Kursens undervisningsperiod
4 (2019-03-18 till 2019-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att utveckla sin
komptetens inom
inklusionsarbete och att ha förståelse kring
frågor om mångfald,
inkludering och välfärdsarbete.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att...
- redogöra för begreppen mångfald, inkludering
och kultur,
- beskriva relationer mellan mångfald,
inkludering och kultur och
koppla till utmaningar som yrkesverksamma möter
i välfärdsarbete,
- identifiera och kritiskt reflektera kring
frågor som rör mångfald,
inkludering och kultur inom ramen för
professionell och
organisatoriskt utveckling.
Innehåll
Tre teman:
- Samhällsförändring och teoretiska perspektiv
- Inklusionsarbete
- Verksamhetsutveckling (utgår från fältstudier)
Mer information
Kursen kan göras på distans, men en rad
diskussioner under kursen sker på fastslagna
fysiska tider.
Litteratur
Ager Alastair, Strang Alison. 2008.
Understanding integration: A
conceptual framework, Journal of Refugee
Studies. 21:2, 166–191,
https://doi.org/10.1093/jrs/fen016 Extern länk
Andersson Roger, Dhalmann Hanna, Holmqvist
Emma, Kauppinen
Timo M, Magnusson Turner Lena, Skifter Andersen
Hans, Soholt
Susanne, Vaattovaara Mari, Vilkama Katja,
Wessel Terje, Yousfi Saara.
2010. Immigration, Housing and Segregation in
the Nordic Welfare
States.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/1013 Extern länk
8/25849/julkaisuc2.pdf
Dahlstedt Magnus, Hertzberg Fredrik, Urban
Susanne, Ålund
Aleksandra. 2016. Utbildning, arbete,
medborgarskap: strategier för
social inkludering i den mångetniska staden.
(3., rev. uppl.). Umeå:
Borea. Kap. 1-3.
Illman, R. & Nynäs, P. 2017. Kultur, människa,
möte: ett humanistiskt
perspektiv. Andra upplagan. Lund:
Studentlitteratur
Intke-Hernández Minna, Holm Gunilla. 2015.
Migrant Stay-At-Home
Mothers Learning to Eat and Live the Finnish
Way, Nordic Journal of
Migration Research. 5 (2), 75-82, DOI:
https://doi.org/10.1515/njmr Extern länk-
2015-0012
Karin Borevi. 2014. Multiculturalism and
welfare state integration:
Swedish model path dependency, Identities.
21:6, 708-723 DOI: 10.1080/1070289X.2013.868351
Molin Martin. 2018.Framväxten av ett
socialpedagogiskt delaktighetsbegrepp. (kap. 1)
I Molin Martin & Bolin, Anette (red.)
Socialpedagogisk handing i teori och praktik.
Rapport Högskolan Väst. Nr. 2018:4.
http://www.diva Extern länk-
portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.p
df
Vesterlind Marie, Winman Thomas. 2015. Knowing
In Practice. The
use of dialogue as a pedagogical method in
integration work, Nordic
Journal of Migration Research. 5:4, 168-176,
DOI:
https://doi.org/10.1515/njmr-2015 Extern länk-
0025
Åberg Linnea, Mäkitalo Åsa. 2017. Integration
work as a situated
communicative practice: Assuming, establishing
and modifying cultural di?erences, Learning
Culture and Social
Interaction. 15, 56-68, DOI:
10.1016/j.lcsi.2017.07.002 Cite this
publication
Studieaktiviteter
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 30 timmar
- Självstudier - 70 timmar
- Nätbaserade - 35 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Självstudier via nätet
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger och godkänns i
följande examinationer:
Examination 1: Presentation av sig själv
utifrån identitetsperspektiv
Examination 2: Diskussionsdokumentation kring
integration och mångfald.
Diskussion och jämförelse mellan Finland-
Sverige (gruppuppgift, Fältstudiebesök samt
reflektionsuppgift kring utmaningar och
möjligheter för verksamhetsutveckling.
Examination 3. Individuell skriftlig uppgift.
Bedömning godkänd/underkänd för alla delmoment
Lärare
- Brantberg Bettina
- Gray Pamela
- Kiukas Carina
- Levälahti Filip
- Rosengren Åsa
Examinator
Kiukas Carina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (12 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Kursen startar 1.4.2019 och avslutas 31.5.2019.
Träffar i nätmiljö i mindre grupper ca en gång i
veckan slås fast under kursens gång tillsammans
med gruppen.
Kursanmälningstid
2019-03-04 till 2019-03-31
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter