Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

Kunskap och förståelse:
- Du kan jämföra och utvärdera kunskaper om, och
förstår prinicperna för hälsofrämjande arbete.
- Du kan jämföra och utvärdera kunskaper om och
vikten av hållbara nätverk mellan olika aktörer i
det hälsofrämjande arbetet.
- Utgående från forskning och litteratur kan du
motivera ledningens aktiva roll i främjande av
hälsa på arbetsplatsen.

Färdighet och förmåga:
- Du kan proaktivt och multiprofessionellt arbeta
för att främja hälsa bland individer och grupper.
- Du kan arbeta för att stärka individers och
gruppers egna resurser att upprätthålla hälsa i
arbetslivet.
- Du kan identifiera interaktionen mellan individ
och samhälle gällande möjligheten att främja och
upprätthålla arbetshälsa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Du kan identifiera och kombinera koncept,
principer och etiska värderingar för det
hälsofrämjande arbetet med den vuxna
befolkningen.
- Du arbetar på ett etiskt hållbart sätt genom
att ha ett personcentrerat sätt för att främja
hälsa i arbetslivet.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas du vara förmögen
att:
Del 1:
- systematiskt söka litteratur som grund för att
kunna beskriva hälsofrämjande arbete.
- kritiskt granska vetenskaplig litteratur med
fokus på evidens för upprätthållande av hälsa i
arbetslivet.
- beskriva individens och samhällets roll
gällande arbetshälsa.

Del 2:
- Nå beredskap att utveckla ett
multiprofessionellt arbetssätt för att främja
hälsa i arbetslivet.
- Tillämpa olika former av kunskap med målet att
stödja det hälsofrämjande arbetet på
arbetsplatsen.
- Kritiskt granska vetenskaplig litteratur med
fokus på arbetsledningens roll i upprätthållande
av hälsa i arbetslivet.

Innehåll

Arbetslagstiftning
Centrala begrepp relaterade till individuella
hälsoresurser, arbetsförmåga, trivsel i arbetet
Faktorer som stärker individens hälsoresurser
Faktorer som hotar individens hälsoresurser
Balans mellan individuella och sociala aspekter
Arbetslivets förändrade villkor
Hälsofrämjande åtgärder i arbetsmiljön
Arbetslivets nya fenomen

Förkunskaper

En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och
minst tre års arbetserfarenhet efter att examen
erhållits

Litteratur

Antonovsky A. 1987. Unraveling the mystery of
health. How people manage stress and stay well.
San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Bachtin, M. 2010. Dostojevskijs Poetik. 2. Rev.
Uppl. ed. Gråbo: Anthropos,

Buber, M., & Sällström, P. 1993. Dialogens Väsen
Traktat Om Det Dialogiska Livet. Ludvika: Dualis.

Buber, M., Curt N., & Norell, M. 1994. Jag Och
Du. 2. uppl. ed. Ludvika: Dualis

European Foundation for the Improvement of Living
and Working Conditions. 2006. Reconciliation of
work and family life and collective bargaining in
the European Union.

Gadamer, H-G. 2004. Hermeneutiikka: ymmärtäminen
tieteissä ja filosofiassa. Tampere: Vastapaino,
Kirjakas.

Hanson, A. 2018. Salutogent ledarskap för
hälsosam framgång. Alingsås: Salutogent Ledarskap
Sverige AB

Hodgins, M., Fleming, P. & Griffiths, J. 2016.
Promoting Health and Well-being in the Workplace
Beyond the Statutory Imperative. London:Palgrave

Kilpi, E. 2016. Perspectives on new work.
Exploring emerging conceptualizations.
Sitra studies 114. Helsinki: Sitra

Korp, P. 2016. Vad är hälsopromotion? Lund:
Studentlitteratur AB

Sandberg, H. 2011. Samarbetshälsa: om effektivt
samarbete och välbefinnande.
Lund: Studentlitteratur.

Työterveyslaitos. 2019. Työikäisten
mielenterveys. Tillgänglig:
https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyd Extern länk
en-edistaminen/tyoikaisten-mielenterveys

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 20 timmar
  • Basgruppsarbete - 10 timmar
  • Självstudier - 80 timmar
  • Nätbaserade - 80 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 200 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 200 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Deltagande i gruppdiskussioner på Itslearning

Examinationskrav

Godkänd inlämning av gruppuppgift och individuell
uppgift.

Lärare

Arola Annikki

Examinator

Arola Annikki

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2021-05-31

Kursens tidtabell

Se Itslerning

Examinationsformer

  • 2020-11-23 - Demonstrationer och presentationer
  • 2021-02-11 - Rapporter och produktioner
  • 2021-02-11 - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning