Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2005 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2004 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2006 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2007 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2008 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2009 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2010 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2011 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2012 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2013 - Barnet och uppväxtmiljön
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Studerande fördjupar sina kunskaper kring barns lärande och utveckling genom att delta i pedagogisk verksamhet
Läranderesultat
Studeranden har införlivat värderingar och yrkesetiska principer inom det sociala
området.
Studeranden kan utvärdera sitt eget handlande ur ett yrkesetiskt perspektiv.
Studerande kan identifiera det unika hos varje enskild individ.
Hon/han kan upptäcka värderingskonflikter.
Studeranden kan beakta det unika hos varje enskild individ. Han/hon har erfarenhet av
utvärdering av situationer där det råder värderingskonflikter och kan och kan handla
i dessa.
Studeranden har grundläggande färdigheter i professionell interaktion.
Han/hon kan fungera i professionell växelverkan.
Studeranden förstår betydelsen av människosynen och värdegrunden klientarbetet.
Studeranden förstår betydelsen av ett målinriktat klientarbete. Han /hon kan fungera i
samarbete med klienten i dennes vardag.
- efter avklarad kurs förväntas den studerande beskriva dagvårdsverksamheten och hur den tar sig form på ifrågavarande daghem.
- visa att han förstår betydelsen av ett pedagogiskt tänkande i dagvårdsverksamheten.
- visa medvetenhet om att synen på barn tar sig uttryck i förhållningssätt och attityd samt medvetenhet om sin egen roll och ansvar som medskapare av barnet uppväxt- och lärmiljö.
- delta aktivt i teamets arbete och vara medveten om betydelsen av samarbete med föräldrar och även övriga samarbetspartners.
Innehåll
Socialpedagogik/ förskolepedagogik
Förkunskaper
Barnet och uppväxtmiljön del 1-3
Minst 25 sp eller enligt individuell studieplan.
Mer information
Kursmaterial finns på Itslearning under studiehelhetsnamnet Barnet och uppväxtmiljön.
Litteratur
Se Pedagogiskt kunnande
Reetta Vehkalahti: Trygga barn Stärk barnets självkänsla med lekar och aktiviteter (2008)
Studieaktiviteter
- Basgruppsarbete - 10 timmar
- Självstudier - 60 timmar
- Praktik - 196 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänd i slutvärderingsdiskussionen samt i skriftliga rapporter och uppgifter.
Lärare
- Brantberg Bettina
- Nordlund-Spiby Rut
Examinator
Brantberg-Ahlfors Bettina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
- praktikperioden börjar 14.4.2014 och slutar måndagen den 26.5.2014.
- den 27.5.2014 är en obligatorisk uppföljningsdag på Arcada
- arbetstid 7h/dag eller 35 h / vecka
- utöver detta självstudier
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner