Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att fördjupa kunskapen om tillgänglighet och delaktighet som en del av rehabiliteringsarbetet på individ-, grupp- och samhällsnivå. Målsättningen är också att få kunskap om universal design som en del av rehabiliteringsområdet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas du kunna identifiera tillgänglighetsaspekter på individ-, grupp- och samhällsnivå. Förstå ekologins betydelse för aktivitet och delaktighet samt ha grundläggande kunskaper om design för alla. Se sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i förhållande till delaktighet och professionellt utövande.Dessutom kunna beskriva de teorier som finns inom UD.
Innehåll
UD som konsept, teorier inom UD, tillämpning av UD
Förkunskaper
Kursen Främjande av hälsa och delaktighet i välfärdssämhället
Litteratur
Referenslitteratur
Ashorn U mfl (ed.). Kuntoutus muuttuu - entä kuntoutusjärjestelmä? Kelan julkaisuja 2013.
Gustavsson A (ed.). Delaktighetens språk. Lund Studentlitteratur 2004.
Jeglinsky I, Karhula M, Autti-Rämö I. Kuntoutusprosessi kuntoutujan arvioimana. Kuntoutus 2013; 4: 37-51.
Järvikoski A. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali ja terveysministeriön julkaisuja 2013.
Järvikoski A mfl (ed.) Kuntoutus muutoksessa. Lapin yliopistopaino 2011.
Molin M. Att vara i särklass: Om delaktighet och utanförskap i gymnasiesärskolan. Doktorsavhandling, Högskolan Väst; Linköpings universitet 2004.
Bodil Jönsson (ed). Design side by side. Studentlitteratur, Lund, 2006. Elektronisk version på: http://www.arkiv.certec.lth.se/doc/designsidebyside/ Extern länk
Bodil Jönsson. När horisonten flyttar sig – att bli gammal i en ny tid. Brombergs bokförlag, 2011. Finns att låna på e-lib.
Aalto mfl. Rätt till ett eget hem. Boende för vuxna med utvecklingsstörning i Norden. Nordens välfärdscenter, 2015. Elektroniskt på adressen: http://www.nordicwelfare.org/PageFiles/25084/ratten-till-eget-hem-webb… Extern länk
Björk E-S. A Nordic Charter for Universal Design. Scand J Public Health 2013. DOI: 10.1177/1403494813500860
Tahkokallio P. Tulevaisuus on saavutettava. THL julkaisuja ja DfA- verkosto. 2009.
Riv hindren. Riktlinjer för tillgänglighet. 2012. Handisam, myndigheten för handikappolitisk samordning.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 8 timmar
- Självstudier - 60 timmar
- Nätbaserade - 60 timmar
- Seminarier - 7 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Annat = aktivt deltagande i nätkursens diskussionsforum
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
- Aktivt genomförande och deltagande under närstudiedagarna
- Godkända skriftliga examinationsuppgifter (uppgifterna bedöms med vitsord godkänd/underkänd och vitsordsskala 0-5). Se närmare information på itslearning.
Lärare
- Arola Annikki
- Jeglinsky-Kankainen Ira
Examinator
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
Kursens närstudiedagar 6.3.eftermiddag, 7.3. hela dagen.
Program 6.3.
13.00 - 16.00 Delaktighet
Program 7.3.
9.00 - 10.00 Tillgänglighet
10.00 - 11.00 Mottaglighetsmodellen
11.00 - 12.00 Universal design
12.00 - 13.00 Lunch
13.00 - 15.00 Universal design
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter