Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Avancerad klinisk vård 2013 - Hållbart ledarskap
- Avancerad klinisk vård 2014 - Hållbart ledarskap
- Avancerad klinisk vård 2015 - Hållbart ledarskap
- Avancerad klinisk vård 2016 - Hållbart ledarskap
- Avancerad klinisk vård 2017 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2013 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2014 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2015 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2016 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2017 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2014 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2015 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2016 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2017 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2014 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2015 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2016 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2017 - Hållbart ledarskap
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
1. Studerande kan värdera olika modeller för
kvalitetsarbete inom
välfärdssektorn samt hantera och självständigt
utveckla ett
kvalitetsarbete för framtiden.
2. Känner teorier om förändringsarbete för att
tillämpa och utvärdera
dem i tjänsteutveckling inom välfärdssektorn.
3. Studerande kan identifiera och beskriva
exempel på sociala
innovationer och entreprenörskap i
välfärdssektorn samt analysera
entreprenörskapets roll i förändringsarbete med
utgångspunkt i teorier
om sociala innovationer
Läranderesultat
Läranderesultat/kompetenser
Studerande kan värdera olika modeller för
kvalitetsarbete inom
välfärdssektorn samt hantera och självständigt
utveckla ett
kvalitetsarbete för framtiden.
Innehåller:
1. Kvalitetsmedvetet arbetssätt (säkerhet)
2. e-Hälsa och e-Social (Digitalisering)
Studerande känner teorier om förändringsarbete
för att tillämpa och
utvärdera dem i tjänsteutveckling inom
välfärdssektorn
Innehåller:
3. Tjänsteutveckling
4. Förändringsarbete
Studerande kan identifiera och beskriva exempel
på sociala
innovationer och entreprenörskap i
välfärdssektorn samt analysera
entreprenörskapets roll i förändringsarbete med
utgångspunkt i
teorier om sociala innovationer
Innehåller:
5. Sociala innovationer
6. Entreprenörskap
Förkunskaper
En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och
minst tre års arbetserfarenhet efter att examen
erhållits
Mer information
Den här kursen och dess utveckling ingår i en
samproduktion med deltagare från Novia (Novia
Åbo: Pia Liljeroth & Novia Vasa: Eva Matintupa
och från Arcada: Mia Forss). Samarbete
gäller ledarskapskurser för Master studerande
vid HögreYH med syfte att erbjuda högklassiga
finlandssvenska kurser i hållbart
ledarskapskurser.
Kursen genomförs av Arcada våren 2019
Litteratur
Kristensson, P., Gustafsson, A. & Witell, A.
(2014) Tjänsteinnovation. Studentlitteratur.
Sandberg, J & Targaman, A (2013) Ledning och
förståelse. Studentlitteratur.
Manzini A & Staszwoski E. ed. (2013)
Exploring the Intersection of Design, Social
Innovation and Public Policy; http://www.desis Extern länk-
clusters.org/documents/10157/d769f32e-dc89-4353-
8a09-47a273a6dee6
Aktuella vetenskapliga artiklar
Referenslitteratur
Aktuella artiklar och projektrapporter om
kvalitetsutveckling och patientsäkerhet (bland
annat de publicerade av www.stm.fi Extern länk)
Ståhl, T., Wismar, M., Ollila, E., Lahtinen, E.,
Leppo, K. (red.) 2006: Health in all policies
prospect and potentials, Project report to be
found at:
http://ec.europa.eu/health/ph_information/docume Extern länk
nts/health_in_all_policies
För examinationsuppgiften gäller att välja
artikel från någon av följande journaler:
Scandinavian Journal of Caring Sciences
Scandinavian Journal of Public Administration
Scandinavian Journal of Management
Studieaktiviteter
- Självstudier - 90 timmar
- Nätbaserade - 45 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Självstudier via nätet
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Grupp med fyra medlemmar (enligt teman): Fyra
studerande anmäler sig själva till det tema som
intresserar. Diskutera i gruppen och skriv en
artikel (5 sidor, använd template för artikel)
som identifierar ett behov, visar alternativa
lösningar, planerar en lösning och utvärderar.
Om artikeln publiceras kommer handledarna med
som medförfattare.
Artikelns stomme sammanställs kort i en tre
minuters undervisningsvideo.
Design
1. Välj ett tema och identifiera ett behov
2. Visa på olika alternativa lösningar (evidens)
3. Planera en lösning
4. Utvärdera
Lärare
Forss Mia
Examinator
Forss Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Kursstart sker 1.3.2019 och lärandeaktiviteter sker till stor del i form av nätstudier på ITS
learning. Närstudietillfälle: 21.3.2019 klockan 9:30-16:00
Examinationsformer
2019-05-01 - Rapporter och produktioner