Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Avancerad klinisk vård 2011 - Hållbart ledarskap
- Avancerad klinisk vård 2013 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2008 - Hälsofrämjande ledarskap
- Hälsofrämjande 2006 - Hälsofrämjande ledarskap
- Hälsofrämjande 2009 - Hälsofrämjande ledarskap
- Hälsofrämjande 2010 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2011 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2013 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2010 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2012 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2010 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2012 - Hållbart ledarskap
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Syftet med kursen är att stärka innovativa
arbetsmodeller som en del av förändringsledarskap
inom social- och hälsovården. Samt att därtill
granska hur expertkunnande kan genom god
kommunikation på individ- och samhälls-nivå
fungera för att påverka samhället.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att:
Kritiskt analysera nationella och globala
förändringar samt förutspå deras effekter för
social- och hälso-vården.
Jämföra innovativa modeller över hur projekt kan
ledas, förankras och kommuniceras.
Identifiera diskurser för att öka reflektioner
kring sin egen kommunikation både på individ-,
grupp- som samhällsnivå.
Utvärdera förändringsprocesser och dess politiska
implikationer inom organisationer.
Innehåll
Kommunikation på individ- och samhällsnivå
Samhällspåverkan
Diskursanalys
Kunskapsledning
Innovationer
Expertkunnande
Förkunskaper
För att delta i kursen krävs godkännande för högre
YH studier vid Arcada. Därtill krävs godkänt vitsord
i kursen Hälsoadministration och ekonomi.
Litteratur
Kananen, Jorma (2009) Toimintatutkimus yritysten
kehittämisessä, Jyväskylän ammatinkorkeakoulun
julkaisuja 101/2009.
Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2005) Textens
mening och makt, metodbok i samhällsvetenskaplig
text- och diskursanalys, Studentlitteratur.
Ahonen, G. 1998. Henkilöstötilinpäätös yrityksen
ikkuna menestykselliseen tulevaisuuteen.
Kauppakaari.
Tones, K & Tilford, S. 2001. Health Promotion
effectiveness, efficiency and equity. Nelson
Thornes Ltd. Cheltenham. (kapitel 7).
Ahonen, G. & Näsman, O. 2007. Druvan modellen
Arbetsresultat ger hälsa, Arbetsskyddscentralen.
Referenslitteratur
Ståhl, T., Wismar, M., Ollila, E., Lahtinen, E.,
Leppo, K. (red.) 2006:
Health in all policies prospect and potentials,
Project report to be found at:
http://ec.europa.eu/health/ph_information/document Extern länk
s/health_in_all_policies
Johansson, U & Skoog, M. 2007 Verksamhetsstyrning
för utveckling, förbättring och förändring. Liber.
Malmö.
Studieaktiviteter
- Studiebesök och demonstrationer - 16 timmar
- Basgruppsarbete - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 47 timmar
- Självstudier - 40 timmar
- Nätbaserade - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Individuell utvecklingsuppgift
Lärare
- Gustavson Mia
- Rosenbröijer Carl-Johan
- Silius-Ahonen Ellinor
Examinator
Gustavson Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Tidtabell
23.1.2014
9-12 Förändring med hjälp av reflektion (K-E.S)
13-16 Föreläsning
24.1.2014
9-10 Föreläsning
10-14 Kundorienterad tjänsteutveckling (C-J.R)
14-16 Föreläsning
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner