Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att utforska hälsa och ohälsa och dess förutsättningar i arbetslivet, vilket inbegriper arbetstagaren som en resurs, ledarskapets betydelse och relationers betydelse för hälsa i arbetet och en hälsofrämjande arbetsmiljö.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att inse vad arbetsplatsen som hälsofrämjande arena inbegriper, samt utveckla förståelse för begreppet arbetsvälmående och vad hälsa i arbetet innebär, ur ett kritiskt -socialt och hälsovetenskapligt perspektiv. Att utveckla förståelse för sambandet mellan arbetsliv, privatliv och arbetstagarens hälsa.
Innehåll
- aktuell lagstiftning inom området
- helheten människan, människans hälsoresurser, arbetsförmåga, trivsel i arbetet
- faktorer som medför sjukfrånvaro, stress, psykisk och fysisk ohälsa, samt utbrändhet och utslitenhet och förhållanden för särskilt utsatta yrkesgrupper
- arbetets förändrade organisering, villkor och innehåll, hälsofrämjande åtgärder i arbetslivet som arbetsmiljö- och rehabiliteringsarbetets implementering och dess förutsättningar
- empowerment och delaktighet
- arbetslivets nya fenomen
Litteratur
Kurslitteratur:
Eriksson, A. 2011 Health- Promoting Leadership: A Study of the Concept and Critical Conditions for Implementation and Evaluation. Doctoral thesis, Göteborg: NHV
Menckel, E. & Österblom, L. 2000. Hälsofrämjande processer på arbetsplatsen. Om ledarskap, resurser och egen kraft. Stockholm: Arbetslivsinstitutet.
Tones, K. and Tilford, S.2001 Health promotion, effectiveness, efficiency and equity, Nelson Thornes Ltd, Cheltenham 2001 kapitel 7
Aktuella forskningsrapporter
Referenslitteratur:
Askheim O.P. och Starrin B.( red.) 2007 Empowerment som förhållningssätt - kan vi lära oss något av Pippi Långstrump? Empawerment i teori och praktik. Gleerups utbildning AB. Malmö
Hakanen, J. 2004. Työuupumuksesta työn imuun: työhyvinvointitutkimuksen ytimessä ja reuna-alueilla. Helsinki: Työterveyslaitos.
Hyvä Työterveyshuolto Käytäntö. 2006. Sosiaali- ja terveysministeriö. Työterveyslaitos.
Karasek, R. & Theorell, T. 1990 Healthy work. Stress, Productivity, and the Reconstruction of working life. New York: Basic Books.
Kivistö, Kallio & Turunen 2008 Työ, henkinen hyvinvointi ja mielenterveys. Sosiaali ja terveysministeriö työtrveyslaitos 2008:33
Kovero, C. 1999. Förändring och lärande inom företagshälsovården. Doktorsavhandling. Forskningar 164. Helsingfors universitet. Pedagogiska fakulteten, Helsingfors.
Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys, kevät 2005. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja B /2005 (hela rapporten som pdf)
Työhyvinvointitutkimus Suomessa ja sen painoalueet terveyden ja turvallisuuden näkökulmasta. Sosiaali – ja terveysministeriön selvityksiä 2005: 25.
Hela rapporten som pdf : Sosiaali –ja Terveysministeriö / julkaisut / selvityksiä –sarja.
The European commission´s Guidance on work - related stress.
www.arbetarskydd.fi/Hot Extern länk och våld i arbetet 2011
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 16 timmar
- Basgruppsarbete - 37 timmar
- Nätbaserade - 80 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänd uppgift. Examinationen sker i form av seminarier och inlämnade uppgifter på itslearning
Examinator
Stenbock-Hult Bettina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner