Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att studerande
erhåller en fördjupad kunskap om olika
kvalitativa och kvantitativa metodologier och
metoder i forskning samt om kunskapens och
vetenskapens teori och etik. Studerande visar
också fördjupade färdigheter i att
självständigt bedriva forsknings- och
utvecklingsarbete med hjälp av vetenskapliga
metoder.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas studerande:
- kunna kritiskt läsa och granska vetenskapliga
artiklar, rapporter och avhandlingar med en
kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
inom sin diciplin.
- inse metodologiernas och metodvalets
betydelse för kunskapsbehållningen
- inneha färdigheter att självständigt planera
och genomföra en kvalitativ eller kvantitativ
forskningsdesign
- inneha en fördjupad förståelse för nationell
forskningsetisk hållning
- förstår den vetenskapliga dialogens och
argumentationens betydelse i relation till
forskning
- har förståelse för kunskapens och
vetenskapens möjligheter och begränsning
- förmåga att skriva vetenskaplig text och att
presentera den.
- Förmåga att analysera forskningsmaterial på
ett tillförlitligt sätt
- kunna identifiera forskningsproblem formulera
syfte och forskningsfrågor, välja och utforma
mätinstrument på basen av tidigare kunskap samt
känna till hur man gör ett urval, kodar och
genomför och tolkar resultatet av en analys.

Innehåll

Sambandet mellan human- och naturvetenskapens
vetenskaps- och kunskapsteori samt metodteori.
Metodologiska grundantaganden i human- och
naturvetenskaplig forskning.
Olika vetenskapliga metodologier och deras
särdrag: begreppsbestämning, Innehållsanalys,
Fenomenologi, Grounded Theory, Action Research
samt ovriga metodologier och filosofiska
grunder som är centrala i kvalitativ forskning.
Datainsamlingsmetoder, analys och tolkning i
olika kvalitativa designs med betoning på
applikationsforskning. Kvantitativ
forskningsansats, forskningsdesign,
forskningsetisk prövning.
Operationalisering, standardiserade och
mätningsproblematik
Urvalsförfarande, datainsamling,
bortfallsanalys och bearbetning av insamlad
data
Deskriptiv statistik, statistisk slutledning
och hypotesprövning
Statistikgrafik
Användning av tidigare insamlat material
Programvara SPSS för kvantitativ dataanalys
Trovärdighet inom olika metodologiska
närmelsesätt och metoder.

Förkunskaper

För att delta i kursen krävs godkännande för högre
YH studier vid Arcada.

Kursen ersätter följande kurser

Inga

Mer information

Ingen

Litteratur

Alvesson, M. and Sköldberg, K., 2017. Reflexive
methodology: New vistas for qualitative
research. Sage.
Alvesson, M., 2010. Interpreting interviews.
Sage.
Backman, J. 2008. Rapporter och uppsatser.
Studentlitteratur, Lund.
Björklund, M. & Paulsson, U. 2014. Academic
papers and theses: - to write and present and to
act as an opponent.
Brinkmann, S. & Kvale, S. 2009. Den kvalitativa
forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
Coolican, H., 2017. Research methods and
statistics in psychology. Psychology Press.
DePoy, E. 1999. Forskning: en introduktion.
Studentlitteratur, Lund.
Ejlertsson, G. 2014. Enkäten i praktiken: En
handbok i enkätmetodik, Studentlitteratur, Lund.
Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology. A Beginner's Guide to Doing a
Research Project. USA, SAGE Publications Ltd.
Forsberg, C. & Wengström, Y. 2016. Att göra
systematiska litteraturstudier. Natur och
Kultur, Stockholm.
Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. 2008.
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och
sjukvården. Studentlitteratur, Lund.
Henricson, M. (2017) Vetenskaplig teori och
metod : från idé till examination inom
omvårdnad. Studentlitteratur.
Jakobsen, D.I. 2012. Förståelse, beskrivning och
förklaring - Introduktion till
samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och
socialt arbete. Studentlitteratur, Lund.
Patel, R. & Davidson, B. 2011.
Forskningsmetodikens grunder: att planera,
genomföra och rapportera en undersökning.
Paulsson, U. 2011. Uppsatser och rapporter: med
eller utan uppdragsgivare. Studentlitteratur,
Lund.
Silverman, D., 2017. Doing qualitative research:
A practical handbook. 5 edition. SAGE.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen
kehittämistoiminta. Tampere University, Tampere.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen
tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2004. Toiminnallisen
opinnäytetyön ohjaajan käsikirja. Tammi,
Helsinki.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 50 timmar
  • Praktiska övningar - 6 timmar
  • Självstudier - 150 timmar
  • Nätbaserade - 60 timmar
  • Seminarier - 4 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)

Examinationskrav

Aktivt och regelbundet deltagande i online
träffar under hela kursens gång (minst 70%)
- Kursens introduktionsmodul innehåller fem
quizer, som bedöms som godkänd/underkänd.
Samtliga skall vara godkända för att bli godkänd
i kursen.
- Kursen innehåller fem gruppuppgifter, som alla
bedöms enligt skala 1-5.

Lärare

  • Forss Mia
  • Jeglinsky-Kankainen Ira
  • Kettunen Jyrki
  • Paakkonen Heikki
  • Piippo Jukka
  • Rosengren Åsa
  • Wallinvirta Eivor

Examinator

Piippo Jukka

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Online kurs 10.1-25.4.2018
Introduktion till kursen 10.1.2018 (eftermiddag),
Presentation av idé för masterarbete 25.4.2018

Examinationsformer

Tentdatum meddelas senare - Tentamina

Kurs och studieplanssökning