Kursens undervisningsperiod

3 (2019-01-01 till 2019-03-17)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Kursen bidrar till att utveckla studentens
kliniska kompetens i de vanligaste hälsohindren,
problemen, behoven och begären hos patienter i
gynekologisk- och mödravård, barnsjukvård samt
inom psykiatrisk sjukvård.

De specifika målen för praktiken i psykiatrisk
vård är:

Efter avklarad kurs förväntas den studerande ha;

Teoretiskt kunnande:

- har kunskaper om det det psykiatriska hälso -
och sjukvårdssystemet
-har kunskaper i mental hälsa och i mentala
störningar

Handlingsförmåga i praktiska situationer:

- förstår den psykiatriska vårdprocessens
särdrag
och kan tillämpa dessa
-kan identifiera, bemöta och vårda patienter med
olika psykiska problem och sjukdomar
-kan delta i vårdens planering, förverkligande
och utvärdering samt göra en skriftlig vårdplan
-inser vårdrelationens betydelse och kan
medvetet
använda sina egna färdigheter för att främja
patientens hälsa

Etiskt förhållningssätt:

- kan tillämpa etiska principer i den
psykiatriska kontexten
-är medveten om sitt eget kunnande och sina egna
gränser samt kan använda handledning som stöd
för
sin professionella utveckling
-inser variationer i närhet/distans fenomenet i
den psykiatriska vården

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara
förmögen att känna till graviditetens och
förlossningens gång, de vanligaste gynekologiska
sjukdomarna samt att kunna ingripa i akuta
situationer.
Den studerande förstår barnets speciella, behov,
problem och begär i samband med akutinsjuknande,
kan använda olika strategier i bemötande av
barnet och inser föräldrarnas betydelse i
barnsjukvården.
Den studerande har utvecklat sina färdigheter i
att förstå och stödja patienter med olika slag
av
psykiatriska problem. Den studerande förstår
betydelsen av att utveckla självkännedomen som
ett viktigt instrument i den psykiatriska
sjukvården.
Den studerande känner till de yrkesspecifika
etiska principerna och har en förmåga att
reflektera kring olika fenomen inom
mödra/gynekologisk, psykiatrisk och barnsjukvård
.

Innehåll

- normal graviditet och förlossning samt till
dem
hörande akuta situationer
- barnpatientens speciella behov, problem och
begär vid akut insjuknande
- föräldrars roll i barnsjukvård
- den psykiatriska patienten
- olika typer av psykiatriska problem
- aspekter i självkännedom

Förkunskaper

Kurserna från studieåren 1 och 2

Litteratur

Storvik-Sydänmaa Stiina , Talvensaari Helena,
Kaisvuo Terhi 2012 lapsen ja nuoren hoitotyö
ISBN10: 9526302869, ISBN13: 9789526302867

Ranta, S., Peltola, K., Kaarne, M.,Leijala, M.,
Rautiainen, P., Rinntala, R. (toim) 2003
Pediatrinen Tehohoito Duodecim,Helsinki ISBN
951-
656-121-7

Punkanen, T. 2004 Mielenterveystyö ammattina.
Kustannusosakeyhtiö Tammi. Tampere. ISBN 951-26-
4771-0 (kap.6-23)

Lindström, U. 1994 Psykiatrisk vårdlära. Liber
Tryckeri AB. Falköping. ISBN 91-634-0725-6.
(some
parts)

red. Haukkamaa 2000: Käytännöngynekologiaa.
Gummerus Kirjapaino oy. Jyväskylä 2000. ss; 30-
45, 214-233. ISBN 951-847-004-9

red. Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto,
Väyrynen, Äimälä 2007:Kätilötyö.3.2, 4, 5.1, ss
518-523. ISBN 978-951-37-5097-8
Oksanen, Turva 2001: Ensihoidon taskuopas.
Suomen
ensihoidon tiedotus Oy, Espoo. 9. uudistettu
painos. Forssan kirjapaino Oy. Forssa 2001.
Kappale 7. eller nyare upplaga.

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Gemensam examination i barn, vården av kvinnan
och psykiatrisk vård.

(examinationer = tentamina, demonstrationer och
presentationer, rapporter och produktioner,
uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)

Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: ...

Lärare

  • Appelroth Maria
  • Nyström Patrik
  • Savolainen Jari
  • Silfver Jessica
  • Stenbäck Pernilla
  • Wallinvirta Eivor

Examinator

Savolainen Jari

Antal kursplatser

Ingen begränsning (27 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Omtentamensdatum

  • 2019-04-12
  • 2019-06-07

Kursanmälningstid

2018-12-04 till 2019-07-31

Examinationsformer

2019-03-15 - Tentamina

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2019-01-22 09:15 - 12:00 D4110 Specialteman inom akutvård Mentalvård Savolainen Jari
2019-01-23 09:00 - 15:30 E493 Specialteman inom akutvård Teori barn Appelroth Maria
2019-01-24 09:00 - 12:00 B518 Specialteman inom akutvård Teori, kvinnor (gyn) Silfver Jessica
2019-01-25 09:00 - 12:00 E491 Specialteman inom akutvård Teori kvinnor (obstetrik) Silfver Jessica
2019-01-28 09:00 - 16:00 E482 Specialteman inom akutvård Appelroth Maria
Silfver Jessica
Stenbäck Pernilla
2019-01-28 09:00 - 16:00 E494 Specialteman inom akutvård Silfver Jessica
2019-01-28 09:00 - 16:00 E491 Specialteman inom akutvård Simulering/skills kvinnor och barn Appelroth Maria
Silfver Jessica
2019-01-31 08:00 - 10:15 E491 Specialteman inom akutvård skills specialteman/ barn Appelroth Maria
2019-01-31 10:15 - 11:30 B325 Specialteman inom akutvård Appelroth Maria
2019-02-06 09:15 - 14:00 D4110 Specialteman inom akutvård Mentalvård Savolainen Jari
2019-02-13 08:15 - 16:00 Specialteman inom akutvård Grupparbete Savolainen Jari
2019-02-26 09:15 - 15:15 D4110 Specialteman inom akutvård Seminarier inom mentalvård Savolainen Jari
2019-02-27 09:15 - 14:00 D4110 Specialteman inom akutvård Seminarier inom mentalvård Savolainen Jari
2019-03-06 09:00 - 16:00 E486 Specialteman inom akutvård - psyk simulering Nyström Patrik
Savolainen Jari
2019-03-06 09:00 - 16:00 E493 Specialteman inom akutvård - psyk simulering Nyström Patrik
Savolainen Jari
2019-03-11 12:30 - 15:00 E491 Specialteman inom akutvård Extra övning förlossning, anmäl dig på itslearning Silfver Jessica
2019-03-15 09:00 - 12:00 E385 Specialteman inom akutvård TENTAMEN Appelroth Maria
Savolainen Jari
Silfver Jessica

Kurs och studieplanssökning