Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Förstavårdare 2021 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Förstavårdare 2022 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Förstavårdare 2023 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Sjukskötare 2021 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Sjukskötare 2022 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Sjukskötare 2023 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Hälsovårdare 2021 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Hälsovårdare 2022 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Hälsovårdare 2023 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Barnmorska 2021 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Barnmorska 2022 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Barnmorska 2023 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
Kursens undervisningsperiod
1 (2023-08-01 till 2023-10-22)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Hälsofrämjande
Forsknings-, utvecklings- och innovationskompetens
Globala mål i fokus:
Mål 3: God hälsa och välbefinnande
Mål 4: God utbildning
Mål 5: Jämställdhet
Mål 10: Minskad ojämlikhet
Mål 11: Hållbara städer och samhällen
Läranderesultat
Du kan utifrån relevant evidensbaserat material
och forskning identifiera och
sammanfatta befintligt stöd samt tjänster för
människor med olika behov i olika skeden av
livscykeln. (Kunskap)
Du kan förklara hälsa som en process i ett
sammanhang för att öka individens välbefinnande
och delaktighet. (Färdighet)
Du kan använda dig av och hänvisa till
evidensbaserade källor inom det egna
verksamhetsområdet. (Färdighet)
Utifrån givna ramar tillämpa teoretisk kunskap om
hälsofrämjande arbete.(Färdighet)
Du reflekterar över ditt arbete ur ett
hälsofrämjande perspektiv. (Förhållningssätt)
Du förstår betydelsen av ett rehabiliterande
arbetssätt ur ett hälsoperspektiv.
(Förhållningssätt)
Innehåll
Introduktion till hälso- och hälsofrämjande begrepp
Livscykelperspektivet
Introduktion till evidensbaserad kunskap
Förkunskaper
Inga
Kursen ersätter följande kurser
Hälsovård och hälsofrämjande (2014-2020)
Litteratur
Aktuella forskningsartiklar och avhandlingar.
Björk, Jonas. 2010. Praktisk statistik för medicin
och hälsa.Liber. ISBN 978-91-47-09956-6
Eriksson, Katie. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen
om vårdandet. Om det tidlösa i tiden. Liber. ISBN
978-91-47-10665-3
Scriven, A. 2010. Ewles & Simnett Hälsoarbete.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-07308-8.
Medin, J. och Alexandersson, K. 2000. Begreppen
hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-01598-9.
Rostila M. och Toivanen, S. 2012. Den orättvisa
hälsan. Om socioekonomiska skillnader i hälsa och
livslängd. Liber. ISBN 978-91-47-09975-7.
Referenslitteratur:
Rosling, Hans, Rosling Ola och Rosling Rönnlund,
Anna. Factfulness: Tio knep som hjälper dig att
förstå världen. 2018. Natur&Kultur. ISBN
9789127149946.
Starrin, B & Rönning, R. 2011. Socialt kapital.
Liber.
Naidoo, J. & Wills, J. 2005. Folkhälsa och
hälsofrämjande
insatser. Studentlitteratur.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 10 timmar
- Självstudier - 80 timmar
- Nätbaserade - 25 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Läranderesultaten i denna studieenhet examineras
genom veckovisa gruppuppgifter och en
sammanfattande större uppgift. En examination
kommer att utgöras av intervjuer bland den äldre
befolkningen.
(examinationer = tentamina, demonstrationer och
presentationer, rapporter och produktioner,
uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: medeltalet av de veckovisa uppgifterna utgör
50% av vitsordet och den sammanfattande uppgiften
50%.
Lärare
- Forss Mia
- Gray Pamela
- Grönlund Anu
- Tana Jonas
- Törnblom Cia
Examinator
Nyberg Anu
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (71 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2023-08-10 till 2023-09-06
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2023-08-29 | 09:45 - 12:15 | F249 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Introduktion till studieavsnittet | Nyberg Anu |
2023-08-31 | 09:00 - 11:30 | F249 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Centrala begrepp | Nyberg Anu |
2023-09-05 | 09:00 - 11:30 | F249 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Hälsofrämjande och salutogenes | Törnblom Cia |
2023-09-08 | 12:30 - 15:00 | F249 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Evidensbaserat arbete i vården, en introduktion | Tana Jonas |
2023-09-14 | 10:30 - 13:00 | Z004 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Självstudier | |
2023-09-19 | 09:30 - 12:00 | F249 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Presentation av uppgift om barn. Intro till följande tema | Nyberg Anu |
2023-09-20 | 16:15 - 18:45 | Z001 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Självstudier | |
2023-09-26 | 08:30 - 11:00 | F249 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Presentation av uppgift om unga. Intro till följande tema | Nyberg Anu |
2023-09-29 | 13:00 - 15:30 | Z003 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Självstudier | |
2023-10-04 | 12:00 - 14:30 | F249 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Presentation av uppgift om unga vuxna. Intro till följande tema | Nyberg Anu |
2023-10-05 | 12:30 - 15:00 | Z002 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Självstudier | |
2023-10-09 | 09:15 - 11:30 | F249 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Presentation av uppgift om person i arbetsför ålder. Intro till följande tema | Nyberg Anu |
2023-10-13 | 15:30 - 18:00 | Z001 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Självstudier | |
2023-10-19 | 09:00 - 11:30 | F249 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Presentation av uppgift om äldre. Kursens avslutning. Besök av Anne Nylund från Sjuksköterskeföreningen i Finland. | Nyberg Anu |