Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2013 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2014 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2015 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2016 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2017 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2018 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2019 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2020 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
Kursens undervisningsperiod
4 (2020-03-23 till 2020-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
- studenten utvecklar med grund i perspektivet
universal design en förståelse för det komplexa
förhållandet mellan person,
omgivning och aktivitet
- studenten utvecklar en förståelse för de
olika omgivningsfaktorerna i praxismodellerna
CMOP-E, MOHO samt PEOP
- studenten utvecklar förståelse för
omgivningsrelaterade åtgärder som kan
möjliggöra eller hindra livslångt boende,
delaktighet i
aktivitet och samhälle
Läranderesultat
- studenten kan redogöra för den sociala-,
fysiska- och kulturella omgivningens inverkan
på personers
vardagsaktivitet
- studenten kan beskriva sambandet mellan
omgivningsfaktorer och delaktighet
- studenten kan bedöma hur omgivningen inverkan
på en persons aktivitet och delaktighet och
redogöra för hur omgivningsfaktorerna i
praxismodellerna CMOP-E, MOHO samt PEOP kan
användas i detta sammanhang
- studenten bekantar sig med instrumentet
Housing Enabler för objektiv bedömning av
tillgänglighet i fysisk miljö
- studenten kan beskriva processen och
rekommendationerna för hjälpmedelsanskaffning
och bostadsanpassning samt planera för
delaktighetsfrämjande åtgärder i en definierad
omgivning
- studenten kan beskriva hur delaktighet och
tillgänglighet i samhället kan ökas genom att
produkter, service och tjänster utvecklas
enligt
principerna för universell design.
Innehåll
Begreppen delaktighet, rehabilitering,
Universal design och omgivning.
Introduktion i instrumentet Housing Enabler.
Bostadsanpassnings-, hjälpmedels- och
hembesöksprocessen.
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi
Ergoterapiprocessen
Kursen ersätter följande kurser
--
Mer information
Med anledning av det undantagastillstånd som uppstått pga
Corona virus spridning är högskolan stängd och ingen
närundervisning ges. Följande förändringar har därmed skett i
denna kurs;
Alla läraktiviteter sker digitalt via Teams och
lärplattformen Itslearning. Vissa föreläsningar hålls online
i realtid och andra finns som nätföreläsningar på
lärplattformen.
Praktiska övningar, seminarium, workshops och
handledningar är obligatoriska och frånvaro
kompenseras.
Deltagande den internationella veckan är
obligatorisk och frånvaro kompenseras med
skriftlig rapport.
Litteratur
Litteratur för examination:
Autti-Rämö,I. Salminen, A-L. Rajavaara, M.
Ylinen, A.2016.Kuntoutuminen.Duodecim.ISBN 978-
951-656-464-0. Sidorna:
59-62; 206 -214; 247 - 274;347 - 363
Iwarsson, S & Slaug, B.(2000). Housing enabler:
ett instrument för bedömning och analys av
tillgänglighetsproblem
i boendet. Lund : Veten & Skapen HB & Slaug
Data Management
Salminen A-L . (toim). 2003. Apuvälinekirja.
3.painos. Kehitysvammaliitto. Tammerpaino
2002.Sociaali- ja
terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Social- och Hälsovårdsministeriet (2018)
Valtakunnalliset lääkinnällisen kuntoutuksen
apuvälineiden
luovutusperusteet.Opas apuvälinetyötä tekeville
ammattilaisille ja ohjeita asiakkaille. E-
publikation.
Tillgänglig: https://stm.fi/julkaisu Extern länk?
pubid=URN:ISBN:978-952-00-3989-9
http://www.enabler.nu Extern länk
Referenslitteratur:
Baum, C. M, & Christiansen, C. H. (2005).
Person- environment-occupation-performance: An
occupation- based framework for practice. In C.
H. Christiansen, C. M. Baum, and J. Bass-Haugen
(Eds.), Occupational therapy: Performance,
participation, and
well-being (3rd ed.). Thorofare, NJ: SLACK
Incorporated. Kapitel 11.
Kielhofner, G. 2008. Model of Human
Occupation.Theory and Application. Baltimore:
Lippincott Williams &
Wilkins.
Kielhofner, G. 2007. A model of human
Occupation: Theory and Application. 4rd ed.
Baltimore: Lippincott, Williams
& Wilkins
Tauria,T. , Tero, S. & Tulasalo, A. 2015 Opas
vaikeavammaisille aikuisille soveltuvista
toimintavälineistä ?
oikealla välineellä osallistuminen onnistuu.
Tammerfors: Kehitysvammaisten tukiliitto
tillgänglig:
https://www.tukiliitto.fi/malike/materiaalit/to Extern länk
imintavalineoppaat/
Molin, Martin (2004) Att vara i särklass - om
delaktighet och utanförskap i gymnasieskolan.
Studies from The
Swedish Institute for Disability Research No.
11; Doktorsavhandling. Linköpings Univeristet,
Umeå univeristet.
Tillgänglig: http://www.diva Extern länk-
portal.org/smash/get/diva2:20962/FULLTEXT01.pdf
STAKES (2004)ICF, toimintakyvyn,
toimintarajoitteiden ja tervyden kansanvälinen
luokitus. Gummerus.
Jyväskylä.
