Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
Kursens undervisningsperiod
1 (2018-08-01 till 2018-10-21)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Kursen stödjer kompetensutveckling i
klientarbetet och medarbetaskap, ledarskap och
företagsamhet. Målsättningen med kursen är att
ge kompetens för barnträdgårdslärarbehörighet
för socionomer upp till 5 år.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:
- visa på förståelse för barndomen ur ett
historiskt och samtida perspektiv och reflektera
över vad ett barnperspektiv betyder i relation
till detta.
- visa förmåga att diskutera
småbarnspedagogik och metoder i förhållande till
uppställda mål.
- visa på fördjupad kunskap om hur man
identifierar barns socialpedagogiska behov och
hur man tillsammans med andra kan stöda barns
utveckling och lärande genom lek.
- kan reflektera över hur ett
förhållningssätt där mångfald och genus
förankras i en barnpedagogisk verksamhet då ett
jämlikhets och jämställdhetsperspektiv beaktas.
- visa förmåga att på ett valt tema
planera, förverkliga och utvärdera ett projekt i
daghems- kontext.
- förstår betydelsen av ett fungerande
samarbete med vårdnadshavarna, känner igen
situationer då familjen kan vara belastad och
kan på ett professionellt sätt ta till
diskussion och hänvisa vidare till behövliga
stödtjänster.
- kan reflektera över hur projekt som
metod samt de resultat som projektet ger kan
utveckla arbetsfältet och den egna kunskapen.
- visar förmåga att diskutera alternativa
barnpedagogiska inriktningar
- förstår barnträdgårdslärarens roll och
ansvar i arbetsgruppen
Förkunskaper
Kursen är i första hand avsedd för socionomer
som eftersträvar barnträdgårdslärarbehörighet.
Studenterna bör ha avlagt minst 100 sp/ 2 års
studier inom det sociala utbildningsprogrammet
för att kunna delta.
Litteratur
Måldokument för småbarnspedagogiken:
Grunderna för planen för småbarnspedagogik
http://www.oph.fi/lagar_och_anvisningar/laroplan Extern länk
s-
_och_examensgrunder/smabarnspedagogik/grunderna
Barnsyn, barnperspektiv:
Skolverket (2011): Möten för lärande. Pedagogisk
verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
https://www.skolverket.se/publikationer?id=2694 Extern länk
Klerfelt, A., & Qvarsell, B. (2012). Kultur,
estetik och barns rätt i pedagogiken (1. uppl.).
Malmö: Gleerups.
Barnträdgårdslärarens arbete och kompetens:
Sheridan, S., Sandberg, A. & Williams, P.
(2015). Förskollärarkompetens i förändring (1.
uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Ingrid Engdahl: Att bli förskollärare :
mångfacetterad komplexitet
Didaktisk kompetens:
Mårdsjö Olsson, A-C. (2010). Att lära andra lära
– medveten strategi för lärande i förskola.
Stockholm: Liber.
Sheridan, S. & Pramling Samuelsson, I. (2009).
Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet.
Stockholm: Liber. ISBN 91-47-09376-5
Sheridan, S., Pramling Samuelsson, I. &
Johansson, E. (2010). Förskolan – arena för
barns lärande. Stockholm: Liber. ISBN 9147099615
Ämnesdidaktik:
Elfström. I., Nilsson, B., Sterner, L. & Wehner-
Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap.
Upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber. ISBN
47–08422-7
Bjar, L. & Liberg, C. (Red.). (2010). Barn
utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-02793-1
Pedagogisk utveckling:
Skolverket (2012): Uppföljning, utvärdering och
utveckling i förskolan: Pedagogisk
dokumentation.
https://www.skolverket.se/publikationer?id=2808 Extern länk
Omsorgskompetens:
Folkman, M-L. & Svedin, E. (2008). Barn som inte
leker, från ensamhet till social lek. Stockholm:
Liber. ISBN 978-91-47–02045-4
Kalliala, M. (2008). Kato mua! Kohtaako aikuinen
lapsen päiväkodissa? Helsinki: Yliopistopaino.
ISBN 978-952-495-052-7
Lekkompetens:
Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. (2007).
”Att lära är nästan som att leka”. Lek och
lärande i förskola och skola. Stockholm: Liber.
Pramling Samuelsson, I. & Asplund Carlsson, M.
(2003). Det lekande lärande barnet: i en
utvecklingspedagogisk teori. Stockholm: Liber.
ISBN 91-47-05205-8
Mångfald & genusperspektiv:
Lunneblad, J. (2009). Den mångkulturella
förskolan: motsägelser och möjligheter. Lund:
Studentlitteratur ISBN 978-914-409-162-4
Småbarnspedagogikens historia och alternativa
metoder:
Vallberg Roth, A. (2011). De yngre barnens
läroplanshistoria - didaktik, dokumentation och
bedömning i förskola (2., [rev.] uppl.). Lund:
Studentlitteratur.
Skolverket. (2010). Barndomens förändrade
villkor. Förutsättningar för barns lärande i en
ny tid.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 90 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 95 timmar
- Självstudier - 95 timmar
- Nätbaserade - 60 timmar
- Seminarier - 25 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 405 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 405 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Seminarium
Examinationskrav
För godkänd kurs krävs godkänd prestation i :
Basgruppsarbete (gk/underk)
Basgruppsvis projektrapport och
projektpresentation på seminarium (skala 1-5 är
gk)
Individuell portfolie(skala 1-5)
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt:
50 % basgruppsvis projektrapport och
presentation på seminariet (skala 1-5)
50 % individuell portfolio (skala 1-5)
Lärare
- Brantberg Bettina
- Lohi Noora
Examinator
Lohi Noora
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (32 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2018-08-13 till 2018-09-09
Examinationsformer
- 2017-10-27 - Rapporter och produktioner
- 2017-10-24 - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-08-28 | 10:00 - 11:30 | B320 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Introduktion i kursen och föresläsning om centrala teoretiker inom småbarnspedagogik | Lohi Noora |
2018-08-28 | 12:30 - 14:00 | B320 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Föreläsning: Lagen och grunderna för planen för småbarnspedagogik | Lohi Noora |
2018-08-28 | 14:15 - 15:45 | B325 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 1 | Lohi Noora |
2018-08-28 | 14:15 - 15:45 | B320 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 3 och 4 | Lohi Noora |
2018-08-28 | 14:15 - 15:45 | B327 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 2 | Lohi Noora |
2018-08-28 | 14:15 - 15:45 | B326 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 5 | Lohi Noora |
2018-08-31 | 08:30 - 10:00 | B320 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Föreläsning: Didaktik och arbetsmetoder inom småbarnspedagogik | Lohi Noora |
2018-08-31 | 10:00 - 11:30 | B320 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Föreläsning: Syn på lärande och barnsyn | Lohi Noora |
2018-09-04 | 08:30 - 10:00 | B327 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgruppsarbete, basgrupp 1 | Lohi Noora |
2018-09-04 | 08:30 - 10:00 | B328 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 3 | Lohi Noora |
2018-09-04 | 10:00 - 11:30 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Föreläsning: Lek och pedagogisk miljö | Lohi Noora |
2018-09-07 | 08:30 - 10:00 | B325 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 4 | Lohi Noora |
2018-09-07 | 08:30 - 10:00 | B327 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Bas 2 | Lohi Noora |
2018-09-07 | 08:30 - 10:00 | B326 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Bas 5 | Lohi Noora |
2018-09-07 | 10:00 - 11:30 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Föreläsning: Utvärdering och pedagogisk dokumentation | Lohi Noora |
2018-09-10 | 08:30 - 11:30 | B518 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Workshop, obligatorisk | Lohi Noora |
2018-09-10 | 09:00 - 09:30 | B522 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lohi Noora | |
2018-09-17 | 10:30 - 12:30 | D4107-08 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Föreläsning om föräldrasamarbete - utomstående expertföreläsning med Heidi Lithen från hem och skola. | Brantberg Bettina |
2018-09-18 | 08:30 - 11:30 | B522 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Start för projekt Gemensamt 8.30-9.30 Basgruppsvis 9.30-11.30 | Brantberg Bettina Lohi Noora |
2018-09-24 | 12:30 - 14:00 | D4103 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 1, Handledning i projekt | Lohi Noora |
2018-09-24 | 14:15 - 15:45 | D4103 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 2 handledning i projekt | Lohi Noora |
2018-09-25 | 08:30 - 10:00 | D4103 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 3, handledning i projekt | Lohi Noora |
2018-09-25 | 10:00 - 11:30 | D4103 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 4, handledning i projekt | Lohi Noora |
2018-09-25 | 12:30 - 14:00 | D4103 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 5, handledning i projekt | Lohi Noora |
2018-10-09 | 08:30 - 10:00 | D4103 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 1 Noora med 8.30-9.30 | Lohi Noora |
2018-10-09 | 10:00 - 11:30 | D4104 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 2 | Lohi Noora |
2018-10-09 | 12:00 - 13:30 | D4103 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 3 | Lohi Noora |
2018-10-09 | 13:00 - 14:30 | D4104 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 4 | Lohi Noora |
2018-10-09 | 14:30 - 16:00 | D4103 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Basgrupp 5 | Lohi Noora |
2018-10-16 | 08:30 - 12:30 | B320 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Slutseminarium för kursen | Lohi Noora |