Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att fördjupa innebörden i kunskapsbaserat förändrings- och utvecklingsarbete och lärande inom det sociala området.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
-kunna problematisera innebörden i begreppen kunskap och lärande för ledning, förändring och utveckling av god praktik inom det sociala området
-kunna kritiskt reflektera över etiska aspekter i förändrings- och utvecklingsarbete inom det sociala området.
-kunna kritiskt reflektera över centrala teorier, begrepp och perspektiv som används i socialpedagogisk praxis och i forskning och utveckling.
-kunna presentera, analysera och kritisk granska aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete inom ett avgränsat område inom det egna verksamhetsfältet.
Innehåll
Kunskapsbildning, kunskapsutveckling och kunskapsanvändning i teori och praktik
Lärande processer och nya former av lärande
Kritiskt förhållningsätt
Teori, perspektiv och etik i socialpedagogisk praxis och i forsknings- och utvecklingsarbete
Aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete (projekt) inom det sociala området
Förkunskaper
För att delta i kursen krävs godkännande för högre YH studier vid Arcada.
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Mer information
Tilläggsinformation om innehåll, kurslitteratur och examinationen ges på kursens hemsida i Itslearning
Litteratur
Kunskap och lärande
Blom, B., Morén, S. och Nygren, L (red). 2008. Kunskap i socialt arbete. Om villkor, processer och användning. Stockholm: Natur och Kultur. Valda delar t.ex.
Kahlman H. Kunskap och kunnigt handlande, 49-63.
Payen, M. Kunskap för praktik, ledning och utveckling, 133-147.
Westerberg, K. Kunskap och lärande i äldreomsorgen, 215-227.
Svensson, K., Johansson, E. Laanemets, L. 2014. Handlingsutrymme. Utmaningar i socialt arbete. Vald del. Kapitel 11 Handlingsutrymme och kunskap,216-232.
Dysthe, O. (red.) 2003. Dialog, samspel och lärande. Studentlitteratur. Valda delar t.ex.
Dysthe, O. Sociokulturella teoriperspektiv på kunskap och lärande, 31-74.
Socialpedagogik och etik
Blennberger, E. 2005. Etik i socialpolitik och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. (Del III Etiska värden och normer för socialt arbetet, särskilt kap.8)
eller Pehkonen, A.,Väänänen-Fomin, M (toim.)2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja: Kustantaja PS-kustannus. (Del I Sosiaalityön arvojen ja etiikan filosofinen perusta).
Cederlund, C. 2013. Gemenskapens förutsättningar. I Eriksson et al. (red) Gemenskaper: Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg. Daidalos, 300-316.
Eriksson, L., Nilsson, G, Svensson, Lars A. 2013 Gemenskaper: Socialpedagogiska perspektiv
Göteborg: Daidalos. Del I som berör teoretiska perspektiv, 23-71.
Forskning och forskningsetik
Forskningsetiska delegationen. 2009. Etiska principer för humanistisk, samhällsvetenskaplig och beteendevetenskaplig forskning och förslag om ordnande av etikprövning. Valda delar (Etiska principer). http://www.tenk.fi/SVE/Publikationeranvisningar/etiskaprinciper.pdf Extern länk
eller Rauhala, P-L & Virokannas, E. Sosiaalityön tutkimuksen etiikka, opettaminen ja tietoarvo. I, 235-255.Pehkonen, A.,Väänänen-Fomin, M (toim.)2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja: Kustantaja PS-kustannus, 235-255.
Nilsson, K. Sunesson, S. 2008. Använder tjänstemän och politiker i socialtjänsten forskningsresultat i sitt arbete?, 187-198 i Blom, B., Morén, S. och Nygren, L (red). 2008. Kunskap i socialt arbete. Om villkor, processer och användning. Stockholm: Natur och Kultur.
Ryynänen, S. 2011. Sosiaalipedagogisella tutkimusmatkalla – Pohdintoja tutkimuksen tekemisestä ja tehtävistä, Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, 115-130.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 12 timmar
- Självstudier - 115 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Självstudier via nätet
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studeranden presenterar, analyserar och kritiskt granskar aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete/projekt inom eget verksamhetsområde.
Inlämningsdatum för skiftlig del 27.11.2015 på Itslearning.
Presentation på seminarium 8.12.2014
Aktivt deltagande på seminariet förväntas. Vid frånvaro ska ersättningsuppgift, enligt lärarens anvisningar, lämnas in.
Lärare
- Kiukas Carina
- Rosengren Åsa
Examinator
Rosengren Åsa
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
17-18.9., 8.12.2015
Kl 9.00-10.00 rum 387
Introduktion till START och ASTA kl. 9.00-10.00, Jenny Tabermann
kl 10.15-12.00, rum A 311
Presentation av utbildningsprogrammet, Åsa Rosengren
Aktivt lärande och god vetenskaplig praxis i studier, Åsa Rosengren
Introduktion till kursen Kunskap och lärande i socialt förändringsarbete, Åsa Rosengren
Genomgång av examinationsuppgift, Åsa Rosengren
LUNCH
kl 13.00-16.00, rum B 326
Kritiskt förhållningssätt, Mia Forss
Fredag 18.9
kl 9.00-10.30, rum Lilla Auditoriet vid Stora torget
Yrkesbild och yrkeskompetens - Träff med första årets studerande, Åsa Rosengren & Ingmar Sigfrids
10.45- 12.00 A 311
Praktikforskning - att bygga broar mellan forskning och praktisk verksamhet, Åsa Rosengren
LUNCH
kl 13.00 -15.00 rum A311
Lärande och kunskapsutveckling i praktiken, Carina Kiukas
Tisdag 8.12. Seminarium
Presentation av valt projekt
Examinationsformer
- 2015-12-08 - Demonstrationer och presentationer
- 2015-11-27 - Rapporter och produktioner