Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2006 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2007 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2015 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2016 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2017 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2018 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
Kursens undervisningsperiod
1 (2018-08-01 till 2018-10-21)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målet med kursen är att studerande får en
realistisk bild av den äldre personens
livssituation i samhället ur ett individ,
grupp och samhällsperspektiv. Studerande skall
kunna tillämpa sin tidigare förvärvda kunskap från aktivitetsvetenskapen och sin
kompetens, för att skapa möjligheter för äldre
att få en meningsfull vardag samt möjlighet till
delaktighet och engagemang i samhället.
Studerande övar att kunna förmedla information,
idéer, problem och lösningar inom ergoterapins
område interdisciplinärt (till andra
studerandegrupper och mångprofessionella), till
lekmän samt till nuvarande och kommande
ergoterapistuderande.
Läranderesultat
Studerande kan integrera kunskap gällande den
åldrande människans förändrade livsuppgifter
och livssituation utgående från ett
hälsofrämjande förhållningssätt.
Studerande integrerar teoretisk kunskap och
erfarenheter om hur äldre personer erfar
åldrande
i sitt vardagsliv.
Studerande ser sambandet mellan möjlighet till
meningsfulla aktiviteter i vardagen och den
äldre personens välbefinnande
Studerande kan reflektera kring sin egen
människosyn och kulturella bakgrund och dess
inverkan på arbetet med äldre.
Studerande kan visa på alternativa lösningar på
hur ergoterapeuter kan tillämpa ett
personcentrerat perspektiv för att stöda äldres
hälsa, aktiviteter och delaktighet i vardagen
genom hälsofrämjande och rehabiliterande
åtgärder.
Studerande har en förståelse för hur
ergoterapeutens kompetens kan användas på
samhällsnivå för att möjliggöra delaktighet för
den äldre befolkningen.
Studerande kan analysera olika omgivningar så
att
det stöder äldres aktivitet och delaktighet i
samhället.
Studerande skriver ett blogginlägg för
Inside.Arcada för att förmedla sitt lärande
Innehåll
Ergoterapeuten verksamhetsområde inom förebyggande
och hälsofrämjande verksamhet samt inom
äldreomsorgen.
Förkunskaper
Grundkurs i aktivitetsvetenskap och ergoterapi eller Grundkurs i ergoterapi, Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet, Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv, Ergoterapiprocessen, Aktivitet, hälsa och samhälle, Omgivning och delaktighet
Mer information
Kursen inkluderar international week 11-15.2.2019 i
period 3
Litteratur
Referenslitteratur:
Arola, L. A., Dellenborg, L., & Häggblom-Kronlöf,
G. (2017). Occupational perspective of health
among persons ageing in the context of migration.
Journal of Occupational Science, Volume 25, 2018 - Issue 1 1-11.
Arola, L. A., Mårtensson, L., & Häggblom Kronlöf,
G. (2016). Viewing oneself as a capable person –
experiences of professionals working with older
Finnish immigrants. Scandinavian journal of
caring sciences.Volume31, Issue4 December 2017 Pages 759-767
Bundon, A. et al. (2011). Frail older adults
and patterns of exercise engagement:
understanding exercise behaviours as a means of
maintaining continuity of self. Qualitative
Research in Sports, Exercise and Health. Vol 3,
no 1, march, 33-47
Ekelund, C. et al. (2014). Self-determination
and older people – A concept analysis. SJOT,
21: 116-124
Lindgren de Groot, G.C., Fagerström, L. (2011)
Older adults´ motivating factors and barriers
to exercise to prevent falls. SJOT, 18: 153-160
Provencher, V. et al. (2012). Frailty: A
concept under-utilised by occupational
therapists. AOTJ, 59: 328-331
Robeyns, I. 2003. The Capability Approach: An
Interdisciplinary Introduction. Journal of Human
Development. 6 (1), 93-114.
Turcotte, P-L. et al. (2015). Are
healthpromotion and prevention interventions
integrated into occupational therapy practice
with older adults having disabilities? Insights
from six community health settings in Quebec,
AOTJ, 62: 56-67
Szanton, S. (2011). Community Aging in Place,
Advancing Better Living for Elders: A Bio-
Behavioral-Environmental Intervention to
Improve. Function and Health-Related Quality of
Life in Disabled Older Adults, Vol. 59 Issue
12, 2314-2320.
Aalto mfl. Rätt till ett eget hem. Boende för
vuxna med utvecklingsstörning i Norden. Nordens
välfärdscenter, 2015.
Elektroniskt på
adressen:http://www.nordicwelfare.org/PageFiles Extern länk
/25084/ratten-till-eget-hem-webb.pdf
Björk E-S. A Nordic Charter for Universal
Design. Scand J Public Health 2013.
DOI: 10.1177/1403494813500860
Handisam, myndigheten för handikappolitisk
samordning. Riv hindren. Riktlinjer för
tillgänglighet.2012
Jönsson, B. (ed). Design side by side.
Studentlitteratur, Lund, 2006.
Elektronisk version
på:http://www.arkiv.certec.lth.se/doc/designsid Extern länk
ebyside/
Jönsson. B. När horisonten flyttar sig. Att bli
gammal i en ny tid. Brombergs bokförlag, 2011.
Finns att låna på e-lib.
Nordlund M. Katse kotiin - tietoa toimivasta
asumisesta. Invalidiliiton julkaisuja, 2008.
Finns på
adressen:http://www.esteeton.fi/portal/fi/julka Extern länk
isut/esken_julkaisut/oppaita_ja_suunnitteluohje
ita/katse_kotiin_-
_tietoa_toimivasta_asumisesta/
Pesola K. Esteettömyysopas. Mitä, miksi, miten.
Invalidiliiton julkaisuja. 2009.
Finns på
adressen:http://www.esteeton.fi/portal/fi/julka Extern länk
isut/esken_julkaisut/oppaita_ja_suunnitteluohje
ita/
Ruskovaara A (eds). 2009. Rakennetun ympäristön
esteettömyyskartoitus. Opas kartoituksen
tilaajalle ja toteuttajalle. Invalidiliiton
julkaisuja 2009.
Tahkokallio P. Tulevaisuus on saavutettava. THL
julkaisuja ja DfA- verkosto. 2009
Bondevik, M., Nygaard, H. 2005. Geriatrik ur
ett tvärproferssionellt perspectiv.
Studentlitteratur, Lund.
Byers-Connon, S. Lohman, H. Padilla. R. 2004.
Occupational therapy with elders : strategies
for
the COTA. St Louis: Mosby.
Ekvall, A. 2010. Äldres hälsa och ohälsa. Kap
1,2,3,8.Studentlitteratur. Lund.
Gitlin, L., Corcoran, M. 2005. Occupational
Therapy and Dementia Care. AOTA. NY Albany.
Boyd printing.
Mackey, H., Nancarrow, S. 2006. Enabling
independence. A guide to rehabilitation
workers.
Blackwell publishing Ltd.
Mandel, Jackson, Zemke, Nelson, Clark 1999.
Lifestyle Redesign, Implementing the well
elderly Program. AOTA inc.
Perrin,T., May,H. 2003. Wellbeing in dementia.
Churchill Livingstone
Söderback, I. 2009. International Handbook of
Occupational Therapy Interventions. Springer
Ltd.
Kap.4, 5, 18, 19, 43, 45, 46, 51, 52
Turner, A., Foster, M., Johnson, S. 2007.
Occupational Therapy and Physical Dysfunction,
5 th ed. Churchill Livingstone.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 6 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 3 timmar
- Praktiska övningar - 5 timmar
- Basgruppsarbete - 40 timmar
- Självstudier - 53 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Obligatorisk närvaro vid basgrupp, workshop, studiebesök och seminarier
Lärare
- Arola Annikki
- Heidi Peri
- Werner Tove
Examinator
Werner Tove
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (22 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2019-01-07
Kursens tidtabell
Se ASTA
Kursanmälningstid
2018-04-15 till 2019-07-31
Examinationsformer
2018-10-21 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-08-30 | 10:15 - 11:45 | B328 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Introduktion till kursen | Peri Heidi Werner Tove |
2018-08-31 | 09:00 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Självstudier: Repetition av den åldrande människan: fysiologiska och sociala följder. Samt förhandssuppgift inför erbjudandet 6.9 | Werner Tove | |
2018-09-05 | 08:30 - 10:00 | B327 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Erbjudande: Den äldre personen - Är jag en person när jag åldras? | Arola Annikki |
2018-09-06 | 09:15 - 14:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Kl. 9.15-11: Erbjudande Normalt åldrande och ETs uppgifter Lunch Kl. 12-14: Erbjudande De professionellas insatser - Lifestyle redesign | Peri Heidi Werner Tove |
2018-09-07 | 09:15 - 13:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Självstudier | Werner Tove | |
2018-09-13 | 10:15 - 12:00 | B326 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Erbjudande: Psykogeriatrik och ET | Werner Tove |
2018-09-13 | 12:00 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Självstudier inför erbjudandet 14.9 | Werner Tove | |
2018-09-14 | 10:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Erbjudande: Sårbarhet och beroende | Werner Tove |
2018-09-20 | 09:15 - 14:00 | E380 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Workshop: Learning café | Arola Annikki Peri Heidi Werner Tove |
2018-09-20 | 09:15 - 14:00 | E381 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Workshop: Learning café | Arola Annikki Peri Heidi Werner Tove |
2018-09-20 | 09:15 - 14:00 | E377 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Workshop: Learning café | Arola Annikki Peri Heidi Werner Tove |
2018-09-20 | 09:15 - 14:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Vi träffas i detta rum kl. 9.15 | Arola Annikki Peri Heidi Werner Tove |
2018-09-21 | 09:00 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Självstudier förhandsuppgift Inför erbjudandet 25.9 | Werner Tove | |
2018-09-25 | 10:00 - 11:45 | B328 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Erbjudande: Den äldre personen i samhället | Peri Heidi |
2018-09-27 | 09:00 - 15:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Självstudier | Werner Tove | |
2018-09-27 | 12:00 - 14:30 | D173 | Aktivitet och delaktighet I | ||
2018-09-28 | 09:15 - 15:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Självstudier | Werner Tove | |
2018-10-04 | 09:00 - 15:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Hyvä ikä messut - Helsingfors (3-4.10). Inträdesbiljett fås från Tove | Werner Tove | |
2018-10-05 | 09:00 - 15:00 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Externt samarbete: Algol Trehab Teori + praktisk del Plats: Algol Trehab, Karaåkersvägen 6, Esbo (Kera tågstation) Obligatorisk närvaro hela dagen. Mera info kommer på ItsLearning. | Werner Tove | |
2018-10-16 | 08:30 - 16:00 | B326 | Aktivitet och delaktighet i sen vuxen ålder | Seminarie | Peri Heidi Werner Tove |
2019-02-11 | 08:00 - 16:00 | D4106 | OT-International week | Internationella veckan | Arola Annikki Peri Heidi Werner Tove |
2019-02-12 | 08:00 - 16:00 | D4106 | OT-International week | Internationella veckan | Arola Annikki Peri Heidi Werner Tove |
2019-02-14 | 08:00 - 16:00 | D4106 | OT-International week | Internationella veckan | Arola Annikki Peri Heidi Werner Tove |
2019-02-15 | 08:00 - 16:00 | D4106 | OT-International week | Internationella veckan | Arola Annikki Peri Heidi Werner Tove |