Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Kursens undervisningsperiod
- 1 (2022-08-01 till 2022-10-23)
- 2 (2022-10-24 till 2022-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
7 sp
Kompetensmål
I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:
Modulen omfattar kompetensen att arbeta för
hållbar hälsa med aktivitetsvetenskaplig grund.
Du har grundläggande kunskap om
aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt
angående aktivitetens
väsen och dess förhållande till personens vardag.
Du har grundläggande kunskap om förhållandet
mellan person, aktivitet och omgivning och dess
inverkan på vardagens aktiviteter. Du kan på
grundläggande nivå redogöra för teorier som är
relevanta för professionen. Du förstår
aktivitetens
betydelse för hälsa och ett meningsfullt liv.
Allmän kompetens:
Lärande och karriärkompetens + teknologisk
kompetens:
Du kan på grundläggande nivå använda
högskolemässiga studiestrategier och du kan
konstruktivt genomföra studierna både individuellt
och i grupp. Du har grundläggande kunskap om
tillgänglighet i digitala miljöer.
Läranderesultat
Kunskap:
Du har grundläggande teoretisk kunskap om
den sociala-,fysiska- och kulturella omgivningens
inverkan på personers delaktighet i vardagen
Du har grundläggande kunskap om en teoretisk
modell som beskriver sambandet mellan människa,
aktivitet och miljö
Du har grundläggande kunskap om de centrala
begreppen gällande person och personcentrering
Du har grundläggande kunskap om och kan förklara
innebörden i begreppen aktivitetsbalans och
aktivitetsrättvisa
Du har kunskap om tillgänglighet och användbarhet
för att beskriva sambandet mellan
omgivningsfaktorer och delaktighet
Du har förståelse för olika perspektiv på hälsa
och välbefinnande och kan kritiskt reflektera över
dem (SDG 3)
Färdighet:
Du kan tillämpa PEO modellen för att synliggöra
samspel mellan människa aktivitet och miljö
Du kan enligt principerna för universell design
beskriva hur delaktighet och tillgänglighet i
samhället kan ökas
Du kan ge exempel på hur aktivitetsbalans och
aktivitetsrättvisa inverkar på olika
samhällsgruppers aktivitet och delaktighet
Förhållningssätt:
Du tar ansvar för att se personen som hen är, utan
egna förutfattade meningar
Du kan uppmärksamma vikten av tillgängliga och
användbara miljöer för personers välbefinnande
Du respekterar allas rätt till delaktighet i sin
egen vardag
Innehåll
Perspektiv på hälsa och välbefinnande
Social-,fysisk och kulturell omgivning
Människa, omgivning och aktivitet
Person och personcentrering
Aktivitetsrättvisa och aktivitetsbalans
UD = Universal design - användbarhet och
tillgänglighet
Respekt för allas rätt till delaktighet
Mer information
Enheten i svenska är integrerad i denna enhet
genom den individuella examinationsuppgiften.
Frånvaron från workshops, färdighetsträning och
seminarium kompenseras med en inlämning på
Itslearning. Närmare presentation av
kompensationsuppgifterna presenteras på
Itslearning.
Litteratur
Arthanat, S., Simmons, C., & Favreau, M.
2012.Exploring occupational justice in
consumer perspectives on assistive technology.
Canadian Journal of Occupational
Therapy, 79(5), 309-319.
Christansen, C., & Townsend, E. 2010. Introduction
to Occupation. The Art and
Science of Living. 2:a upplagan. Pearson: New
Jersey. Kap 3 (s. 67-74), 10, 13
Christansen, C. Baum, C.M. Bass, J.D. 2015. (red.)
Occupational Therapy. Performance, Participation
and Well-Being. 4:de upplagan. Slack Inc.:
Thorofare. Kapitlen 20, 21, 22 och 24
Ekman, I. 2014. Personcentrering inom Hälso-och
sjukvård: Från filosofi till praktik.1. Uppl.
ed. 2014. Stockholm:Liber
Eklund, M., Orban, K., Argentzell, E., Bejerholm,
U., Tjörnstrand, C., Erlandsson, L-K
& Håkansson, C. (2017) The linkage between
patterns
of daily occupations and
occupational balance: Applications within
occupational science and occupational
therapy practice, Scandinavian Journal of
Occupational Therapy, 24:1, 41-56, DOI:
10.1080/11038128.2016.1224271
Hammell, K. 2008. Reflections on Well-Being and
Occupational Rights. Canadian Journal
of Occupational Therapy, 75(1), 61-64.
Kronenberg,F.,Algado,S., Pollard, N.(ed.) 2005.
Occupational therapy without borders:
learning from the spirit of survivors. Edinburgh:
Elsevier Churchill Livingstone. kap
1, 6, 7.
Law, M.; Cooper, B.; Strog S.; Stewart, D.; Rigby,
P.; Letts, L. 1996. The Person-
Environment-Occupation Model: A transactive
approach
to occupational performance. I:
Canadian Journal of Occupational Therapy, April
1996, vol. 63, No 1
Polatajko, H.J., Townsend, E.A. & Craik, J. 2007.
The Canadian Model of Occupational
Performance and Engagement (CMOP-E) I:Enabling
Occupation II: Advancing an ccupational
Therapy
Ewles & Simnet i översättning av Scriven A. 2010.
Hälsoarbete. 3:dje svenska upplagan.
Studentlitteratur: Lund. Kapitel 1.Vision of
Health,
Well-being, & Justice through
Occupation.E.A., Eds.Ottawa:CAOT Publications ACE.
22-36
Taylor, R. T (red.) 2017. Kielhofner´s Model of
Human Occupation. 5:te upplagan. Wolters Kluwer:
Philadelphia. Sidorna: 93 - 96
Truman, J., Fox, J., Hynes, S., Hills, C.,
McGinley,
S., Ekstam, L., Shiel, A., &
Orban, K. (2021). Developing understandings of
occupational (in)justice with
occupational therapy students in a transnational
project, Journal of Occupational
Science, DOI: 10.1080/14427591.2020.1858940.
https://doi.org/10.1080/144 Extern länk.
27591.2020.1858940.
Wagman, P., Håkansson, P., & Björklund, A. (2012)
Occupational balance as used in
occupational therapy: A concept analysis,
Scandinavian Journal of Occupational
Therapy, 19:4, 322-327, DOI:
10.3109/11038128.2011.596219
Whiteford, G., Jones, K., Rahal,C. & Suleman, A.
2018. The Participatory Occupational
Justice Framework as a tool for change: Three
contrasting case narratives, Journal of
Occupational Science,25:4, 497-508
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 0 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 0 timmar
- Praktiska övningar - 0 timmar
- Självstudier - 0 timmar
- Nätbaserade - 0 timmar
- Seminarier - 3 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 3 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 3 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Posterpresentation på Campus
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1: Individuell essä kring en persons
aktivitet och delaktighet i hens omgivning.
(Vitsord 1-5) Kriterier presenteras på kursens
sida på Itslearning. Den individuella delen utgör
60% av studieavsnittets vitsord
Examination 2: Posterpresentation i grupp vid
seminarium vilken genomförs som en
posterutställning.(Vitsord
1-5) Kriterier presenteras på kursens sida på
Itslearning. Posterpresentationen utgör 40% av
vitsordet för studieavsnittet
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: Examination 1: 50% och Examination 2: 50%
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Backman Henrika
- Peri Heidi
- Werner Tove
Examinator
Arell-Sundberg Marina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (21 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2022-03-30
Kursens tidtabell
Tidtabellen ofattas av de bokningar som gjorts i
ARBS och som presenterats i den timeline som finns
tillgänglig på kursens sida på Itslearning
Kursanmälningstid
2022-08-10 till 2022-09-06
Examinationsformer
- 2021-12-20 - Rapporter och produktioner
- 2021-12-17 - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2022-10-07 | 09:00 - 10:30 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Online Introduktion till studieavsnittet Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/69448202016?from=addon Meeting ID: 694 4820 2016 | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika Werner Tove |
|
2022-10-10 | 13:15 - 14:15 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | PEO modellen, introduktion (TW) Zoom https://arcada.zoom.us/j/63693266464?from=addon Meeting ID: 636 9326 6464 | Werner Tove | |
2022-10-11 | 10:30 - 11:30 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Bandad föreläsning: Aktivitetens väg genom historien | Arell-Sundberg Marina | |
2022-10-13 | 08:30 - 09:30 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Omgivning och miljö | Backman Henrika | |
2022-10-13 | 13:15 - 14:45 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Aktiviteters betydelse för känsla av delaktighet (TW) https://arcada.zoom.us/j/69548376637?from=addon Meeting ID: 695 4837 6637 | Werner Tove | |
2022-10-14 | 10:00 - 11:00 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Omgivningens olika komponenter | Backman Henrika | |
2022-10-19 | 13:00 - 15:00 | B516 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Workshop PEO | Werner Tove |
2022-10-21 | 09:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Workshop: Ergoterapins grundantaganden (TW) | Werner Tove |
2022-10-21 | 13:00 - 16:00 | B516 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Arell-Sundberg Marina | |
2022-10-21 | 13:15 - 16:00 | B522 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Innehåll: 13.15 - 15.00 Workshop kring sambandet mellan omgivningsfaktorer och delaktighet | Arell-Sundberg Marina |
2022-10-24 | 13:00 - 14:30 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Tema: Universal Design (TW) https://arcada.zoom.us/j/62618150667?from=addon Meeting ID: 626 1815 0667 | Werner Tove | |
2022-10-26 | 10:30 - 12:00 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Handledning av examinationsuppgiften Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/62983254728?from=addon Meeting ID: 629 8325 4728 | Arell-Sundberg Marina | |
2022-10-28 | 08:30 - 09:30 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Grunderna i personcentrering | Backman Henrika | |
2022-10-28 | 10:00 - 11:00 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Breddat perspektiv på välbefinnande | Backman Henrika | |
2022-10-31 | 08:30 - 10:15 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Föreläsning: Bedömningsinstrumentet Housing Enabler (HE) https://arcada.zoom.us/j/68118532288?from=addon | Arell-Sundberg Marina | |
2022-11-01 | 08:00 - 16:30 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Tidsreservering för bedömning med HE | Arell-Sundberg Marina | |
2022-11-03 | 08:30 - 10:00 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Follow up på bedömningarna med HE samt sammanställning av resultatet https://arcada.zoom.us/j/61022469640?from=addon Meeting ID: 610 2246 9640 | Arell-Sundberg Marina | |
2022-11-03 | 10:15 - 11:30 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Handledning | Arell-Sundberg Marina | |
2022-11-04 | 09:00 - 10:30 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Introduktion till självstudier kring hjälpmedel och bostadsanpassningar | Arell-Sundberg Marina | |
2022-11-09 | 09:30 - 11:00 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Tema: aktivitetsrättvisa Introduktion och uppdrag inför Living Lab https://arcada.zoom.us/j/68443314245?from=addon Meeting ID: 684 4331 4245 | Backman Henrika Werner Tove |
|
2022-11-09 | 13:00 - 16:00 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Tidsreservation: Självstudier inför Living Lab | Werner Tove | |
2022-11-10 | 09:00 - 16:00 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Tidsreservation: Living Lab | Werner Tove | |
2022-11-11 | 09:00 - 16:00 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Tidsreservation: Living Lab | Werner Tove | |
2022-11-14 | 14:30 - 16:00 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Handledning samt introduktion av teman inför jubileumsseminariet den 16.11 (Kran rf.) https://arcada.zoom.us/j/68514914278?from=addon Meeting ID: 685 1491 4278 | Arell-Sundberg Marina | |
2022-11-16 | 09:45 - 16:00 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Kran rf. jublieumsseminarium på G18 i Helsingfors | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika Werner Tove |
|
2022-11-18 | 13:00 - 16:00 | B522 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Innehåll: 13.00 - 13.30 Återblick på Kranseminariumet 13.45 - 14.30 Åtgärder utifrån ett HE-resultat 14.45 - 15.30 Inför nästa distansperiod | Arell-Sundberg Marina |
2022-11-21 | 13:00 - 14:00 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Föreläsning: Att skapa en vetenskaplig bas för en Poster https://arcada.zoom.us/j/68931272979?from=addon Meeting ID: 689 3127 2979 | Arell-Sundberg Marina | |
2022-11-25 | 14:00 - 15:30 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Handledning : A & Q kring den individuella examinationsuppgiften | Arell-Sundberg Marina | |
2022-12-09 | 09:00 - 10:30 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Handledning - Poster och presentation av poster https://arcada.zoom.us/j/66486474838?from=addon Meeting ID: 664 8647 4838 | Arell-Sundberg Marina | |
2022-12-12 | 10:15 - 12:00 | B328 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | 10.15-11.15: Studiehandledning ergoterapi och uppföljning av höstens studier (MAS,TW) 11.15-11.45 förberedelser inför posterpresentationen | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2022-12-12 | 12:30 - 16:00 | A409 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | Seminarium: Presentationer av Posters | Arell-Sundberg Marina Backman Henrika Werner Tove |
2022-12-14 | 09:15 - 15:30 | B522 | Aktivitet för delaktighet och välbefinnande | UD Dagen på stan (TW, HB) | Werner Tove |