Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att studerande visar fördjupade kunskaper om kvantitativa forskningsmetoder och statistik samt färdigheter i att självständigt bedriva forsknings- och utvecklingsarbete med hjälp av kvantitativa metoder.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- kunna kritiskt läsa och granska vetenskapliga artiklar, rapporter och avhandlingar med en kvantitativ forskningsansats.
- ha fördjupad kunskap om kvantitativa forskningsmetoder.
- kunna identifiera forskningsproblem formulera syfte och forskningsfrågor, välja och utforma mätinstrument på basen av tidigare kunskap samt känna till hur man gör ett urval, kodar och genomför och tolkar resultatet av en analys.
- kunna rapportera om resultatet på ett läsarvänligt sätt.
- känna till och beakta nationell forskningsetisk prövning.

Innehåll

Kvantitativ forskningsansats, forskningsdesign, forskningsetisk prövning.
Operationalisering, standardiserade och mätningsproblematik
Urvalsförfarande, datainsamling, bortfallsanalys och bearbetning av insamlad data
Deskriptiv statistik, statistisk slutledning och hypotesprövning
Statistikgrafik
Användning av tidigare insamlat material
Programvara SPSS för kvantitativ dataanalys

Litteratur

Examinationslitteratur
Bryman, A. 1997. Kvantitet och kvalitet i samhällsvetenskaplig forskning. Lund: Studentlitteratur.
Eijlertsson G. 2003. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Forskningsetiska delegationen 2002. God vetenskaplig praxis och handläggning av avvikelser från den. Rapporten tillgänglig under http://www.tenk.fi/SVE/HTK/htksve.pdf Extern länk
Jacobsen, D.I. 2007. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Munro, B.H. 2005. Statistical methods for Health Care research. (kapitel 1-6,10) Philadelphia: Lippincott.
Riksomfattande etiska delegationen för hälso- och sjukvården (ETENE).2001. Muistilista eettisten toimikuntien jäsenille ja tutkijoille. Tillgänglig under http://www.tukija.fi/fi/julkaisut/ohjeet_ja_suositukset Extern länk

Referenslitteratur
Alkula, T., Pöntinen, S., Ylöstalo, P. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. WSOY
Dahmström, K. 2005. Från datainsamling till rapport, att göra en statistisk undersökning. Lund: Studentlitteratur
Djurfeldt, G., Larsson R & Stjärnhagen, O. 2003. Statistisk verktygslåda – samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
Edling, C. & Hedström, P. 2003. Kvantitativa metoder. Grundläggande metoder för samhälls- och beteendevetare. Lund: Studentlitteratur.
Erätuuli, M. Leino, J., Yliluoma, P. 1996. Kvantitatiiviset analyysimenetelmät ihmistieteissä. Kirjayhtymä.
Gustafsson, B., Hermerén, G., Petersson, B. 2005. Vad är god forskningssed? Synpunkter, riktlinjer och exempel. Stockholm: Vetenskaprådet. http://www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae28000334/god_forskningss… Extern länk
Julkunen, K. 1997. Hoitotieteen tutkimusmetodiikka. WSOY.
Launis, V. Pelkonen, R., Pietiläinen, J. (toim.) 2002. Tutkijan eettiset valinnat: Helsinki: Gaudeamus.
Nummenmaa, L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki. Tammi.
Pallant.J. 2001. SPSS Survival Manual: a step by step guide to data analysis using SPSS for Windows. Buckingham: Open University Press.
Raunio, K. 1999. Positivismi ja ihmistiede. Sosiaalitutkimuksen perusteet ja käytännöt.
Valkonen, T., Koskinen, S., Martelin T. (toim.) 1998. Rekisteriaineistot yhteiskunta – ja terveystutkimuksessa. Helsinki: Gaudeamus.
Worlds Medical Association Declaration of Helsinki. 2004.Ethical principles for medical research involving human subjects. Tillgänglig under http://www.wma.net/e/policy/b3.htm Extern länk
Registerstudier. Tillgänglig under http://retki.stakes.fi/FI/rekisteritutkimus/index.htm Extern länk

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
  • Självstudier - 113 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Aktivt deltagande i närstudieperioden (frånvaro ersätts med uppgift som diskuteras med examinator). Godkänd skriftlig uppgift.

Lärare

Kettunen Jyrki

Examinator

Kettunen Jyrki

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2011-12-31

Kursens tidtabell

Onsdag 9.3.
kl. 14.00-17.00 Kvantitativa metoder (Jyrki Kettunen - föreläsningen är på finska)

Torsdag 10.3.
kl. 9.00-16.15 Statistiska metoder med hjälp av SPSS (Nina Santavirta)

Fredag 11.3.
kl. 9.00-17.00 Statistiska metoder med hjälp av SPSS

Examinationsformer

2012-08-28 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning