Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Hälsofrämjande 2008 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2006 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2009 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2010 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2011 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2013 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2014 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2015 - Hälsofrämjande verksamhet
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Den studerande kan tillämpa ett hälsofrämjande ledarskap och använda evaluering som redskap i det hälsofrämjande ledarskapet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande:
- ha insikt i sambandet mellan hälsofrämjande ledarskap, åldersrelaterat ledarskap och ett gott ledarskap
- ha fördjupad kunskap om det hälsofrämjande ledarskapets förutsättningar på individ-, grupp- och organisationsnivå
- kunna granska förutsättningar och hinder för hälsa i arbetslivet
- har fördjupade kunskaper om aktuella metoder inom kvalitetsutveckling, modeller för utvärdering och förändring av hälsofrämjande verksamhet
- planera, utveckla, genomföra och kritiskt granska utvärderingar och evidensinriktat arbete inom verksamhetsfältet.
-självständigt utvärdera en professionell verksamhet samt föreslå förändringar som leder till utveckling av verksamheten
-förstå det mångsektoriella arbetets betydelse vid utvärdering.
Innehåll
- Hälsofrämjande ledarskap: begrepp, modeller, teori
- Åldersrelaterat ledarskap
- Delaktighet och hälsa i arbetslivet
- Utvärdering som instrument vid förändring och utveckling av en hälsofrämjande arbetskultur
- Aktuella metoder, modeller och bakomliggande teorier för utvärdering och evidensbaserat arbetssätt
- Olika typer av utvärderingar
- Delaktighet vid utvärdering i en mångprofessionell verksamhet
- Planering, utveckling och genomförande av utvärderingar
Förkunskaper
Behörighet för högre YH-utbildning
Litteratur
- Alexandersson, K. 2006.Om evidens i socialt arbete. Möjligheter och begränsningar för ett evidensbaserat arbetssätt inom socialtjänsten.. Upplaga 2006. Falun: Dalarnas Forskningsråd.
- Berg, Lars & Bjärås, Gunilla 1996. Utvärdering av hälsofrämjande och förebyggande arbete : en metodbok. Lund: Studentlitteratur.
- Dahler-Larsen, Peter & Krogstrup, Hanne Kathrine. (2003). Nye veije i evalueringen. Systime Academic.
- Eriksson, Andrea. 2011. Health-Promoting Leadership:A Study of the Concept and Critical Conditions for Implementation and Evaluation. Doktorsavhandling.Göteborg: Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap.
- Eriksson, Bengt & Karlsson, Per-Åke. 2008. Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Gothia.
- Grönlund, Anu & Stenbock-Hult, Bettina. 2014. Vårdpersonalens syn på hälsofrämjande ledarskap. Vård i Norden 34(1), 36 - 41.
- Jerkedal, Å. 2001. Utvärdering steg för steg. Om projekt- och programbedömning.
Stockholm: Norstedts Juridik. 2001.
- Krogstrup 2004. Asiakaslähtöinen arviointi Bikva-malli PDF, http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/hk/aineistoja/julkaisut/bikva/ Extern länk.
- Krogstrup, H K 2004. Asiakaslähtöinen arviointi Bikva-malli. Hyvät käytännöt. FinSoc arviointiraportteja 1/2004.
- Menckel, Ewa & Österblom, Lars. 2000. Hälsofrämjande processer på arbetsplatsen. Om ledarskap, resurser och egen kraft. Stockholm: Arbetslivsinstitutet.
- Robson C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja tilaajille. Suomentanut työryhmä: Tuija Lindqvist, Maisa Maanittu, Eila Niemi, Petteri Paasio, Leea Paija.
- Socialmedicinsk tidskrift. Temanummer 6, 2013 om Ledarskap, interventioner och hälsa. www.socialmedicinsktidskrift.se Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 15 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 2 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 100 timmar
- Nätbaserade - 16 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten presenterar en genomförd rapport.
Lärare
Stenbock-Hult Bettina
Examinator
Stenbock-Hult Bettina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
24.9 - 25.9.2014
24.9 kl 9.15-16 Evaluering
25.9 kl 9.15-16 Hälsofrämjande ledarskap
Examinationsformer
2014-10-31 - Rapporter och produktioner