Terveyden ja Hyvinvoinninlaitos (THL)/
terveysportt (2019) Toimia-tietokanta.
Tillgänglig:
https://www.terveysportti.fi/dtk/tmi/koti Extern länk
Terveyden ja Hyvinvoinninlaitos (THL) Handbok
för handikappservice. Tillgänglig:
https://thl.fi/sv/web/handbok Extern länk-
for-handikappservice/pa-svenska/startsidan
Molin, M. (red.) 2018,
https://www.researchgate.net/profile/Anette_Bolin Extern länk
/publication/327622963_ocialpedagogisk_handling_-
_i_teori_och_praktik/links/5b9a1b87299bf14ad4d6a6
0a/ocialpedagogisk-handling-i-teori-och-
praktik.pdf
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 14 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 2 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 8 timmar
- Praktiska övningar - 4 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 14 timmar
- Självstudier - 42 timmar
- Nätbaserade - 25 timmar
- Internationell vecka - 20 timmar
- Praktik - 6 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Studerande skriver parvis en uppsats i vilken
de presenterar en persons aktivitet i hens
omgivning utifrån en bedömning med Housing
Enabler. I uppsatsen redogör studerande också
för de omgivnings inriktade åtgärder som
blir aktuella i syfte att möjliggöra personens
aktivitet och delaktighet i hemmet samt dess
omgivning.
Bedöms 1-5 enligt kriterier presenterade på
Itslearning
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Werner Tove
Examinator
Arell-Sundberg Marina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (21 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-08-31
Kursens tidtabell
Vänligen se bokningarna i ARBS
Kursanmälningstid
2020-03-09 till 2020-04-05
Examinationsformer
2019-05-17 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2020-02-10 | 09:00 - 16:00 | A311 | International Week | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-02-11 | 09:00 - 16:00 | A311 | International Week | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-02-12 | 09:00 - 16:00 | A311 | International Week | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-02-13 | 09:00 - 16:00 | A311 | International Week | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-02-14 | 09:00 - 13:00 | B522 | International Week | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-03-23 | 09:15 - 11:45 | Omgivning och delaktighet | 9.15 - 10.00 Kursintroduktion (M A-S och TW) 10.15 - 11.45 Föreläsning: Omgivning i praxismodellerna (TW) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2020-03-25 | 09:00 - 12:00 | Omgivning och delaktighet | Grupparbete kring praxismodellernas omgivningskomponenter | Arell-Sundberg Marina | |
2020-03-25 | 13:15 - 16:00 | Omgivning och delaktighet | 13.15 - 14.00 Föreläsning: Omgivning och delaktighet 14.15 - 16.00 Follow up på grupparbetet kring praxismodellernas omgivningskomponenter | Arell-Sundberg Marina | |
2020-03-30 | 08:30 - 10:30 | Omgivning och delaktighet | UN Workshop: 08.30 - 09.00 Vad är Universal Design 09.00 ? 09.30 Grupparbete kring de olika principerna 09.30 ? 10.00 Inför färdighetsträningen | Arell-Sundberg Marina | |
2020-03-30 | 10:00 - 16:00 | Omgivning och delaktighet | Färdighetsträning: 10.00 - 10.30 Start 10.30 - 12.00 Färdighetsträning 'Med UN på stan' lunch 13.00 - 14.00 Dokumentation och inlämning 14.00 - 16.00 Uppföljning av reflektioner kring UN | Arell-Sundberg Marina | |
2020-04-01 | 08:00 - 10:00 | Omgivning och delaktighet | Besök till Dals hjälpmedelscentral Obligatorisk närvaro | ||
2020-04-03 | 13:00 - 16:00 | Omgivning och delaktighet | 13.00 - 14.00 Introduktion till Housing Enabler (obligatorisk närvaro) 14.00 - 14.15 Paus 14.15 - 15.00 Introduktion och genomgång av examinationsuppgiften 15.00 - 16.00 Eget arbete: Bedöming med HE | Arell-Sundberg Marina | |
2020-04-08 | 09:15 - 11:45 | Omgivning och delaktighet | 9.15 - 10.30 Dokumentering av HE-bedömningen : manuellt - Hur läser jag resultatet? ( realtid på Teams) Par-/ minigrupps arbete: 10.45 - 11.45 rapportering - skriva bedömningsutlåtande | Arell-Sundberg Marina | |
2020-04-15 | 10:00 - 11:30 | Omgivning och delaktighet | Handledning i examinationsuppgiften (Valbar) | Arell-Sundberg Marina | |
2020-04-17 | 08:30 - 10:15 | Omgivning och delaktighet | Självstudier: Bekanta er med materialet i Workshop-mappen | Arell-Sundberg Marina | |
2020-04-17 | 10:30 - 15:30 | Omgivning och delaktighet | Workshop online - Observation av en äldre persons aktivitet i hemmet | Arell-Sundberg Marina | |
2020-04-24 | 10:15 - 12:00 | Omgivning och delaktighet | Handledning online / examinations-uppgiften (valbar) | Arell-Sundberg Marina | |
2020-04-28 | 13:00 - 16:00 | Omgivning och delaktighet | Eget arbete med examinationsuppgiften | Arell-Sundberg Marina | |
2020-04-29 | 10:00 - 16:00 | Omgivning och delaktighet | Eget arbete med examinationsuppgiften | Arell-Sundberg Marina |