Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Syftet med kursen är att stärka innovativa
arbetsmodeller som en del av förändringsledarskap
inom social- och hälsovården. Samt att därtill
granska hur expertkunnande kan genom god
kommunikation på individ- och samhälls-nivå
fungera för att påverka samhället.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att:
Kritiskt analysera nationella och globala
förändringar samt förutspå deras effekter för
social- och hälso-vården.
Jämföra innovativa modeller över hur projekt kan
ledas, förankras och kommuniceras.
Identifiera diskurser för att öka reflektioner
kring sin egen kommunikation både på individ-,
grupp- som samhällsnivå.
Utvärdera förändringsprocesser och dess politiska
implikationer inom organisationer.

Innehåll

Kommunikation på individ- och samhällsnivå
Samhällspåverkan
Diskursanalys
Kunskapsledning
Innovationer
Expertkunnande

Förkunskaper

För att delta i kursen krävs godkännande för högre
YH studier vid Arcada. Därtill krävs godkänt vitsord
i kursen Hälsoadministration och ekonomi.

Litteratur

Kananen, Jorma (2009) Toimintatutkimus yritysten
kehittämisessä, Jyväskylän ammatinkorkeakoulun
julkaisuja 101/2009.
Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2005) Textens
mening och makt, metodbok i samhällsvetenskaplig
text- och diskursanalys, Studentlitteratur.
Ahonen, G. 1998. Henkilöstötilinpäätös yrityksen
ikkuna menestykselliseen tulevaisuuteen.
Kauppakaari.
Tones, K & Tilford, S. 2001. Health Promotion
effectiveness, efficiency and equity. Nelson
Thornes Ltd. Cheltenham. (kapitel 7).
Ahonen, G. & Näsman, O. 2007. Druvan modellen
Arbetsresultat ger hälsa, Arbetsskyddscentralen.
Referenslitteratur
Ståhl, T., Wismar, M., Ollila, E., Lahtinen, E.,
Leppo, K. (red.) 2006:
Health in all policies prospect and potentials,
Project report to be found at:
http://ec.europa.eu/health/ph_information/document Extern länk
s/health_in_all_policies
Johansson, U & Skoog, M. 2007 Verksamhetsstyrning
för utveckling, förbättring och förändring. Liber.
Malmö.

Studieaktiviteter

  • Studiebesök och demonstrationer - 16 timmar
  • Basgruppsarbete - 20 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 47 timmar
  • Självstudier - 40 timmar
  • Nätbaserade - 10 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Individuell utvecklingsuppgift

Lärare

  • Gustavson Mia
  • Rosenbröijer Carl-Johan
  • Silius-Ahonen Ellinor

Examinator

Gustavson Maria

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Tidtabell
23.1.2014
9-12 Förändring med hjälp av reflektion (K-E.S)
13-16 Föreläsning
24.1.2014
9-10 Föreläsning
10-14 Kundorienterad tjänsteutveckling (C-J.R)
14-16 Föreläsning

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning