Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Redovisning & ekonomistyrning (fe 2002 - 2004) - Markandsföring (alternativt valbar)
- Informationsbehandling (fe 2002 - 2004) - Markandsföring (alternativt valbar)
- Internationell affärslogistik (fe 2002 - 2004) - Markandsföring (alternativt valbar)
- Marknadsföring & kommunikation (fe 2002 - 2004) - Markandsföring (alternativt valbar)
Nivå/kategori
Yrkesstudier
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
3 sp
Kompetensmål
Målet med kursen är att ge "hands on" kunskap i användingen av kvantitativa metoder i empiriska marknadsundersökningar.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att
- klargöra hela markandsundersökningsprocessen
- behärskar de mest allmänna principerna för att göra urval av respondenter
- uppföra enkäter med programmen SNAP för pappersenkäter och Frontpage för enkäter via Internet.
- analysera självständigt insamlade enkäter med programmet SPSS.
- ha färdigheter som behövs för att självständigt planera och genomföra ett kvantitativt undersökningsarbete.
Innehåll
Genomgång av principerna för uppgörande av frågeformulär.
Frågeformulärets koppling till teori och olika skalor för mätning av empiriska fenomen.
Träning med SNAP och Frontpage.
Kodning av frågeformulär.
Kvantitativ analys av data med SPSS.
Presentation av analysresultat.
Förkunskaper
Avklarad kurs i matematik och statistik rekommenderas.
Mer information
Obligatorisk närvaro under dataövningar.
Litteratur
Till valda delar:
SNAP manual,
Frontpage manual,
SPSS Base manual,
Studieaktiviteter
- Föreläsningar
- Handledning
- Laborationer
- Presentationer
- Skriftlig rapport
- Individuellt arbete
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Skriftlig tentamen
Examinator
Eriksson Niklas
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare