Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Hälsofrämjande 2008 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2006 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2009 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2010 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2011 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2013 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2014 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2015 - Hälsofrämjande verksamhet
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerandena kan granska samhällsförändringar kritiskt ur hälsofrämjande synvinkel och bidra till att främja hälsa inom de olika samhällssektorerna.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- ha grundläggande insikter i förändringsprocesser och utvecklingstrender i samhället och förstå de samhällsförändringar som stöder jämställdhet och integrering samt motverkar marginalisering, utslagning och utanförskap.
- ha fördjupade kunskaper om faktorer i samhället som påverkar individers hälsa och välfärd.
- kunna använda sig av övergripande strategier och program som styr hälso- och välfärdspolitiken och därmed det hälsofrämjande arbetet.
- kunna planera hälsofrämjande åtgärder inom olika samhällssektorer
- se de utmaningar som de hälsofrämjande arbete står inför i framtiden.
Innehåll
Förändringsprocesser och samhällsutveckling
Centrala begrepp (socialt kapital, livskvalitet, hälsomedvetenhet) relaterade till samhälleliga förändringsprocesser
Samhälleliga förändringsfaktorer som påverkar det hälsofrämjande arbetet
Faktorer som påverkar befolkningens hälsa och välfärd
Hälso- och välfärdspolitiska program, berättelser och strategier
Social- och hälsobarometer
Litteratur
Litteratur:
Eriksson, M., 2012 Socialt kapital och hälsa - förklaringsmodeller och implikationer för hälsofrämjande interventioner. Socialmedicinsk tidskrift nr.4-5/2012 332-346
Leppo,K.,Ollila, E., Peña, S.,Wismar,M., Cook, S. 2012. Health in All Policies. 2013. Seizing opportunities, implementing policies. Finland; Ministry of Social Affairs and Health. Tillgänglig: http://www.julkari.fi/handle/10024/104481 Extern länk
Ringsberg K, Olander E, Tillgren P. (red.) Health literacy. Teori och praktik i hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur, 2014.
SHM 2001. Statsrådets principbeslut om folkhälsoprogrammet Hälsa 2015. Social- och hälsovårdsministeriets
publikationer 2001:4. Edita Prima Oy. Tillgänglig: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=42733&name=DLFE-… Extern länk
SHM. Ett socialt hållbart Finland 2020 - Strategi för social- och hälsovårdspolitiken. http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=2765155&name=DLF… Extern länk
Social- och hälsovårdsministeriet 2012. Det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården
KASTE 2012–2015. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2012:2 Helsingfors. Social- och hälsovårdsministeriet. Tillgänglig: http://www.stm.fi/sv/publikationer/publikation/-/_julkaisu/1578410#sv Extern länk
Social- och hälsovårdsministeriet 2013. Hälsa, trygghet och jämställdhet. Översikt 2012 - 2015.
Social- och hälsovårdministeriets publikationer 2013:2. Helsingfors. Social- och hälsovårdsministeriet. Tillgänglig:
http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1854274#fi Extern länk
STM 2006. Terveyden edistämisen laatusuositus. Tillänglig:
http://pre20090115.stm.fi/pr1158139777250/passthru.pdf Extern länk
STM 2008. Kansallinen terveyserojen kaventamisen toimintaohjelma 2008–2011
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=28707&name=DLFE-… Extern länk
Terveyden edistämisen eettiset haasteet. 2007 Etene-julkaisuja 19.Tillgänglig: http://www.etene.fi/julkaisut/2008 Extern länk
Tones, K., Tilford, S. 2001. Health promotion, effectiveness, efficiency and equity (kapitel 9-10). Cheltenham: Nelson Thornes Ltd.
Vaarama, M., Moisio, P., Karvonen, S. (red.) Suomalaisten hyvinvointi 2010. Helsinki: Yliopistopaino. Tillgänglig:
http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/8cec7cec-5cf3-4209-ba7a-0334ecdb6e1d Extern länk
WHO 1986. Ottawa charter for health promotion. An International Conference on Health Promotion, November
17–21, 1986. Ottawa. Tillgänglig: http://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/ Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 16 timmar
- Självstudier - 74 timmar
- Nätbaserade - 20 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 120 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 120 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Uppgiften kommer att vara vara två delad. Instruktioner för uppgiften ges vid närstudietillfället.
Den skriftliga uppgiften görs parvis och presenteras vid seminarium i samband med följande närstudiedagar,
Bedömning 1-5. För godkänd prestation krävs att den skriftliga uppgiften är förankrad i kursens refetrenslitteratur.
Lärare
- Sigfrids Ingmar
- Stenbock-Hult Bettina
- Forss Mia
Examinator
Forss Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
2016-05-11 - Rapporter och produktioner