Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att utforska hälsa och ohälsa och dess förutsättningar i arbetslivet, vilket inbegriper arbetstagaren som en resurs, ledarskapets betydelse och relationers betydelse för hälsa i arbetet och en hälsofrämjande arbetsmiljö.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att inse vad arbetsplatsen som hälsofrämjande arena inbegriper, samt utveckla förståelse för begreppet arbetsvälmående och vad hälsa i arbetet innebär, ur ett kritiskt -socialt och hälsovetenskapligt perspektiv. Att utveckla förståelse för sambandet mellan arbetsliv, privatliv och arbetstagarens hälsa.

Innehåll

- aktuell lagstiftning inom området
- helheten människan, människans hälsoresurser, arbetsförmåga, trivsel i arbetet
- faktorer som medför sjukfrånvaro, stress, psykisk och fysisk ohälsa, samt utbrändhet och utslitenhet och förhållanden för särskilt utsatta yrkesgrupper
- arbetets förändrade organisering, villkor och innehåll, hälsofrämjande åtgärder i arbetslivet som arbetsmiljö- och rehabiliteringsarbetets implementering och dess förutsättningar
- empowerment och delaktighet
- arbetslivets nya fenomen

Litteratur

Kurslitteratur:
Eriksson, A. 2011 Health- Promoting Leadership: A Study of the Concept and Critical Conditions for Implementation and Evaluation. Doctoral thesis, Göteborg: NHV

Menckel, E. & Österblom, L. 2000. Hälsofrämjande processer på arbetsplatsen. Om ledarskap, resurser och egen kraft. Stockholm: Arbetslivsinstitutet.

Tones, K. and Tilford, S.2001 Health promotion, effectiveness, efficiency and equity, Nelson Thornes Ltd, Cheltenham 2001 kapitel 7

Aktuella forskningsrapporter

Referenslitteratur:
Askheim O.P. och Starrin B.( red.) 2007 Empowerment som förhållningssätt - kan vi lära oss något av Pippi Långstrump? Empawerment i teori och praktik. Gleerups utbildning AB. Malmö

Hakanen, J. 2004. Työuupumuksesta työn imuun: työhyvinvointitutkimuksen ytimessä ja reuna-alueilla. Helsinki: Työterveyslaitos.

Hyvä Työterveyshuolto Käytäntö. 2006. Sosiaali- ja terveysministeriö. Työterveyslaitos.

Karasek, R. & Theorell, T. 1990 Healthy work. Stress, Productivity, and the Reconstruction of working life. New York: Basic Books.

Kivistö, Kallio & Turunen 2008 Työ, henkinen hyvinvointi ja mielenterveys. Sosiaali ja terveysministeriö työtrveyslaitos 2008:33

Kovero, C. 1999. Förändring och lärande inom företagshälsovården. Doktorsavhandling. Forskningar 164. Helsingfors universitet. Pedagogiska fakulteten, Helsingfors.

Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys, kevät 2005. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja B /2005 (hela rapporten som pdf)
Työhyvinvointitutkimus Suomessa ja sen painoalueet terveyden ja turvallisuuden näkökulmasta. Sosiaali – ja terveysministeriön selvityksiä 2005: 25.
Hela rapporten som pdf : Sosiaali –ja Terveysministeriö / julkaisut / selvityksiä –sarja.

The European commission´s Guidance on work - related stress.

www.arbetarskydd.fi/Hot Extern länk och våld i arbetet 2011

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 16 timmar
  • Basgruppsarbete - 37 timmar
  • Nätbaserade - 80 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Godkänd uppgift. Examinationen sker i form av seminarier och inlämnade uppgifter på itslearning

Examinator

Stenbock-Hult Bettina

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning