Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

1. Studerande kan värdera olika modeller för
kvalitetsarbete inom
välfärdssektorn samt hantera och självständigt
utveckla ett
kvalitetsarbete för framtiden.

2. Känner teorier om förändringsarbete för att
tillämpa och utvärdera
dem i tjänsteutveckling inom välfärdssektorn.

3. Studerande kan identifiera och beskriva
exempel på sociala
innovationer och entreprenörskap i
välfärdssektorn samt analysera
entreprenörskapets roll i förändringsarbete med
utgångspunkt i teorier
om sociala innovationer

Läranderesultat

Läranderesultat/kompetenser

Studerande kan värdera olika modeller för
kvalitetsarbete inom
välfärdssektorn samt hantera och självständigt
utveckla ett
kvalitetsarbete för framtiden.
Innehåller:
1. Kvalitetsmedvetet arbetssätt (säkerhet)
2. e-Hälsa och e-Social (Digitalisering)

Studerande känner teorier om förändringsarbete
för att tillämpa och
utvärdera dem i tjänsteutveckling inom
välfärdssektorn
Innehåller:
3. Tjänsteutveckling
4. Förändringsarbete

Studerande kan identifiera och beskriva exempel
på sociala
innovationer och entreprenörskap i
välfärdssektorn samt analysera
entreprenörskapets roll i förändringsarbete med
utgångspunkt i
teorier om sociala innovationer
Innehåller:
5. Sociala innovationer
6. Entreprenörskap

Förkunskaper

En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och
minst tre års arbetserfarenhet efter att examen
erhållits

Mer information

Den här kursen och dess utveckling ingår i en
samproduktion med deltagare från Novia (Novia
Åbo: Pia Liljeroth & Novia Vasa: Eva Matintupa
och från Arcada: Mia Forss). Samarbete
gäller ledarskapskurser för Master studerande
vid HögreYH med syfte att erbjuda högklassiga
finlandssvenska kurser i hållbart
ledarskapskurser.
Kursen genomförs av Arcada våren 2019

Litteratur

Kristensson, P., Gustafsson, A. & Witell, A.
(2014) Tjänsteinnovation. Studentlitteratur.
Sandberg, J & Targaman, A (2013) Ledning och
förståelse. Studentlitteratur.
Manzini A & Staszwoski E. ed. (2013)
Exploring the Intersection of Design, Social
Innovation and Public Policy; http://www.desis Extern länk-
clusters.org/documents/10157/d769f32e-dc89-4353-
8a09-47a273a6dee6
Aktuella vetenskapliga artiklar
Referenslitteratur
Aktuella artiklar och projektrapporter om
kvalitetsutveckling och patientsäkerhet (bland
annat de publicerade av www.stm.fi Extern länk)
Ståhl, T., Wismar, M., Ollila, E., Lahtinen, E.,
Leppo, K. (red.) 2006: Health in all policies
prospect and potentials, Project report to be
found at:
http://ec.europa.eu/health/ph_information/docume Extern länk
nts/health_in_all_policies

För examinationsuppgiften gäller att välja
artikel från någon av följande journaler:

Scandinavian Journal of Caring Sciences
Scandinavian Journal of Public Administration
Scandinavian Journal of Management

Studieaktiviteter

  • Självstudier - 90 timmar
  • Nätbaserade - 45 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Självstudier via nätet

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Grupp med fyra medlemmar (enligt teman): Fyra
studerande anmäler sig själva till det tema som
intresserar. Diskutera i gruppen och skriv en
artikel (5 sidor, använd template för artikel)
som identifierar ett behov, visar alternativa
lösningar, planerar en lösning och utvärderar.
Om artikeln publiceras kommer handledarna med
som medförfattare.
Artikelns stomme sammanställs kort i en tre
minuters undervisningsvideo.

Design
1. Välj ett tema och identifiera ett behov
2. Visa på olika alternativa lösningar (evidens)
3. Planera en lösning
4. Utvärdera

Lärare

Forss Mia

Examinator

Forss Maria

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Kursstart sker 1.3.2019 och lärandeaktiviteter sker till stor del i form av nätstudier på ITS
learning. Närstudietillfälle: 21.3.2019 klockan 9:30-16:00

Examinationsformer

2019-05-01 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning