Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Hälsofrämjande 2008 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2006 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2009 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2010 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2011 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2013 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2014 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2015 - Hälsofrämjande verksamhet
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
De studerande har fördjupad kunskap om innebörden i begrepp och definitioner i relation till hälsa, välfärd och etik i den hälsofrämjande verksamheten på olika arenor och kan tillämpa kunskapen.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas studerande
- kunna analysera och problematisera innebörden i hälsofrämjande ur olika vetenskapliga och teoretiska perspektiv och på olika arenor.
- inneha förmåga att analysera evidensbaserade hälsofrämjande modeller och strategier
- kritiskt reflektera över etikens betydelse i hälsofrämjandet
- kan utgående från sin kunskapsbas planera och argumentera för hälsofrämjande projekt
Innehåll
Centrala begrepp i hälsofrämjande verksamhet, - modeller, teorier, strategier och principer.
Etiska frågeställningar i relation till hälsofrämjande verksamhet.
Centrala målsättningar och strategier som styr hälsovårdspolitiken.
Kritiskt förhållningssätt.
Förkunskaper
Godkännande för högre YH-studier vid Arcada.
Kursen ersätter följande kurser
inga
Litteratur
Obligatorisk litteratur:
Nutbeam & Harris 2005. Theory in a Nutshell. A practical guide to health promotion theories.
McGrew-Hill Australia Pty Ltd.
Ringsberg K, Olander E, Tillgren P. Health literacy. Teori och praktik i hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur, 2014.
Stenbock-Hult B. 2004. Kritiskt förhållningssätt. En vetenskaplig, etisk attityd och ett högskolepedagogiskt mål. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-03048-7
Stenbock-Hult, B. 2013. Hälsofrämjande - ett centralt område för dagens sjukskötare. Vård i Fokus 30(1), 44 - 48.
Tones and Tilford 2001. Health promotion, effectiveness, efficiency and equity, Nelson Thornes Ltd, Cheltenham kap. 1-2. ISBN 0 7487 4527 0
Savola E & Koskinen-Olonqvist P 2005. Terveyden edistäminen esimerkein. Terveyden edistämisen keskusksen julkaisuja sarja 3/2005. ISBN 952-205-006-7. 104 s. kan laddas ner från
www.health.fi Extern länk
World Health Organization (1986) Ottawa Charter for Health Promotion, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen.
World Health Organization (1998) Health 21 - health for all in the 21st century. An introduction. European Health for All Series No.5
Hälsa 2015,
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=42733&name=DLFE-… Extern länk
Referenslitteratur:
Askheim, O & Starrin, B 2007. Empowerment-I teori och praktik. Malmö: Gleerups.
Koelen, M. & Lindström, B. 2005 Making healthy choices easy choices: the role of empowerment.
European Journal of Clinical Nutrition (2005)59 s.10-15.
Lindström B.,Eriksson M. (2012) The Hitchhiker’s guide to salutogenesis.
www.salutogenesis.com Extern länk
Medin, J. & Alexandersson, K. 2000. Begreppen hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie. Studentlitteratur, Lund.ISBN
Nordenfelt, L. 1991. Livskvalitet och hälsa. Almqvist & Wiksell, Stockholm.
Riksomfattande delegationen inom hälso- och sjukvården (ETENE). 2001. Jämlikhet och människovärde inom den finländska hälso- och sjukvården. Social- och hälsovårdsministeriets rapporter 2001:1. 26 sidor. ISSN 1236-2115.
5-95.
Rootman, I. et al 2001 Evaluation in Health Promotion, Principles and Perspectives. WHO Regional Publication European Series No 92,2.
Socialstyrelsen. WHO. 2003. Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF). Kortversion. Kan laddas ner från www.socialstyrelsen.se Extern länk ISBN91-7201-822-4.
Aktuella forskningsartiklar
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 16 timmar
- Basgruppsarbete - 37 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 40 timmar
- Självstudier - 10 timmar
- Nätbaserade - 20 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att den studerande analyserar, kritiskt granskar och presenterar ett aktuellt hälsofrämjande projekt.
Lärare
- Gray Pamela
- Stenbock-Hult Bettina
Examinator
Stenbock-Hult Bettina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- 2014-11-29 - Demonstrationer och presentationer
- 2014-10-10 - Rapporter och produktioner