Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att fördjupa
innebörden i
kunskapsbaserat förändrings- och
utvecklingsarbete och
lärande inom det egna verksamhetsområdet.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande

-kunna problematisera innebörden i begreppen
kunskap
och lärande för ledning, förändring och
utveckling av
god praktik.
-kunna kritiskt reflektera över etiska aspekter
i
förändrings- och utvecklingsarbete inom det egna
verksamhetsområdet.
-kunna kritiskt reflektera över centrala
teorier,
begrepp och perspektiv som används i praxis och
i
forskning och utveckling.
-kunna presentera, analysera och kritisk granska
aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete inom
ett
avgränsat område inom det egna
verksamhetsfältet.

Innehåll

Kunskapsbildning, kunskapsutveckling och
kunskapsanvändning i teori och praktik
Lärande processer och nya former av lärande
Kritiskt förhållningsätt
Teori, perspektiv och etik i praxis och i
forsknings-
och utvecklingsarbete
Aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
(projekt)
inom det egna verksamhets området.

Förkunskaper

En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och
minst
tre års arbetserfarenhet efter att examen erhållits

Litteratur

Gemensam litteratur för alla utbildningsprogram

Kunskap och lärande

Alvesson, M & Deetz, S. (2006) Critical theory
and
postmodernism approaches to organizational
studies
in: The Sage handbook of organizational studies.
Pp
255-283.
Blom, B., Morén, S. och Nygren, L (red). 2008.
Kunskap i socialt arbete. Om villkor, processer
och
användning. Stockholm: Natur och Kultur. Valda
delar
t.ex.
Kahlman H. Kunskap och kunnigt handlande, 49-63.
Payen, M. Kunskap för praktik, ledning och
utveckling, 133-147.
Westerberg, K. Kunskap och lärande i
äldreomsorgen,
215-227.
Svensson, K., Johansson, E. Laanemets, L. 2014.
Handlingsutrymme. Utmaningar i socialt arbete.
Vald
del. Kapitel 11 Handlingsutrymme och
kunskap,216-232.

Dysthe, O. (red.) 2003. Dialog, samspel och
lärande.
Studentlitteratur. Valda delar t.ex.
Dysthe, O. Sociokulturella teoriperspektiv på
kunskap
och lärande, 31-74.
lleris, K. (Ed.) 2009. Contemporary theories of
learning. Learning theorist in their own words.
London: Routledge.
Säljö, R. 2000. Lärande i praktiken – ett
sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Prisma.
275 s.
Wenger, E. 2009. A social theory of learning. In
Illeris, K. 2009.Contemporary theories of
learning.
New York: Routledge.

Forskning och forskningsetik
Forskningsetiska delegationen. 2009. Etiska
principer
för humanistisk, samhällsvetenskaplig och
beteendevetenskaplig forskning och förslag om
ordnande av etikprövning. Valda delar (Etiska
principer).
http://www.tenk.fi/SVE/Publikationeranvisningar/ Extern länk
etisk
aprinciper.pdf
eller Rauhala, P-L & Virokannas, E. Sosiaalityön
tutkimuksen etiikka, opettaminen ja tietoarvo.
I,
235-255.Pehkonen, A.,Väänänen-Fomin, M
(toim.)2011.
Sosiaalityön arvot ja etiikka. Sosiaalityön
tutkimuksen vuosikirja: Kustantaja PS-kustannus,
235-
255.
Nilsson, K. Sunesson, S. 2008. Använder
tjänstemän
och politiker i socialtjänsten
forskningsresultat i
sitt arbete?, 187-198 i Blom, B., Morén, S. och
Nygren, L (red). 2008. Kunskap i socialt arbete.
Om
villkor, processer och användning. Stockholm:
Natur
och Kultur.
Ryynänen, S. 2011. Sosiaalipedagogisella
tutkimusmatkalla – Pohdintoja tutkimuksen
tekemisestä
ja tehtävistä, Sosiaalipedagoginen
aikakauskirja,
115-130.

Specifik litteratur för respektive
utbildningsprogram.

Hälsofrämjande
Green, J., Tones, K., Cross. & Woodall, J.
(2015)
Health Promotion, Planning & Strategies (3rd
edition)
SAGE Publications Ltd.

Rehabilitering
Aalto A-M (ed.) Kannattaako kuntoutus?:
Asiantuntijakatsaus eräiden kuntoutusmuotojen
vaikuttavuudesta, Helsinki; Stakes 2002.
Ashorn U mfl (ed.). Kuntoutus muuttuu - entä
kuntoutusjärjestelmä? Kelan julkaisuja 2013.
Jeglinsky I, Karhula M, Autti-Rämö I.
Kuntoutusprosessi kuntoutujan arvioimana.
Kuntoutus 2013; 4: 37-51.
Järvikoski A. Monimuotoinen kuntoutus ja sen
käsitteet. Sosiaali ja terveysministeriön
julkaisuja 2013.
Koukkari M. Tavoitteena kuntoutuminen.
Kuntoutujien käsityksiä kokonaisvaltaisesta
kuntoutuksesta ja kuntoutumisesta. Akateeminen
väitöstyö. Lapin yo 2010.
Wiman R. Kumpi pitäisi kuntouttaa, ihmistä vai
yhteiskunta? I: V Karjalainen & I Vilkkumaa
(ed.) Kuntoutus kanssamme, Stakes 2004.
Järvikoski A mfl (ed.) Kuntoutus muutoksessa.
Lapin yliopistopaino 2011.

Sociala området
Askheim, O & Starrin, B 2007. Empowerment-I
teori och
praktik. Malmö: Gleerups
Blennberger, E. 2005. Etik i socialpolitik och
socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. (Del
III
Etiska värden och normer för socialt arbetet,
särskilt kap.8)
eller Pehkonen, A.,Väänänen-Fomin, M
(toim.)2011.
Sosiaalityön arvot ja etiikka. Sosiaalityön
tutkimuksen vuosikirja: Kustantaja PS-kustannus.
(Del
I Sosiaalityön arvojen ja etiikan filosofinen
perusta).
Cederlund, C. 2013. Gemenskapens
förutsättningar. I
Eriksson et al. (red) Gemenskaper:
Socialpedagogiska
perspektiv. Göteborg. Daidalos, 300-316.
Eriksson, L., Nilsson, G, Svensson, Lars A. 2013
Gemenskaper: Socialpedagogiska perspektiv
Göteborg: Daidalos. Del I som berör teoretiska
perspektiv, 23-71.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 16 timmar
  • Självstudier - 114 timmar
  • Seminarier - 5 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studeranden
presenterar, analyserar och kritiskt granskar
aktuellt forsknings- och
utvecklingsarbete/projekt
inom eget verksamhetsområde.

Inlämningsdatum för skiftlig del är före
seminariet. Presentation på seminarium
24.10.2017

Aktivt deltagande på seminariet förväntas. Vid
frånvaro ska ersättningsuppgift, enligt lärarens
anvisningar, lämnas in.

Lärare

  • Forss Mia
  • Jeglinsky-Kankainen Ira
  • Rosengren Åsa
  • Törnblom Cia

Examinator

Forss Maria

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

12.9 eftermiddagen
13.9 hela dagen
24.10 förmiddagen

Examinationsformer

2016-11-21 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning