Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2021 - Småbarnspedagogik
- Det sociala området 2021 (flerformsstudier) - Småbarnspedagogik
- Det sociala området 2022 - Småbarnspedagogik
- Det sociala området 2022 (flerformsstudier) - Småbarnspedagogik
- Det sociala området 2023 (flerformsstudier) - Småbarnspedagogik
- Det sociala området 2023 - Småbarnspedagogik
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Kursen stödjer kompetensutveckling i
klientarbetet och medarbetaskap, ledarskap och
företagsamhet.
Målsättningen med kursen är att
ge kompetens för behörighet för lärare och
socionom inom
småbarnspedagogik i arbete med barn under 5 år.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:
-visa på förståelse för barndomen ur ett
historiskt och samtida perspektiv och
reflektera
över vad ett barnperspektiv betyder i relation
till detta.
-visa förmåga att diskutera och motivera
småbarnspedagogisk verksamhet och tillämpa
metoder för att uppnå
uppställda mål.
-visa på fördjupad kunskap om hur man
identifierar barns socialpedagogiska behov och
hur man tillsammans med andra kan stöda barns
utveckling och lärande genom lek.
-reflektera över hur ett
förhållningssätt där mångfald och genus
förankras i en barnpedagogisk verksamhet då ett
jämlikhets och jämställdhetsperspektiv beaktas.
-planera, förverkliga, utvärdera och
utveckla
småbarnspedagogisk verksamhet.
-förstår betydelsen av ett fungerande
samarbete med vårdnadshavarna, känner igen
situationer då familjen kan vara belastad och
kan på ett professionellt sätt ta till
diskussion och hänvisa vidare till behövliga
stödtjänster.
-visar förmåga att diskutera alternativa
barnpedagogiska inriktningar
-kunna förklara socionomens och lärarens
roller inom
småbarnspedagogik och ansvar i arbetsgruppen
Innehåll
Lagen om småbarnspedagogik
Konventionen om barnets rättigheter
Från barnträdgård till småbarnspedagogik
Tidigt stöd
Anknytningsteorin, mjuklandning
Samarbete med vårdnadshavare
Ta till tals
Socionomens roll
Mobbningsförebyggande arbete
Gruppdynamik
interprofessionella samarbete, lärare, närvårdare,
speciallärare, rådgivning, barnskydd, tal- och
ergoterapeut
Pedagogiska inriktningar
Lekens betydelse förbarnets utveckling och lärande
Lärmiljö
Jämlikhet och jämställdhet
kultur- och genussensitivitet
Förkunskaper
Kursen är i första hand avsedd för socionomer
som eftersträvar behörighet som socionom och
lärare inom småbarnspedagogik i arbete med barn
under 5
år.
Studenterna bör ha avlagt minst 100 sp/ 2 års
studier inom det sociala utbildningsprogrammet
för att kunna delta.
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1 ....
Examination 2 .... etc.
(examinationer = tentamina, demonstrationer och
presentationer, rapporter och produktioner,
uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: ...
Examinator
Edgren Eva
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare