Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att fördjupa innebörden i kunskapsbaserat förändrings- och utvecklingsarbete och lärande inom det sociala området.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande

-kunna problematisera innebörden i begreppen kunskap och lärande för ledning, förändring och utveckling av god praktik inom det sociala området
-kunna kritiskt reflektera över etiska aspekter i förändrings- och utvecklingsarbete inom det sociala området.
-kunna kritiskt reflektera över centrala teorier, begrepp och perspektiv som används i socialpedagogisk praxis och i forskning och utveckling.
-kunna presentera, analysera och kritisk granska aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete inom ett avgränsat område inom det egna verksamhetsfältet.

Innehåll

Kunskapsbildning, kunskapsutveckling och kunskapsanvändning i teori och praktik
Lärande processer och nya former av lärande
Kritiskt förhållningsätt
Teori, perspektiv och etik i socialpedagogisk praxis och i forsknings- och utvecklingsarbete
Aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete (projekt) inom det sociala området

Förkunskaper

För att delta i kursen krävs godkännande för högre YH studier vid Arcada.

Kursen ersätter följande kurser

Inga

Mer information

Tilläggsinformation om innehåll, kurslitteratur och examinationen ges på kursens hemsida i Itslearning

Litteratur

Kunskap och lärande
Blom, B., Morén, S. och Nygren, L (red). 2008. Kunskap i socialt arbete. Om villkor, processer och användning. Stockholm: Natur och Kultur. Valda delar t.ex.
Kahlman H. Kunskap och kunnigt handlande, 49-63.
Payen, M. Kunskap för praktik, ledning och utveckling, 133-147.
Westerberg, K. Kunskap och lärande i äldreomsorgen, 215-227.
Svensson, K., Johansson, E. Laanemets, L. 2014. Handlingsutrymme. Utmaningar i socialt arbete. Vald del. Kapitel 11 Handlingsutrymme och kunskap,216-232.
Dysthe, O. (red.) 2003. Dialog, samspel och lärande. Studentlitteratur. Valda delar t.ex.
Dysthe, O. Sociokulturella teoriperspektiv på kunskap och lärande, 31-74.

Socialpedagogik och etik
Blennberger, E. 2005. Etik i socialpolitik och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. (Del III Etiska värden och normer för socialt arbetet, särskilt kap.8)
eller Pehkonen, A.,Väänänen-Fomin, M (toim.)2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja: Kustantaja PS-kustannus. (Del I Sosiaalityön arvojen ja etiikan filosofinen perusta).
Cederlund, C. 2013. Gemenskapens förutsättningar. I Eriksson et al. (red) Gemenskaper: Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg. Daidalos, 300-316.
Eriksson, L., Nilsson, G, Svensson, Lars A. 2013 Gemenskaper: Socialpedagogiska perspektiv
Göteborg: Daidalos. Del I som berör teoretiska perspektiv, 23-71.

Forskning och forskningsetik
Forskningsetiska delegationen. 2009. Etiska principer för humanistisk, samhällsvetenskaplig och beteendevetenskaplig forskning och förslag om ordnande av etikprövning. Valda delar (Etiska principer). http://www.tenk.fi/SVE/Publikationeranvisningar/etiskaprinciper.pdf Extern länk
eller Rauhala, P-L & Virokannas, E. Sosiaalityön tutkimuksen etiikka, opettaminen ja tietoarvo. I, 235-255.Pehkonen, A.,Väänänen-Fomin, M (toim.)2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja: Kustantaja PS-kustannus, 235-255.
Nilsson, K. Sunesson, S. 2008. Använder tjänstemän och politiker i socialtjänsten forskningsresultat i sitt arbete?, 187-198 i Blom, B., Morén, S. och Nygren, L (red). 2008. Kunskap i socialt arbete. Om villkor, processer och användning. Stockholm: Natur och Kultur.
Ryynänen, S. 2011. Sosiaalipedagogisella tutkimusmatkalla – Pohdintoja tutkimuksen tekemisestä ja tehtävistä, Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, 115-130.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 12 timmar
  • Självstudier - 115 timmar
  • Seminarier - 8 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Självstudier via nätet

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studeranden presenterar, analyserar och kritiskt granskar aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete/projekt inom eget verksamhetsområde.

Inlämningsdatum för skiftlig del 27.11.2015 på Itslearning.

Presentation på seminarium 8.12.2014

Aktivt deltagande på seminariet förväntas. Vid frånvaro ska ersättningsuppgift, enligt lärarens anvisningar, lämnas in.

Lärare

  • Kiukas Carina
  • Rosengren Åsa

Examinator

Rosengren Åsa

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

17-18.9., 8.12.2015

Kl 9.00-10.00 rum 387
Introduktion till START och ASTA kl. 9.00-10.00, Jenny Tabermann
kl 10.15-12.00, rum A 311
Presentation av utbildningsprogrammet, Åsa Rosengren
Aktivt lärande och god vetenskaplig praxis i studier, Åsa Rosengren
Introduktion till kursen Kunskap och lärande i socialt förändringsarbete, Åsa Rosengren
Genomgång av examinationsuppgift, Åsa Rosengren
LUNCH
kl 13.00-16.00, rum B 326
Kritiskt förhållningssätt, Mia Forss

Fredag 18.9
kl 9.00-10.30, rum Lilla Auditoriet vid Stora torget
Yrkesbild och yrkeskompetens - Träff med första årets studerande, Åsa Rosengren & Ingmar Sigfrids
10.45- 12.00 A 311
Praktikforskning - att bygga broar mellan forskning och praktisk verksamhet, Åsa Rosengren
LUNCH
kl 13.00 -15.00 rum A311
Lärande och kunskapsutveckling i praktiken, Carina Kiukas

Tisdag 8.12. Seminarium
Presentation av valt projekt

Examinationsformer

  • 2015-12-08 - Demonstrationer och presentationer
  • 2015-11-27 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning