Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Avancerad klinisk vård 2011 - Forskningsmetodik
- Hälsofrämjande 2008 - Forskningsmetodik
- Hälsofrämjande 2006 - Forskningsmetodik
- Hälsofrämjande 2009 - Forskningsmetodik
- Hälsofrämjande 2010 - Forskningsmetodik
- Hälsofrämjande 2011 - Forskningsmetodik
- Rehabilitering 2010 - Forskningsmetodik
- Sociala området 2010 - Forskningsmetodik
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande visar fördjupade kunskaper om kvantitativa forskningsmetoder och statistik samt färdigheter i att självständigt bedriva forsknings- och utvecklingsarbete med hjälp av kvantitativa metoder.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- kunna kritiskt läsa och granska vetenskapliga artiklar, rapporter och avhandlingar med en kvantitativ forskningsansats.
- ha fördjupad kunskap om kvantitativa forskningsmetoder.
- kunna identifiera forskningsproblem formulera syfte och forskningsfrågor, välja och utforma mätinstrument på basen av tidigare kunskap samt känna till hur man gör ett urval, kodar och genomför och tolkar resultatet av en analys.
- kunna rapportera om resultatet på ett läsarvänligt sätt.
- känna till och beakta nationell forskningsetisk prövning.
Innehåll
Kvantitativ forskningsansats, forskningsdesign, forskningsetisk prövning.
Operationalisering, standardiserade och mätningsproblematik
Urvalsförfarande, datainsamling, bortfallsanalys och bearbetning av insamlad data
Deskriptiv statistik, statistisk slutledning och hypotesprövning
Statistikgrafik
Användning av tidigare insamlat material
Programvara SPSS för kvantitativ dataanalys
Litteratur
Examinationslitteratur
Bryman, A. 1997. Kvantitet och kvalitet i samhällsvetenskaplig forskning. Lund: Studentlitteratur.
Eijlertsson G. 2003. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Forskningsetiska delegationen 2002. God vetenskaplig praxis och handläggning av avvikelser från den. Rapporten tillgänglig under http://www.tenk.fi/SVE/HTK/htksve.pdf Extern länk
Jacobsen, D.I. 2007. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Munro, B.H. 2005. Statistical methods for Health Care research. (kapitel 1-6,10) Philadelphia: Lippincott.
Riksomfattande etiska delegationen för hälso- och sjukvården (ETENE).2001. Muistilista eettisten toimikuntien jäsenille ja tutkijoille. Tillgänglig under http://www.tukija.fi/fi/julkaisut/ohjeet_ja_suositukset Extern länk
Referenslitteratur
Alkula, T., Pöntinen, S., Ylöstalo, P. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. WSOY
Dahmström, K. 2005. Från datainsamling till rapport, att göra en statistisk undersökning. Lund: Studentlitteratur
Djurfeldt, G., Larsson R & Stjärnhagen, O. 2003. Statistisk verktygslåda – samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
Edling, C. & Hedström, P. 2003. Kvantitativa metoder. Grundläggande metoder för samhälls- och beteendevetare. Lund: Studentlitteratur.
Erätuuli, M. Leino, J., Yliluoma, P. 1996. Kvantitatiiviset analyysimenetelmät ihmistieteissä. Kirjayhtymä.
Gustafsson, B., Hermerén, G., Petersson, B. 2005. Vad är god forskningssed? Synpunkter, riktlinjer och exempel. Stockholm: Vetenskaprådet. http://www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae28000334/god_forskningss… Extern länk
Julkunen, K. 1997. Hoitotieteen tutkimusmetodiikka. WSOY.
Launis, V. Pelkonen, R., Pietiläinen, J. (toim.) 2002. Tutkijan eettiset valinnat: Helsinki: Gaudeamus.
Nummenmaa, L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki. Tammi.
Pallant.J. 2001. SPSS Survival Manual: a step by step guide to data analysis using SPSS for Windows. Buckingham: Open University Press.
Raunio, K. 1999. Positivismi ja ihmistiede. Sosiaalitutkimuksen perusteet ja käytännöt.
Valkonen, T., Koskinen, S., Martelin T. (toim.) 1998. Rekisteriaineistot yhteiskunta – ja terveystutkimuksessa. Helsinki: Gaudeamus.
Worlds Medical Association Declaration of Helsinki. 2004.Ethical principles for medical research involving human subjects. Tillgänglig under http://www.wma.net/e/policy/b3.htm Extern länk
Registerstudier. Tillgänglig under http://retki.stakes.fi/FI/rekisteritutkimus/index.htm Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Självstudier - 113 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Aktivt deltagande i närstudieperioden (frånvaro ersätts med uppgift som diskuteras med examinator). Godkänd skriftlig uppgift.
Lärare
Kettunen Jyrki
Examinator
Kettunen Jyrki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2011-12-31
Kursens tidtabell
Onsdag 9.3.
kl. 14.00-17.00 Kvantitativa metoder (Jyrki Kettunen - föreläsningen är på finska)
Torsdag 10.3.
kl. 9.00-16.15 Statistiska metoder med hjälp av SPSS (Nina Santavirta)
Fredag 11.3.
kl. 9.00-17.00 Statistiska metoder med hjälp av SPSS
Examinationsformer
2012-08-28 - Rapporter och produktioner