Nivå/kategori

Övriga studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerandena kan granska samhällsförändringar kritiskt ur hälsofrämjande synvinkel och bidra till att främja hälsa inom de olika samhällssektorerna.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande

- ha grundläggande insikter i förändringsprocesser och utvecklingstrender i samhället och förstå de samhällsförändringar som stöder jämställdhet och integrering samt motverkar marginalisering, utslagning och utanförskap.
- ha fördjupade kunskaper om faktorer i samhället som påverkar individers hälsa och välfärd.
- kunna använda sig av övergripande strategier och program som styr hälso- och välfärdspolitiken och därmed det hälsofrämjande arbetet.
- kunna planera hälsofrämjande åtgärder inom olika samhällssektorer
- se de utmaningar som de hälsofrämjande arbete står inför i framtiden.

Innehåll

Förändringsprocesser och samhällsutveckling
Centrala begrepp (socialt kapital, livskvalitet, hälsomedvetenhet) relaterade till samhälleliga förändringsprocesser
Samhälleliga förändringsfaktorer som påverkar det hälsofrämjande arbetet
Faktorer som påverkar befolkningens hälsa och välfärd
Hälso- och välfärdspolitiska program, berättelser och strategier
Social- och hälsobarometer

Litteratur

Litteratur:
Eriksson, M., 2012 Socialt kapital och hälsa - förklaringsmodeller och implikationer för hälsofrämjande interventioner. Socialmedicinsk tidskrift nr.4-5/2012 332-346

Leppo,K.,Ollila, E., Peña, S.,Wismar,M., Cook, S. 2012. Health in All Policies. 2013. Seizing opportunities, implementing policies. Finland; Ministry of Social Affairs and Health. Tillgänglig: http://www.julkari.fi/handle/10024/104481 Extern länk

Ringsberg K, Olander E, Tillgren P. (red.) Health literacy. Teori och praktik i hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur, 2014.

SHM 2001. Statsrådets principbeslut om folkhälsoprogrammet Hälsa 2015. Social- och hälsovårdsministeriets
publikationer 2001:4. Edita Prima Oy. Tillgänglig: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=42733&name=DLFE-… Extern länk

SHM. Ett socialt hållbart Finland 2020 - Strategi för social- och hälsovårdspolitiken. http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=2765155&name=DLF… Extern länk

Social- och hälsovårdsministeriet 2012. Det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården
KASTE 2012–2015. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2012:2 Helsingfors. Social- och hälsovårdsministeriet. Tillgänglig: http://www.stm.fi/sv/publikationer/publikation/-/_julkaisu/1578410#sv Extern länk

Social- och hälsovårdsministeriet 2013. Hälsa, trygghet och jämställdhet. Översikt 2012 - 2015.
Social- och hälsovårdministeriets publikationer 2013:2. Helsingfors. Social- och hälsovårdsministeriet. Tillgänglig:
http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1854274#fi Extern länk

STM 2006. Terveyden edistämisen laatusuositus. Tillänglig:
http://pre20090115.stm.fi/pr1158139777250/passthru.pdf Extern länk

STM 2008. Kansallinen terveyserojen kaventamisen toimintaohjelma 2008–2011
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=28707&name=DLFE-… Extern länk

Terveyden edistämisen eettiset haasteet. 2007 Etene-julkaisuja 19.Tillgänglig: http://www.etene.fi/julkaisut/2008 Extern länk

Tones, K., Tilford, S. 2001. Health promotion, effectiveness, efficiency and equity (kapitel 9-10). Cheltenham: Nelson Thornes Ltd.

Vaarama, M., Moisio, P., Karvonen, S. (red.) Suomalaisten hyvinvointi 2010. Helsinki: Yliopistopaino. Tillgänglig:
http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/8cec7cec-5cf3-4209-ba7a-0334ecdb6e1d Extern länk

WHO 1986. Ottawa charter for health promotion. An International Conference on Health Promotion, November
17–21, 1986. Ottawa. Tillgänglig: http://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/ Extern länk

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 16 timmar
  • Självstudier - 74 timmar
  • Nätbaserade - 20 timmar
  • Seminarier - 10 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 120 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 120 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Uppgiften kommer att vara vara två delad. Instruktioner för uppgiften ges vid närstudietillfället.
Den skriftliga uppgiften görs parvis och presenteras vid seminarium i samband med följande närstudiedagar,

Bedömning 1-5. För godkänd prestation krävs att den skriftliga uppgiften är förankrad i kursens refetrenslitteratur.

Lärare

  • Sigfrids Ingmar
  • Stenbock-Hult Bettina
  • Forss Mia

Examinator

Forss Maria

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Examinationsformer

2016-05-11 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning