Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

De studerande skall ha beredskap att möjliggöra
vuxna människors hälsa i arbetslivet och på andra
arenor.

Läranderesultat

identifiera och kombinera koncept, principer och
etiska värderingar för det hälsofrämjande
arbetet
på med den vuxna befolkningen (Ethical values)
- möjliggöra både individer och grupper att
artikulera behov och resurser för att
identifiera
hur ett delaktighetsfrämjande hälsoarbete kan
byggas på arbetsplatser (Advocate for health)
- fasilitera och utveckla hållbara nätverk
mellan
olika aktörer i det hälsofrämjande arbetet
(Mediate trough partnership)
- använda olika kommunikations mönster som
dialog
och dialogism för att främja hälsa och minska på
ojämlikheter i hälsa (communication)
- demonstrera hur hälsofrämjande teorier och
idéer kan förbättra praktiker med fokus på ökad
tillit med olika aktörer och för en fördjupad
förståelse för sambandet mellan arbetsliv och
privatliv (Leadership)

Innehåll

Arbetslagstiftning
Centrala begrepp relaterade till individuella
hälsoresurser, arbetsförmåga, trivsel i arbetet
Faktorer som stärker individens hälsoresurser
Faktorer som hotar individens hälsoresurser
Balans mellan individuella och sociala aspekter
Arbetslivets förändrade villkor
Hälsofrämjande åtgärder i arbetsmiljön
Arbetslivets nya fenomen

Förkunskaper

Behörighet för högre yrkeshögskolestudier.

Kursen ersätter följande kurser

Inga

Mer information

Studieform
Föreläsningar, skriftligt arbete

Litteratur

Litteratur

Hanson, A. (2010). Salutogent ledarskap: för
hälsosam framgång. Fortbildning.

Hodgins, M., Fleming, P. & Griffiths, J. (2016)
Promoting Health and Well-being in the Workplace
Beyond the Statutory Imperative. Palgrave.

Kilpi, E. et al. (2016) Perspectives on new work
– exploring emerging conceptualizations. Sitra
studies 114.
https://www.sitra.fi/julkaisut/Selvityksi%C3%A4 Extern länk-
sarja/Selvityksia114.pdf

Sandberg, H. (2011). Samarbetshälsa: om
effektivt
samarbete och välbefinnande. Studentlitteratur.

Referenslitteratur

Antonovsky A. 1987. Unraveling the mystery of
health. How people manage stress and stay well.
San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Kivistö, Kallio & Turunen. 2008. Työ, henkinen
hyvinvointi ja mielenterveys. Sosiaali- ja
terveysministeriö ja Työterveyslaitos 2008:33.

Marmot M. 2004. Statussyndromet. Hur vår sociala
position påverkar hälsan och
livslängden. Stockholm: Natur och Kultur.

Menckel E. & Österblom L. 2000. Hälsofrämjande
processer på arbetsplatsen. Om ledarskap,
resurser och egen kraft. Stockholm:
Arbetslivsinstitutet.

Sarvimäki A. & Stenbock-Hult B. 2008.
Omvårdnadens etik. Sjuksköterskan och det
moraliska rummet. Stockholm: Liber.

Tones K. & Tilford S. 2001. Health promotion.
Effectiveness, efficiency and equity.
Cheltenham: Nelson Thornes. (ss. 49 – 69)

Hyyppä M.T. 2007 Livskraft ur gemenskap - om
socialt kapital och folkhälsa. Pozkal:
Studentlitteratur.

Laurikainen J. et al. 2004. Mielenterveystyö
Euroopassa. Selvityksiä 2004:17. Helsinki:
Sosiaali- ja terveysministeriö.

Reconciliation of work and family life and
collective bargaining in the European Union.
2006. European Foundation for the Improvement of
Living and Working Conditions.

Stenbock-Hult B. & Sarvimäki A. 2006. Sårbarhet.
Att vara människa i äldrevården. En
delrapport inom projektet ”Sårbarhet som styrka
och svaghet inom det mentala området.”
Publikation 1/2006. Helsingfors: Arcada, Nylands
svenska yrkeshögskola.

Forskningsartiklar

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 30 timmar
  • Självstudier - 170 timmar
  • Nätbaserade - 70 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Lärare

  • Forss Mia
  • Piippo Jukka

Examinator

Forss Maria

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Kursens datum:
6.3.2018 e.m.
7.3.2018 9-16
15.5.2018 9-16

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning