Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Avancerad klinisk vård 2018 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Hälsofrämjande 2018 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Hälsofrämjande 2019 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Rehabilitering 2018 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Sociala området 2018 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Sociala området 2019 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
Kursens undervisningsperiod
4 (2020-03-23 till 2020-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande kan värdera olika teorier och modeller
för förändringsarbete inom
välfärdssektorn samt hantera och självständigt
utveckla ett förslag på kvalitetsarbete
för framtiden. (Färdighet och förmåga)
Studerande känner teorier och modeller om
tjänsteutveckling för att tillämpa och
utvärdera dem i tjänsteutveckling inom
välfärdssektorn (Kunskap och förståelse)
Studerande kan identifiera förändringsbehov samt
för att ta en aktiv roll i
förändringsarbete med utgångspunkt i teorier
(Värderingsförmåga och förhållningssätt)
Läranderesultat
Studenten kan:
Identifiera och diskuter olika teorier om
förändringsledarskap
Kommunicera framtidstrender och svaga signalar
som utgör förändringsbehov.
Beskriva handlingar som driver en förändring
Innehåll
Förändringsledarskap
Perspektiv seende (Bolman & Deal)
Vetenskapligt skrivande
Förkunskaper
En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och
minst två års arbetserfarenhet efter att examen
erhållits
Mer information
Kursen förverkligas i samarbete med Novia och för
den här kursen fungerar Maria Forss (Arcada) som
examinator
Litteratur
Anges senare
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 25 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 40 timmar
- Självstudier - 70 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Handledd nätundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
1.Obligatoriskt och aktivt deltagande i
ledarskapsseminarium 20.3.2020 i dramaformat
Delta antingen på Arcada eller online
2. Individuell online tentamen (1 timme) eller
blogginlägg (blogg: Hälsofrämjande) om e-hälsa
och digitaliseringens möjligheter och utmaningar.
Uppgiften bedöms med vitsord och utgör 30% av
kursens slutvitsord.
3. Samma grupp med fem medlemmar diskuterar i
gruppen och färdigställer gruppens artikel (5
sidor, använd template för artikel) som i kursen
Ledarskap och medarbetarskap identifierade ett
behov, och visade alternativa lösningar. Denna
uppgift handlar om att välja en befintlig eller
skapa en egen lösning och utvärdera den. Om
artikeln publiceras kommer handledarna med som
medförfattare.
Artikeln bedöms med vitsord och utgör 70% av
kursens slutvitsord.
Lärare
Forss Mia
Examinator
Forss Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (37 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
1.3 - 30.4.2020
För den här kursen erbjuder vi ett närstudie
tillfälle fredagen den 20.3.2020 9-12 på Arcada
eller online.
Kursanmälningstid
2019-03-18 till 2020-05-31
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner