Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Den studerande kan tillämpa ett hälsofrämjande ledarskap och använda evaluering som redskap i det hälsofrämjande ledarskapet.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande:
- ha insikt i sambandet mellan hälsofrämjande ledarskap, åldersrelaterat ledarskap och ett gott ledarskap
- ha fördjupad kunskap om det hälsofrämjande ledarskapets förutsättningar på individ-, grupp- och organisationsnivå
- kunna granska förutsättningar och hinder för hälsa i arbetslivet
- har fördjupade kunskaper om aktuella metoder inom kvalitetsutveckling, modeller för utvärdering och förändring av hälsofrämjande verksamhet
- planera, utveckla, genomföra och kritiskt granska utvärderingar och evidensinriktat arbete inom verksamhetsfältet.
-självständigt utvärdera en professionell verksamhet samt föreslå förändringar som leder till utveckling av verksamheten
-förstå det mångsektoriella arbetets betydelse vid utvärdering.

Innehåll

- Hälsofrämjande ledarskap: begrepp, modeller, teori
- Åldersrelaterat ledarskap
- Delaktighet och hälsa i arbetslivet
- Utvärdering som instrument vid förändring och utveckling av en hälsofrämjande arbetskultur
- Aktuella metoder, modeller och bakomliggande teorier för utvärdering och evidensbaserat arbetssätt
- Olika typer av utvärderingar
- Delaktighet vid utvärdering i en mångprofessionell verksamhet
- Planering, utveckling och genomförande av utvärderingar

Förkunskaper

Behörighet för högre YH-utbildning

Litteratur

- Alexandersson, K. 2006.Om evidens i socialt arbete. Möjligheter och begränsningar för ett evidensbaserat arbetssätt inom socialtjänsten.. Upplaga 2006. Falun: Dalarnas Forskningsråd.

- Berg, Lars & Bjärås, Gunilla 1996. Utvärdering av hälsofrämjande och förebyggande arbete : en metodbok. Lund: Studentlitteratur.

- Dahler-Larsen, Peter & Krogstrup, Hanne Kathrine. (2003). Nye veije i evalueringen. Systime Academic.

- Eriksson, Andrea. 2011. Health-Promoting Leadership:A Study of the Concept and Critical Conditions for Implementation and Evaluation. Doktorsavhandling.Göteborg: Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap.

- Eriksson, Bengt & Karlsson, Per-Åke. 2008. Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Gothia.

- Grönlund, Anu & Stenbock-Hult, Bettina. 2014. Vårdpersonalens syn på hälsofrämjande ledarskap. Vård i Norden 34(1), 36 - 41.

- Jerkedal, Å. 2001. Utvärdering steg för steg. Om projekt- och programbedömning.
Stockholm: Norstedts Juridik. 2001.

- Krogstrup 2004. Asiakaslähtöinen arviointi Bikva-malli PDF, http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/hk/aineistoja/julkaisut/bikva/ Extern länk.

- Krogstrup, H K 2004. Asiakaslähtöinen arviointi Bikva-malli. Hyvät käytännöt. FinSoc arviointiraportteja 1/2004.

- Menckel, Ewa & Österblom, Lars. 2000. Hälsofrämjande processer på arbetsplatsen. Om ledarskap, resurser och egen kraft. Stockholm: Arbetslivsinstitutet.

- Robson C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja tilaajille. Suomentanut työryhmä: Tuija Lindqvist, Maisa Maanittu, Eila Niemi, Petteri Paasio, Leea Paija.
- Socialmedicinsk tidskrift. Temanummer 6, 2013 om Ledarskap, interventioner och hälsa. www.socialmedicinsktidskrift.se Extern länk

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 15 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 2 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 100 timmar
  • Nätbaserade - 16 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten presenterar en genomförd rapport.

Lärare

Stenbock-Hult Bettina

Examinator

Stenbock-Hult Bettina

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

24.9 - 25.9.2014
24.9 kl 9.15-16 Evaluering
25.9 kl 9.15-16 Hälsofrämjande ledarskap

Examinationsformer

2014-10-31 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning