Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
Kursens undervisningsperiod
1 (2019-08-01 till 2019-10-27)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Kursen stödjer kompetensutveckling i
klientarbetet och medarbetaskap, ledarskap och
företagsamhet.
Målsättningen med kursen är att
ge kompetens för behörighet för lärare och
socionom inom
småbarnspedagogik i arbete med barn under 5 år.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:
- visa på förståelse för barndomen ur ett
historiskt och samtida perspektiv och
reflektera
över vad ett barnperspektiv betyder i relation
till detta.
- visa förmåga att diskutera och motivera
småbarnspedagogisk verksamhet och tillämpa
metoder för att uppnå
uppställda mål.
- visa på fördjupad kunskap om hur man
identifierar barns socialpedagogiska behov och
hur man tillsammans med andra kan stöda barns
utveckling och lärande genom lek.
- reflektera över hur ett
förhållningssätt där mångfald och genus
förankras i en barnpedagogisk verksamhet då ett
jämlikhets och jämställdhetsperspektiv beaktas.
- planera, förverkliga, utvärdera och
utveckla
småbarnspedagogisk verksamhet.
- förstår betydelsen av ett fungerande
samarbete med vårdnadshavarna, känner igen
situationer då familjen kan vara belastad och
kan på ett professionellt sätt ta till
diskussion och hänvisa vidare till behövliga
stödtjänster.
- visar förmåga att diskutera alternativa
barnpedagogiska inriktningar
- kunna förklara socionomens och lärarens
roller inom
småbarnspedagogik och ansvar i arbetsgruppen
Förkunskaper
Kursen är i första hand avsedd för socionomer
som eftersträvar behörighet som socionom och
lärare inom småbarnspedagogik i arbete med barn
under 5
år.
Studenterna bör ha avlagt minst 100 sp/ 2 års
studier inom det sociala utbildningsprogrammet
för att kunna delta.
Litteratur
Allmän litteratur som studerande förväntas använda under kursen:
Grunderna för planen för småbarnspedagogik https://www.oph.fi/sv/statistik-och Extern länk-
publikationer/publikationer/grunderna-planen-smabarnspedagogik-2018
Lag om småbarnspedagogik 2018/540. https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2018/20180540 Extern länk
Pape, K. (2016). Lekfullt samspel i förskolan. Stockholm: Lärarförlaget
Skolverket (2011): Möten för lärande. Pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
https://www.skolverket.se/publikationer?id=2694 Extern länk
Kanninen, K., Backman, A. & Sigfrids, A. (2009). Med barnaögon: Egenvårdarmodellen - ett verktyg
till en trygg och trivsam dagvård. Helsingfors: Finlandssvenska kompetenscentret inom det
sociala området.
Varje tema har spesifika litteraturerbjudanden, som finns på Itslearning.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Basgruppsarbete - 100 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 55 timmar
- Självstudier - 220 timmar
- Nätbaserade - 0 timmar
- Seminarier - 0 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 405 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 405 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd kurs krävs godkänd prestation i :
1) Basgruppsarbete (gk/underk), minimikrav 8
ILU:n + kamratresponser och
närvaro på 10 dagar
2) Basgruppsvis presentation av pedagogisk
inriktning och
planering, genomförande och utvärdering av
undervisning i
ett givet tema (skala 0-5)
3) Individuell portfolie (skala 0-5)
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt:
50 % basgruppsvis planering, genomförande och
utvärdering av
undervisning (skala 1-5)
50 % individuell portfolio (skala 1-5)
Lärare
- Brantberg Bettina
- Lohi Noora
Examinator
Lohi Noora
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (26 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2019-12-31
Kursens tidtabell
1.8.-27.10.2019
Kursanmälningstid
2019-05-16 till 2019-09-18
Examinationsformer
- 2017-10-27 - Rapporter och produktioner
- 2019-10-27 - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-08-28 | 09:00 - 15:00 | F367 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-08-30 | 09:00 - 15:00 | F367 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-09-03 | 09:00 - 12:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-09-03 | 12:00 - 15:00 | F367 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-09-09 | 09:00 - 15:00 | D173 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-09-12 | 09:00 - 14:00 | B522 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-09-17 | 09:00 - 15:00 | F367 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Samarbete med föräldrar | Brantberg Bettina Lohi Noora |
2019-09-19 | 09:00 - 15:00 | B522 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-09-24 | 09:00 - 12:00 | D4106 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-09-24 | 12:00 - 15:00 | F367 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-09-26 | 09:00 - 12:00 | F367 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-09-26 | 12:00 - 14:00 | D4110 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-10-01 | 09:30 - 15:00 | F367 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-10-09 | 09:00 - 13:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-10-15 | 09:00 - 15:00 | F367 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-10-17 | 09:00 - 15:00 | A503 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Att skapa en bra grupp och motarbeta mobbning Theraplay | Brantberg Bettina Lohi Noora |
2019-10-25 | 09:00 - 15:00 | B518 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2019-10-25 | 12:45 - 15:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Diskussion Socionomens roll i småbarnspedagogiken Rum B518 | Brantberg Bettina Lohi Noora |