Kursens undervisningsperiod

1 (2018-08-01 till 2018-10-21)

Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Valfri

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

4

Omfattning

15 sp

Kompetensmål

Kursen stödjer kompetensutveckling i
klientarbetet och medarbetaskap, ledarskap och
företagsamhet. Målsättningen med kursen är att
ge kompetens för barnträdgårdslärarbehörighet
för socionomer upp till 5 år.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:
- visa på förståelse för barndomen ur ett
historiskt och samtida perspektiv och reflektera
över vad ett barnperspektiv betyder i relation
till detta.
- visa förmåga att diskutera
småbarnspedagogik och metoder i förhållande till
uppställda mål.
- visa på fördjupad kunskap om hur man
identifierar barns socialpedagogiska behov och
hur man tillsammans med andra kan stöda barns
utveckling och lärande genom lek.
- kan reflektera över hur ett
förhållningssätt där mångfald och genus
förankras i en barnpedagogisk verksamhet då ett
jämlikhets och jämställdhetsperspektiv beaktas.
- visa förmåga att på ett valt tema
planera, förverkliga och utvärdera ett projekt i
daghems- kontext.
- förstår betydelsen av ett fungerande
samarbete med vårdnadshavarna, känner igen
situationer då familjen kan vara belastad och
kan på ett professionellt sätt ta till
diskussion och hänvisa vidare till behövliga
stödtjänster.
- kan reflektera över hur projekt som
metod samt de resultat som projektet ger kan
utveckla arbetsfältet och den egna kunskapen.
- visar förmåga att diskutera alternativa
barnpedagogiska inriktningar
- förstår barnträdgårdslärarens roll och
ansvar i arbetsgruppen

Förkunskaper

Kursen är i första hand avsedd för socionomer
som eftersträvar barnträdgårdslärarbehörighet.
Studenterna bör ha avlagt minst 100 sp/ 2 års
studier inom det sociala utbildningsprogrammet
för att kunna delta.

Litteratur

Måldokument för småbarnspedagogiken:
Grunderna för planen för småbarnspedagogik
http://www.oph.fi/lagar_och_anvisningar/laroplan Extern länk
s-
_och_examensgrunder/smabarnspedagogik/grunderna

Barnsyn, barnperspektiv:
Skolverket (2011): Möten för lärande. Pedagogisk
verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
https://www.skolverket.se/publikationer?id=2694 Extern länk
Klerfelt, A., & Qvarsell, B. (2012). Kultur,
estetik och barns rätt i pedagogiken (1. uppl.).
Malmö: Gleerups.

Barnträdgårdslärarens arbete och kompetens:
Sheridan, S., Sandberg, A. & Williams, P.
(2015). Förskollärarkompetens i förändring (1.
uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Ingrid Engdahl: Att bli förskollärare :
mångfacetterad komplexitet

Didaktisk kompetens:
Mårdsjö Olsson, A-C. (2010). Att lära andra lära
– medveten strategi för lärande i förskola.
Stockholm: Liber.
Sheridan, S. & Pramling Samuelsson, I. (2009).
Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet.
Stockholm: Liber. ISBN 91-47-09376-5
Sheridan, S., Pramling Samuelsson, I. &
Johansson, E. (2010). Förskolan – arena för
barns lärande. Stockholm: Liber. ISBN 9147099615

Ämnesdidaktik:
Elfström. I., Nilsson, B., Sterner, L. & Wehner-
Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap.
Upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber. ISBN
47–08422-7
Bjar, L. & Liberg, C. (Red.). (2010). Barn
utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-02793-1

Pedagogisk utveckling:
Skolverket (2012): Uppföljning, utvärdering och
utveckling i förskolan: Pedagogisk
dokumentation.
https://www.skolverket.se/publikationer?id=2808 Extern länk

Omsorgskompetens:
Folkman, M-L. & Svedin, E. (2008). Barn som inte
leker, från ensamhet till social lek. Stockholm:
Liber. ISBN 978-91-47–02045-4
Kalliala, M. (2008). Kato mua! Kohtaako aikuinen
lapsen päiväkodissa? Helsinki: Yliopistopaino.
ISBN 978-952-495-052-7

Lekkompetens:
Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. (2007).
”Att lära är nästan som att leka”. Lek och
lärande i förskola och skola. Stockholm: Liber.
Pramling Samuelsson, I. & Asplund Carlsson, M.
(2003). Det lekande lärande barnet: i en
utvecklingspedagogisk teori. Stockholm: Liber.
ISBN 91-47-05205-8

Mångfald & genusperspektiv:
Lunneblad, J. (2009). Den mångkulturella
förskolan: motsägelser och möjligheter. Lund:
Studentlitteratur ISBN 978-914-409-162-4

Småbarnspedagogikens historia och alternativa
metoder:
Vallberg Roth, A. (2011). De yngre barnens
läroplanshistoria - didaktik, dokumentation och
bedömning i förskola (2., [rev.] uppl.). Lund:
Studentlitteratur.
Skolverket. (2010). Barndomens förändrade
villkor. Förutsättningar för barns lärande i en
ny tid.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 30 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 90 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 95 timmar
  • Självstudier - 95 timmar
  • Nätbaserade - 60 timmar
  • Seminarier - 25 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 405 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 405 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Seminarium

Examinationskrav

För godkänd kurs krävs godkänd prestation i :
Basgruppsarbete (gk/underk)
Basgruppsvis projektrapport och
projektpresentation på seminarium (skala 1-5 är
gk)
Individuell portfolie(skala 1-5)

Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt:
50 % basgruppsvis projektrapport och
presentation på seminariet (skala 1-5)
50 % individuell portfolio (skala 1-5)

Lärare

  • Brantberg Bettina
  • Lohi Noora

Examinator

Lohi Noora

Antal kursplatser

Ingen begränsning (32 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursanmälningstid

2018-08-13 till 2018-09-09

Examinationsformer

  • 2017-10-27 - Rapporter och produktioner
  • 2017-10-24 - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-08-28 10:00 - 11:30 B320 Småbarnspedagogisk verksamhet Introduktion i kursen och föresläsning om centrala teoretiker inom småbarnspedagogik Lohi Noora
2018-08-28 12:30 - 14:00 B320 Småbarnspedagogisk verksamhet Föreläsning: Lagen och grunderna för planen för småbarnspedagogik Lohi Noora
2018-08-28 14:15 - 15:45 B325 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 1 Lohi Noora
2018-08-28 14:15 - 15:45 B320 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 3 och 4 Lohi Noora
2018-08-28 14:15 - 15:45 B327 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 2 Lohi Noora
2018-08-28 14:15 - 15:45 B326 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 5 Lohi Noora
2018-08-31 08:30 - 10:00 B320 Småbarnspedagogisk verksamhet Föreläsning: Didaktik och arbetsmetoder inom småbarnspedagogik Lohi Noora
2018-08-31 10:00 - 11:30 B320 Småbarnspedagogisk verksamhet Föreläsning: Syn på lärande och barnsyn Lohi Noora
2018-09-04 08:30 - 10:00 B327 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgruppsarbete, basgrupp 1 Lohi Noora
2018-09-04 08:30 - 10:00 B328 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 3 Lohi Noora
2018-09-04 10:00 - 11:30 A311 Småbarnspedagogisk verksamhet Föreläsning: Lek och pedagogisk miljö Lohi Noora
2018-09-07 08:30 - 10:00 B325 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 4 Lohi Noora
2018-09-07 08:30 - 10:00 B327 Småbarnspedagogisk verksamhet Bas 2 Lohi Noora
2018-09-07 08:30 - 10:00 B326 Småbarnspedagogisk verksamhet Bas 5 Lohi Noora
2018-09-07 10:00 - 11:30 A311 Småbarnspedagogisk verksamhet Föreläsning: Utvärdering och pedagogisk dokumentation Lohi Noora
2018-09-10 08:30 - 11:30 B518 Småbarnspedagogisk verksamhet Workshop, obligatorisk Lohi Noora
2018-09-10 09:00 - 09:30 B522 Småbarnspedagogisk verksamhet Lohi Noora
2018-09-17 10:30 - 12:30 D4107-08 Småbarnspedagogisk verksamhet Föreläsning om föräldrasamarbete - utomstående expertföreläsning med Heidi Lithen från hem och skola. Brantberg Bettina
2018-09-18 08:30 - 11:30 B522 Småbarnspedagogisk verksamhet Start för projekt Gemensamt 8.30-9.30 Basgruppsvis 9.30-11.30 Brantberg Bettina
Lohi Noora
2018-09-24 12:30 - 14:00 D4103 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 1, Handledning i projekt Lohi Noora
2018-09-24 14:15 - 15:45 D4103 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 2 handledning i projekt Lohi Noora
2018-09-25 08:30 - 10:00 D4103 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 3, handledning i projekt Lohi Noora
2018-09-25 10:00 - 11:30 D4103 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 4, handledning i projekt Lohi Noora
2018-09-25 12:30 - 14:00 D4103 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 5, handledning i projekt Lohi Noora
2018-10-09 08:30 - 10:00 D4103 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 1 Noora med 8.30-9.30 Lohi Noora
2018-10-09 10:00 - 11:30 D4104 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 2 Lohi Noora
2018-10-09 12:00 - 13:30 D4103 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 3 Lohi Noora
2018-10-09 13:00 - 14:30 D4104 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 4 Lohi Noora
2018-10-09 14:30 - 16:00 D4103 Småbarnspedagogisk verksamhet Basgrupp 5 Lohi Noora
2018-10-16 08:30 - 12:30 B320 Småbarnspedagogisk verksamhet Slutseminarium för kursen Lohi Noora

Kurs och studieplanssökning