Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Hälsofrämjande 2008 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2006 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2009 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2010 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2011 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2013 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2014 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2015 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2016 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2017 - Hälsofrämjande verksamhet
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
De studerande skall ha beredskap att möjliggöra
vuxna människors hälsa i arbetslivet och på andra
arenor.
Läranderesultat
identifiera och kombinera koncept, principer och
etiska värderingar för det hälsofrämjande
arbetet
på med den vuxna befolkningen (Ethical values)
- möjliggöra både individer och grupper att
artikulera behov och resurser för att
identifiera
hur ett delaktighetsfrämjande hälsoarbete kan
byggas på arbetsplatser (Advocate for health)
- fasilitera och utveckla hållbara nätverk
mellan
olika aktörer i det hälsofrämjande arbetet
(Mediate trough partnership)
- använda olika kommunikations mönster som
dialog
och dialogism för att främja hälsa och minska på
ojämlikheter i hälsa (communication)
- demonstrera hur hälsofrämjande teorier och
idéer kan förbättra praktiker med fokus på ökad
tillit med olika aktörer och för en fördjupad
förståelse för sambandet mellan arbetsliv och
privatliv (Leadership)
Innehåll
Arbetslagstiftning
Centrala begrepp relaterade till individuella
hälsoresurser, arbetsförmåga, trivsel i arbetet
Faktorer som stärker individens hälsoresurser
Faktorer som hotar individens hälsoresurser
Balans mellan individuella och sociala aspekter
Arbetslivets förändrade villkor
Hälsofrämjande åtgärder i arbetsmiljön
Arbetslivets nya fenomen
Förkunskaper
Behörighet för högre yrkeshögskolestudier.
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Mer information
Studieform
Föreläsningar, skriftligt arbete
Litteratur
Litteratur
Hanson, A. (2010). Salutogent ledarskap: för
hälsosam framgång. Fortbildning.
Hodgins, M., Fleming, P. & Griffiths, J. (2016)
Promoting Health and Well-being in the Workplace
Beyond the Statutory Imperative. Palgrave.
Kilpi, E. et al. (2016) Perspectives on new work
– exploring emerging conceptualizations. Sitra
studies 114.
https://www.sitra.fi/julkaisut/Selvityksi%C3%A4 Extern länk-
sarja/Selvityksia114.pdf
Sandberg, H. (2011). Samarbetshälsa: om
effektivt
samarbete och välbefinnande. Studentlitteratur.
Referenslitteratur
Antonovsky A. 1987. Unraveling the mystery of
health. How people manage stress and stay well.
San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Kivistö, Kallio & Turunen. 2008. Työ, henkinen
hyvinvointi ja mielenterveys. Sosiaali- ja
terveysministeriö ja Työterveyslaitos 2008:33.
Marmot M. 2004. Statussyndromet. Hur vår sociala
position påverkar hälsan och
livslängden. Stockholm: Natur och Kultur.
Menckel E. & Österblom L. 2000. Hälsofrämjande
processer på arbetsplatsen. Om ledarskap,
resurser och egen kraft. Stockholm:
Arbetslivsinstitutet.
Sarvimäki A. & Stenbock-Hult B. 2008.
Omvårdnadens etik. Sjuksköterskan och det
moraliska rummet. Stockholm: Liber.
Tones K. & Tilford S. 2001. Health promotion.
Effectiveness, efficiency and equity.
Cheltenham: Nelson Thornes. (ss. 49 – 69)
Hyyppä M.T. 2007 Livskraft ur gemenskap - om
socialt kapital och folkhälsa. Pozkal:
Studentlitteratur.
Laurikainen J. et al. 2004. Mielenterveystyö
Euroopassa. Selvityksiä 2004:17. Helsinki:
Sosiaali- ja terveysministeriö.
Reconciliation of work and family life and
collective bargaining in the European Union.
2006. European Foundation for the Improvement of
Living and Working Conditions.
Stenbock-Hult B. & Sarvimäki A. 2006. Sårbarhet.
Att vara människa i äldrevården. En
delrapport inom projektet ”Sårbarhet som styrka
och svaghet inom det mentala området.”
Publikation 1/2006. Helsingfors: Arcada, Nylands
svenska yrkeshögskola.
Forskningsartiklar
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Självstudier - 170 timmar
- Nätbaserade - 70 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Lärare
- Forss Mia
- Piippo Jukka
Examinator
Forss Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Kursens datum:
6.3.2018 e.m.
7.3.2018 9-16
15.5.2018 9-16
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner