Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att studenten har fördjupad kunskap om tillgänglighet och delaktighet som en del av rehabiliteringsområdet. Att ha kunskap om universal utformning/design som en del av rehabiliteringsområdet.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas du vara förmögen att:
-identifiera tillgänglighet på individ, grupp och samhällsnivå.
- förstå ekologins betydelse för aktivitet och delaktighet
- se sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i förhållande till delaktighet och professionellt utövande inom rehabiliteringsområdet
-identifiera och analysera sådana möjligheter och hinder inom universell utformning/design (UD) som är relaterade till rehabiliteringsområdet.
- Kunna visa på hur UD kunde användas som del av delaktighetsperspektivet och vara förmögen att planera och beakta aspekter gällande tillgänglighet, delaktighet och UD som en del av arbetet inom rehabiliteringsområdet.

Innehåll

Delaktighet, tillgänglighet, universal design.

Förkunskaper

En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och minst tre års arbetserfarenhet efter att examen erhållits

Kursen ersätter följande kurser

Tillgänglighet, delaktighet och UD, del 1 (2017-2018)
Tillgänglighet, delaktighet och UD, del 2 (2017-2018)

Litteratur

Aalto mfl. Rätt till ett eget hem. Boende för
vuxna med utvecklingsstörning i Norden. Nordens
välfärdscenter, 2015.

Ashorn U mfl (ed.). Kuntoutus muuttuu - entä kuntoutusjärjestelmä? Kelan julkaisuja 2013.

Björk E-S. A Nordic Charter for Universal Design.
Scand J Public Health 2013. DOI:
10.1177/1403494813500860

Gustavsson A (ed.). Delaktighetens språk. Lund Studentlitteratur 2004.

Jeglinsky I, Karhula M, Autti-Rämö I. Kuntoutusprosessi kuntoutujan arvioimana. Kuntoutus 2013; 4: 37-51.

Järvikoski A. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali ja terveysministeriön julkaisuja 2013.

Järvikoski A mfl (ed.) Kuntoutus muutoksessa. Lapin yliopistopaino 2011.

Molin M. Att vara i särklass: Om delaktighet och utanförskap i gymnasiesärskolan. Doktorsavhandling, Högskolan Väst; Linköpings universitet 2004.

Jönsson B (ed). 2006. Design side by side.
Lund: Studentlitteratur. 2006.

Jönsson B. När horisonten flyttar sig – att
bli gammal i en ny tid. Brombergs bokförlag,
2011. Finns att låna på e-lib.

Nordlund M. 2008. Katse kotiin - tietoa toimivasta
asumisesta. Invalidiliiton julkaisuja.

Pesola K. 2009. Esteettömyysopas. Mitä, miksi, miten.
Invalidiliiton julkaisuja.

Riv hindren. Riktlinjer för tillgänglighet. 2012.
Handisam, myndigheten för handikappolitisk
samordning.

Ruskovaara A (eds). 2009. Rakennetun ympäristön
esteettömyyskartoitus. Opas kartoituksen
tilaajalle ja toteuttajalle. Invalidiliiton
julkaisuja.

Tahkokallio P. Tulevaisuus on saavutettava. 2009. THL
julkaisuja ja DfA- verkosto.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 15 timmar
  • Självstudier - 165 timmar
  • Nätbaserade - 80 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Självstudier via nätet

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Examination 1 Delaktighetsmodellen. Utvärderas som godkänd/underkänd
Examination 2 Skriftlig rapport utgående från litteratur och observationer. Utvärderas med vitsord 1-5 (se närmare kriterier itslearning)
Aktivt deltagande i onlineaktiviteter och diskussioner.

Examinationerna väger sinsemellan på följande sätt: Den skriftliga rapporten är den examination som anger vitsord för kursen. Examination 1 och aktivt deltagande i aktiviteter och diskussioner väger till fördel eller nackdel i helhetsvitsordet.

Lärare

  • Arola Annikki
  • Jeglinsky-Kankainen Ira

Examinator

Jeglinsky-Kankainen Ira

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

Kursen går under tiden 19.11.18 - 1.2.19.
Kursplattformen på itslearning öppnar den 19.11. kl 9.00.

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning