Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att fördjupa kunskapen om aktuell evidensbaserad praxis, att kritiskt värdera evidens samt att utvärdera rehabiliteringsverksamheten ur ett helhetsperspektiv.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas studerande
- ha förmåga att evidensbaserat planera, genomföra och utvärdera rehabiliteringsverksamheten helhetsmässigt och resultatrikt
- ha förmåga att kritiskt utvärdera det egna utvecklingsbehovet
- ha färdighet att identifiera behov av kunskapsutveckling inom rehabiliteringsområdet, samt initiera, planera och genomföra sådan utveckling.
- kunna anpassa ICF klassificeringssystemet som en del av klientcentrerat arbete

Innehåll

Rehabiliteringens framförhållning och resultatutvärdering, Evidensbaserat rehabiliteringsarbete,kritisk granskning av evidens

Litteratur

Referenslitteratur
- Järvikoski A, Härkäpää K, Nouko-Juvonen S. Monia teitä kuntoutuksen arviointiin. 2001. Tutkimuksia:69, Kuntoutussäätiö.
- Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa. Världshälsoorganisationen (WHO). 2003. Socialstyrelsen, Stockholm
- Mäkelä M, Kaila M, Lampe K, Teikari M (ed). 2007. Menetelmien arviointi terveydenhuollossa. Duodecim, Helsingfors
- Rehabiliteringsredogörelse 2002. SHM publikationer 2002:6, Helsingfors
- Kuntoutuksen tutkimuksen kehittämisohjelma. 2003. STM julkaisuja 2003:19
- Kuntoutuksen asaikasyhteistyön arviointi. 2006. STM selvityksiä 2006:47.
- Rissanen P, Kallaranta T, Suikkanen A.(ed.). Kuntoutus. 2001. Duodecim
- Herbert R, Jamtvedt G, Mead J, Hagen KB. 2005. Practical Evidence-Based Physiotherapy. Elsevier, London.
- Sackett et al. 1996. Evidence-based medicine. What it is and what it is not. BMJ; 312: 71-72.
- Carpenter, C. & Suto, M. (2008). Qualitative research for occupational and physical therapists: a practical guide. Oxford, Ames, Iowa: Blackwell Pub.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Självstudier - 120 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 130 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 130 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Examinationsuppgift, som är en skriftlig uppgift som utvärderas på basen av innehåll och färdighet (se uppgift i itslearning).
Uppgiften värderas enligt 0-5.

Lärare

  • Arola Annikki
  • Jeglinsky-Kankainen Ira
  • Rosengren Åsa

Examinator

Jeglinsky-Kankainen Ira

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Torsdag 24.9. (Mia Montonen, Eivor Söderström)
8.30 - 10.00 Introduktion och utgångspunkter för utvärdering inom välfärdssektorn
10.00 - 10.15 Paus
10.15 - 11.45 Kunskapsbaserad praktik, logisk ram och processer
11.45 - 12.45 Lunch
12.45 - 14.15 Resultat och effekter
14.15 - 14.30 Paus
14.30 - 15.30 Delaktighet och brukarperspektiv
15.30 - 16 Sammanfattning

Fredag 25.9.
14.30 – 15.30 Systematisk kritisk granskning av forskning och examinationsuppgift för kursen
S

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning