Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Avancerad klinisk vård 2013 - Hållbart ledarskap
- Avancerad klinisk vård 2014 - Hållbart ledarskap
- Avancerad klinisk vård 2015 - Hållbart ledarskap
- Avancerad klinisk vård 2016 - Hållbart ledarskap
- Avancerad klinisk vård 2017 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2013 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2014 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2015 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2016 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2017 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2014 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2015 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2016 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2017 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2014 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2015 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2016 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2017 - Hållbart ledarskap
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Ledarskapet och olika ledarskapsstilar och synen
på arbetsgruppen och arbetssamfundet har
utvecklats i takt med samhällsförändring och
forskning inom organisations-, management-,
ledarskaps- och social- och hälsovårdsområdet.
I
forskning inom organisationspsykologi,
organisationsteori, strategisk kommunikation och
ledarskap har man de senaste åren focuserat på
olika ledarskapasstilar och på ledarskapets
betydelse för en organisations framgång. Idag
börjar man mer och mer förstå att ledarskapet är
alldeles för betydelsefullt att utöva ensam .
Svedberg (2012) beskriver olika
ledarskapsdiskurser och pratar för att var och
en
skall forma och bli medveten om sin personliga,
integrerade ledarskapsstil.
Denna studiehelhet har en grund i att studerande
som utövare av social- och hälsovård behöver bli
medveten om sitt personliga ledarskap och hur
det
uttrycks och utvecklas häri. Syftet är också att
tydliggöra några centrala ledarskapsverktyg för
att kunna svara mot kraven på hållbar förändring
och utveckling inom social- och hälsovårdens
organisationer idag. I kursen strävas också
efter
en kritisk granskning av befintliga verktyg idag
genom att bekanta sig med aktuella
forskningsresultat om ledarskap och förändring
inom respektive område som studerande
företräder.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:
1. Definiera och motivera ett etiskt medvetet
ledarskap
2. Relatera till och fungera enligt ett genus-
och generationsmedvetet ledarskap
3. Analysera, tillämpa och kombinera ett
hälsofrämjande ledarskap för att nå ett
välfungerande
och välmående arbetssamfund
4. Analysera, kritiskt värdera och utveckla sitt
personliga ledarskap
5. Analysera, tillämpa och kombinera olika
teoretiska perspektiv på organisation och
ledarskap. (ex Bolmas & Deals uppdelning)
Innehåll
- Det personliga ledarskapet
- Arbetssamfundet och organisationen
- Ledarskapets etiska medvetenhet och reflektion
Förkunskaper
En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och
minst tre års arbetserfarenhet efter att examen
erhållits
Mer information
Den här kursen och dess utveckling ingår i en
samproduktion med deltagare från Novia (Novia
Åbo: Pia Liljeroth & Tua Weckström-Lundell och
Novia Vasa: Eva Matintupa och Ann-Louise
Glasberg samt Arcada: Mia
Forss). Samarbete gäller ledarskapskurser för
Master studerande vid HögreYH med syfte att
erbjuda högklassiga finlandssvenska kurser i
hållbart ledarskapskurser.
Den här kursen genomförs av Novia i Åbo.
Litteratur
Elementär kursbok:
Bolman, L & Deal, T. (2014) Nya perspektiv på
organisation och ledarskap. Studentlitteratur
Övrig litteratur:
Alvesson, M. & Sveningsson, S. (red) 2013.
Upplaga 2:2. Organisationer, ledning och
processer. Valda delar. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2010. Framgångsrikt
förändringsarbete. Om individ och organisation i
förändring. Natur och Kultur.
Angelöw, B. 2013. Ledarskapshandboken. Att
utveckla och stärka ledarskapet. Natur och
Kultur.
Juuti, P. (toim).2011. Työyhteisön kehittäminen
ja johtaminen. Johtamistaidon opisto.
Koppakkala, A. 2011. Porukka, jengi, tiimi.
Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Persona
Grata. Edita.
Rissanen, S., Lammintakanen, J.(toim).2011.
Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki:
WSOYproOy ISBN: 978-951-0-36844-2
Rosengren, K.2014. Vårdledarskap. Att utveckla
och förbättra framtidens vård och omsorg.
Studentlitteratur
Sandahl, Knorring. Chef med känsla och förnuft.
Svedberg, L. 2012. Grupp-psykologi. Om grupper,
organisationer och ledarskap. Upplaga 5:2.
Studentlitteratur. ISBN:978-91-44-07488-7
Falkenheimer, J. & Heide, M. (red). 2012.
Strategisk kommunikation. Forskning och praktik.
Upplaga 1:2. Studentlitteratur: ISBN: 978-91-
44-
07055-1
Juuti, P. 2013. Jaetun johtajuuden taito.Juva:
PS-Kustannus. ISBN: 978-952-451-602-0
Önnevik, T. 2011. Ledarskapets grunder.
Organisationens hjärna. Upplaga 1:2.Lund:
Studentlitteratur
Perttula, J. & Syväjärvi, A. 2012. Johtamisen
psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa
työelämässä. Juva: PS-Kustannus.
Hanson, A. 2010. Salutogent ledarskap-för
hälsosam framgång. Fortbildning AB
Sundvik, L.(toim). 2006. Toimiva työyhteisö-
esimiehen haasteet ja ratkaisut.
Yritysjulkaisut.
Edita
Kiviranta, R. 2010. Onnistu eri-ikäisten
johtamisessa. WSOYpro
Denhardt, R.B. & Denhardt, J.V.2008. Konsten att
leda-en frågaa om timing, rytmoch kommunikation.
Studentlitteratur.
Laine, N. 2009. LUJA LUOTTAMUS. Miten työpaikan
luottamussuhteet saa toimimaan? Tampere: Taurus
Media.
Järvinen, P. 2001. Onnistu esimiehenä. Helsinki.
WSOY.
OBS!! AKTUELLA FORSKNINGSRESULTAT FRÅN SOCIAL-
OCH HÄLSOVÅRDSOMRÅDET
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Självstudier - 75 timmar
- Nätbaserade - 40 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Självstudier via nätet
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Individuell: Gör ett personlighetstest utgående
från Bolman & Deal, MBTI och Belbin.
Sammanställ dina resultat som senare diskuteras
i gruppen.
Välj 5 artiklar om ledarskap i ditt eget kontext
och jämför/analysera dem med hjälp av
perspektiven av Bolman & Deal. Skriv ett
sammandrag.
Grupp med fyra medlemmar (enligt teman): Fyra
studerande anmäler sig själva till det tema
som intresserar. Diskutera i gruppen och skriv
en artikel (5 sidor, använd template för
artikel) som baserar sig på era 20 artiklar
analyserade genom perspektiven av Bolman & Deal.
Om artikeln publiceras kommer handledarna med
som medförfattare.
Lärare
Forss Mia
Examinator
Forss Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Kursen startar 1.1.2019
Examinationsformer
2019-02-20 - Rapporter och produktioner