Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att granska förutsättningarna för individers och gruppers sociala delaktighet och inklusion i samhället i relation till rådande samhällsförändringar och utvecklingstrender. Kursen behandlar barns, ungas, vuxnas och äldres livsvillkor och samhälleliga insatser i förhållande till utsatthet i det senmoderna samhället.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för individers och gruppers levnadsvillkor samt insatser i förhållande till utsatthet i samhället.
- kunna redogöra för de övergripande strategier och program som styr välfärdspolitiken och därmed arbetet inom sociala området.
- kunna ge exempel på hur social delaktighet och inklusion kan främjas bland individer och grupper också i utsatta och sårbara livssituationer på lokalnivå.
- kunna se de utmaningar som arbetet inom sociala området står inför i framtiden.
Innehåll
Välfärdssamhälle och senmodernitet
Fattigdom, marginalisering, utslagning och utanförskap
Välfärdspolitiska program, berättelser och strategier
Förkunskaper
För att delta i kursen krävs godkännande för högre YH studier vid Arcada.
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Mer information
Undervisningen består av föreläsningar, skriftliga uppgifter och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete.
All information under kursens gång kommer att finnas på Itslearning under kursens hemsida.
Litteratur
Rekommenderad kurslitteratur:
Barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet för 2012–2015.
Finlands handikappolitikska program 2010-2015.
Lammi-Taskula, Johanna; Karvonen, Sakari. 2014. Lapsiperheiden hyvinvointi 2014. THL.
Sami Myllyniemi (toim.) 2015. Ihmisarvoinen nuoruus. Nuorisobarometri 2014. Opetus- ja kulttuuriministeriö, Nuorisoasiain neuvottelukunta, Nuorisotutkimusverkosto.
Eronen, Anne, Hakkarainen, Tyyne, Londén Pia och Juha Peltosalmi 2014. Sosiaalibarometri 2014. Helsinki: SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry.
Regeringsprogrammet.
SHM. 2013 Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen
SHM. 2012. Det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården KASTE 2012–2015
Vaarama, Marja; Karvonen, Sakari; Kestilä, Laura; Moisio, Pasi; Muuri, Anu. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. THL.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 2 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
- Basgruppsarbete - 20 timmar
- Självstudier - 89 timmar
- Nätbaserade - 20 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Självstudier via nätet
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer
Välfärdskommunen som arena för social delaktighet och inklusion. (skriftlig uppgift, presentation vid seminarium 11.2.2016)
Aktivt deltagande i seminarium förväntas. Vid frånvaro ska ersättningsuppgift inlämnas
enligt lärarens anvisningar.
Lärare
- Rosengren Åsa
- Sigfrids Ingmar
Examinator
Rosengren Åsa
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
9.12.2015
11.2 2016