Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2007 - Hälsofrämjande ergoterapi
- Ergoterapi 2008 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2009 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2010 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2011 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2012 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2013 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande
utvecklar sin kompetens i fråga om ergoterapi
genom att:
- uppvisa förståelse och relevant tvärvetenskaplig
kunskap som berör grunderna för människans
motoriska, sensoriska och perceptuella utveckling.
Studerande förstår hur motorik, sensorik samt
grunderna i kinesiologi och ergonomi påverkar
människans aktivitetsutförande.
Läranderesultat
Inlärningsresultat i förhållande till utvecklandet
av kompetens i fråga om ergoterapi:
- kunna redogöra för människans sensomotoriska
utveckling i förhållande till motorisk inlärning,
sinnenas utveckling, perceptuell utveckling och
handens funktionella utveckling
- kunna redogöra för hur man kan underlätta
människans rörelser vid förflyttning
- kunna planera och förverkliga ergonomiska
åtgärder för att främja aktivitetsutförande
Innehåll
Människans motoriska, sensoriska och perceptuella
utveckling samt handens funktionella utveckling.
Grundläggande kunskap för facilitering vid
förflyttning, samt ergonomi
Förkunskaper
inga förkunskaper
Kursen ersätter följande kurser
Motorisk kontroll, inlärning och kinesiologi
Mer information
Obligatorisk närvaro vid praktiska övningar,
ergonomi och förflyttningsteknik
Tentamen stöds med instuderingsfrågor.
Litteratur
Tentlitteratur:
A. Jane Ayres. 2008. Aistimusten aallokossa.
Sensorisen integraation häiriö ja terapia.PS-
kustannus, kap 2 Sensorisen integraation kehitys s
41-59; kap 3 Hermoston toiminta- spec. Aistien
merkitys s 74-85; kap 6 Kehityksellinen
dyspraksia- liikemallit ja liikehäiriöt spec. s
149-170
(A. Jane Ayres. 2005. Sensory integration and the
child.)
Case-Smith, J. 2010. Occupational Therapy for
Children. 6th ed. Mosby. ISBN: 978-0-323-05658-8,
delar av kapitel: 9: Application of motor control/
motor learning to practice (s.245-274), 10:
Evaluation and intervention to develop hand skills
(s.275-289), 11: Sensory integration (s.325-333),
12: Visual perception (s.373-380)
Edwards,S. Buckland,D. McCoy-Powlen, J. (2002)
Developmental & functional hand grasps. Thorofare,
Slack cop. kapitel: 4, 5, 6
Referenslitteratur:
DiGiovanna, A G. 2000. Human Ageing. Biological
perspecties. 2nd ed. McGraw-Hill. ISBN: 0-07-
292691-0
Dropsy, J. 2004 Den harmoniska kroppen, en osynlig
övning.
Stockholm: Natur och Kultur.
Gallahue, D., Ozmun, J. 1997. Understanding motor
development: Infants, Children, Adolecents,
Adults. 4th ed. McGraw-Hill. ISBN: 0-697-29487-0
Greene, D P., Roberts, S L. Kinesiology. Movement
in the context of acticity. 1999. Mosby Inc. ISBN:
1-55664-416-7
Roxendal G., Winberg A. 2006. Levande människa
Basal kroppskännedom för rörelse och vila. Natur
och kultur ISBN 13: 978-91-27-09023-1
Rybski, M. 2004. Kinesiology for Occupational
Therapy.Thorofare. Slack Inc. ISBN: 1-55642-491-4
Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys.
Ensimmäinen ikävuosi. Helsinki. Tammi. ISBN: 10-
951-26-5639-6
Spaulding, S J. 2005. Meaningful Motion.
Biomecanics for Occupational Therapists. Elsevier
Churchill Livingstone. ISBN: 0-443-07439-9
Trew, M., Everett, T. 2005. Human movement. An
introductory text. 5th ed. Elsevier Churchill
Livingstone. ISBN: 0-443-07446-1
Tyldesley, B., Grieve, J I. Muscles, Nerves &
Movement in human occupation. 3rd ed. Cornwall.
Blackwell publishing. ISBN: 0-632-05973-7
Yack,E. Sutton, S. Aquilla, P. 2001. Leikki
linkkinä lapseen. Toimintaterapiaa sensorisen
integraation keinoin. PS-Kustannus. kapitel: 3
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 35 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Praktiska övningar - 2 timmar
- Basgruppsarbete - 6 timmar
- Självstudier - 77 timmar
- grupptentamen - 3 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
Examinationskrav
Godkänd tentamen och godkänt deltagande i övningar.
Grupptentamen bedöms i skala 1-5.
Lärare
- Peri Heidi
- Räike Hanna
Examinator
Peri Heidi
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2014-03-18
Kursens tidtabell
Kursen inleds den med introduktion och avslutas med
grupptentamen
Examinationsformer
- 2013-12-16 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer