Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
Kursens undervisningsperiod
2 (2019-10-28 till 2019-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen för kursen är att studenten kan:
- uppvisa grundläggande kunskap i
kommunikation och förstår betydelsen av att
skapa och upprätthålla ömsesidig interaktion
med andra
- uppvisa grundläggande kunskap om observation
och intervju
- förstå betydelsen av respekt för det unika
hos individen och för individuella olikheter
- uppvisa grundläggande kunskap om lärande och
lärprocesser samt reflekterar över sitt eget
sätt att kommunicera och lära
- uppvisa förståelse för kommunikationens och
interaktionens betydelse för aktivitet och
delaktighet
Läranderesultat
Efter avlagd kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för villkor för kommunikation i
olika miljöer samt förstå hur kommunikationen
påverkar interaktion
- reflektera över sitt eget och andras
sätt att kommunicera för att möjliggöra ett
respektfullt bemötande
- förstår betydelsen av lyssnandet som en
central del i kommunikation
-känner till hur observation och intervju kan
genomföras i arbete med människor
- redogöra för hur kommunikation påverkar
lärandet och lärprocesser
Innehåll
Centrala begrepp och teorier:
kommunikation, modeller för kommunikation,
kommunikation och lärande, verbal och nonverbal
kommunikation, bemötande, respekt och mångfald,
dialog och samtal, att lyssna och ställa
frågor,
social media i kommunikation, genusperspektiv,
intervju och observation
Förkunskaper
inga förkrav
Mer information
Gruppindelning sker i 11 smågrupper.
Smågrupperna jobbar både självständigt med
litteratur och under handledning med övningar.
Smågruppsarbetet är obligatoriskt.
Smågrupperna träffas 8 gånger, varav 4 träffar
sker med handledning.
Litteratur
Blennberger, E. 2013. Bemötandets etik. Lund:
Studentlitteratur.
Eide, T & Eide, H. 2014. Kommunikation i
praktiken -
relationer, samspel och etik inom socialt
arbete,
vård och omsorg. Malmö: Liber.
Nilsson, B. & Waldemarson, A-K. 2013.
Kommunikation -
samspel mellan människor. Poland:
Studentlitteratur.
Lantz, A. 2013. Intervjumetodik. Poland:
Studentlitteratur, kap. 1-7
Tjersland, O. A., Engen, G & Jansen, U. 2011.
Allianser. Värderingar, teorier och metoder i
socialt arbete. Lund: Studentlitteratur
Referenslitteratur som stöder professionen:
Gustafsson, L H. 2004. Se barnet, se dig själv!
Om
sårbarhet och styrka hos barn och ungdomar.
Nordstedts
Lindquist, U-C. 2004. Ro utan åror. En bok om
livet och döden. Stockholm: Norstedts.
.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 15 timmar
- Självstudier - 90 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger
följande:
- aktivt deltagande i smågruppsarbete, bedöms
av grupphandledare enligt kriterierna (delta
aktivt och engagerat i diskussioner i samband
med övningarna samt visar på förmåga till egen
utvärdering och reflektion) som
godkänt/underkänt
- en skriftlig individuell examination som
baseras på kurslitteraturen (minst 2 källor)
och individuell processdagbok från övningar och
reflektioner i smågrupper, bedöms enligt
vitsord 1 - 5.
Lärare
- Cederberg Arla
- Hagström Sarah
- Peri Heidi
- Söderström Eivor
- Werner Tove
Examinator
Söderström Eivor
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (88 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2020-03-17
Kursens tidtabell
Kursen inleds den 28.10.19 med introduktion
till kurshelheten och temaområdet.
Kursen består av föreläsningar,
litteraturstudier i smågrupper, övningar i
smågrupp
och en individuell processdagbok.
Kursanmälningstid
2019-10-14 till 2019-11-10
Examinationsformer
2019-12-20 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-10-28 | 10:15 - 11:45 | B518 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Introduktion till kurs och ämnesområde/ES | Söderström Eivor |
2019-11-01 | 17:45 - 18:30 | B522 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | FLEX: Introduktion till kursen och temat "Att samtala och aktivt lyssna"/ES | Söderström Eivor |
2019-11-01 | 18:30 - 20:30 | D4104 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 7: Litteraturgrupp tema 1 | Söderström Eivor |
2019-11-01 | 18:30 - 20:30 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 8: Litteraturgrupp, tema 1 | Söderström Eivor |
2019-11-02 | 12:00 - 13:30 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 7: KOmmunikationsövning 1: "Att aktivt lyssna". Med handledare ES | Söderström Eivor |
2019-11-02 | 12:00 - 13:30 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 6. Övning: Att lyssna aktivt | Peri Heidi |
2019-11-02 | 13:45 - 15:15 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 8: Kommunikationsövning: "Att aktivt lyssna". MEd handledare ES | Söderström Eivor |
2019-11-02 | 15:15 - 15:30 | B522 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | FLEX: Gemensam avslutning/ES | Söderström Eivor |
2019-11-04 | 12:30 - 14:00 | D173 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Föreläsning: Att samtala och aktivt lyssna/ES | Söderström Eivor |
2019-11-04 | 14:15 - 16:00 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Litteraturgruppsträff med egna basgruppen (övning 1) | Werner Tove | |
2019-11-05 | 10:30 - 12:00 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Kommunikationsövning 1 (TW): Grupp 9 | Werner Tove |
2019-11-06 | 09:15 - 12:30 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Kommunikationsövning 1 (TW): 9.15-10.45: Grupp 10 11-12.30: Grupp 11 | Werner Tove |
2019-11-06 | 10:15 - 11:45 | B327 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet- basgrupp 4 | Basgrupp 4 Kommunikationsövning 1: Aktiva lyssnandet | Cederberg Arla |
2019-11-06 | 12:30 - 14:00 | B325 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet- basgrupp 5 | Basgrupp 5 Kommunikationsövning 1: Aktivt lyssnande | Cederberg Arla |
2019-11-07 | 09:00 - 10:30 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 1 Övning: att aktivt lyssna | Peri Heidi |
2019-11-07 | 09:15 - 10:45 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 3: Kommunikationsövning 1 "Att aktivt lyssna", med handledare | Söderström Eivor |
2019-11-07 | 10:45 - 12:15 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 2 Övning: Att aktivt lyssna | Peri Heidi |
2019-11-12 | 10:15 - 12:00 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Litteraturgruppsträff med den egna basgruppen (övning 2) | Werner Tove | |
2019-11-13 | 10:15 - 11:45 | D4106 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Föreläsning: Bemötande och respekt i kommunikation | Cederberg Arla |
2019-11-13 | 13:00 - 14:30 | B325 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet- basgrupp 4 | Basgrupp 4. Kommunikationsövning 2 Att ställa frågor | Cederberg Arla |
2019-11-14 | 09:00 - 10:30 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 1 Övning: Att ställa frågor | Peri Heidi |
2019-11-14 | 09:15 - 14:45 | D4104 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Kommunikationsövning 2 (TW): 09.15-10.45: Grupp 9 11.00-12.30: Grupp 10 13.15-14.45: Grupp 11 | Werner Tove |
2019-11-14 | 10:15 - 11:45 | B328 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet- basgrupp 5 | Basgrupp 5. Kommunikationsövning 2 Att ställa frågor | Cederberg Arla |
2019-11-14 | 10:45 - 12:15 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 2 Övning: Att ställa frågor | Peri Heidi |
2019-11-15 | 09:00 - 10:30 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 3: Kommunikationsövning 2 "Att ställa frågor", med handledare | Söderström Eivor |
2019-11-18 | 14:15 - 16:00 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Litteraturgruppsträff med den egna basgruppen (övning 3) | Werner Tove | |
2019-11-19 | 13:15 - 15:00 | F249 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Föreläsningserbjudande: Verbal- och nonverbal kommunikation (TW) | Werner Tove |
2019-11-20 | 10:15 - 11:45 | B325 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet- basgrupp 4 | Övning 3 Dialog och strukturerat samtal | Cederberg Arla |
2019-11-20 | 12:15 - 13:45 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 1 Övning: Dialog och strukturerat samtal | Peri Heidi |
2019-11-20 | 14:00 - 15:30 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 2 Övning: Dialog och strukturerat samtal | Peri Heidi |
2019-11-22 | 16:30 - 16:45 | D4106 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | FLEX: Introduktion till dagarna/ES | Söderström Eivor |
2019-11-22 | 16:45 - 18:15 | D4104 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 7: LItteraturgrupp, tema 2 | Söderström Eivor |
2019-11-22 | 16:45 - 18:15 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 6. Övning: Att ställa frågor | Peri Heidi |
2019-11-22 | 16:45 - 18:15 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Kommunikationsövning tema ": Att ställa frågor. med handledare | Söderström Eivor |
2019-11-22 | 18:30 - 20:00 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Kommunikationsövning 2: "Att ställa frågor". Med handledare ES | Söderström Eivor |
2019-11-22 | 18:30 - 20:00 | E380 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 8: LItteraturgrupp, tema 2 | Söderström Eivor |
2019-11-22 | 20:00 - 20:30 | D4106 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | FLEX: Gemensam avslutande diskussion/ES | Söderström Eivor |
2019-11-23 | 11:00 - 12:30 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 6. Övning: Dialog och strukturerat samtal | Peri Heidi |
2019-11-23 | 11:00 - 12:30 | D4104 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 7: Litteraturgrupp, tema 3 | Söderström Eivor |
2019-11-23 | 11:00 - 12:30 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 8: Kommunikationsövning "Dialog och strukturerat samtal", med handledare ES | Söderström Eivor |
2019-11-23 | 13:30 - 15:00 | E380 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 7: Kommunikationsövning 3: Dialog och strukturerat samtal, med handledare ES | Söderström Eivor |
2019-11-23 | 13:30 - 15:00 | D4104 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | FLEX bas 6 litteraturgrupp, tema 3 | |
2019-11-23 | 13:30 - 15:00 | E381 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 8: Litteraturgrupp, tema 3 | Söderström Eivor |
2019-11-25 | 12:30 - 14:00 | D173 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Föreläsning: Observation och intervju/ES | Söderström Eivor |
2019-11-25 | 14:15 - 15:45 | B325 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet- basgrupp 5 | Basgrupp 5 Övning 3: Dialog och strukturerat samtal | Cederberg Arla |
2019-11-26 | 12:00 - 13:30 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 2 Övning: Intervju och observation | Peri Heidi |
2019-11-26 | 12:30 - 15:45 | D4104 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Kommunikationsövning 3 (TW): 12.30-14: Grupp: 9 14.14-15.45: Grupp 10 | Werner Tove |
2019-11-26 | 13:45 - 15:15 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 1 Övning: Intervju och observation | Peri Heidi |
2019-11-28 | 09:15 - 10:45 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Kommunikationsövning 3 (TW): Grupp 11 | Werner Tove |
2019-11-28 | 09:15 - 10:45 | E380 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 3: Kommunikationsövning 3: "Dialog och strukturerat samtal", med handledare | Söderström Eivor |
2019-12-02 | 10:15 - 12:00 | F249 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Förelsäningserbjudande: Kommunikation på sociala medier (TW) | Werner Tove |
2019-12-02 | 13:15 - 15:00 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Litteraturgruppsträff med egna basgruppen (övning 4) | Werner Tove | |
2019-12-03 | 09:15 - 14:45 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Kommunikationsövning 4 (TW): 09.15-10.45: Grupp 9 11.00-12.30: Grupp 10 13.15-14.45: Grupp 11 | Werner Tove |
2019-12-04 | 10:00 - 11:30 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 3: Kommunikationsövning 4 "Intervju och observation", med handledare | Söderström Eivor |
2019-12-04 | 10:15 - 11:45 | E381 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet- basgrupp 4 | Basgrupp 4Kommunikationsövning 4: Intervju och observation | Cederberg Arla |
2019-12-04 | 14:15 - 15:45 | B325 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet- basgrupp 5 | Basgrupp 5 Kommunikatonsövning 4: Intervju och observation | Cederberg Arla |
2019-12-13 | 16:30 - 20:30 | D4106 | FLEX: Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | 16.30 FLEX: Gemensam start | Söderström Eivor |
2019-12-13 | 16:45 - 18:15 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 8: litteraturgrupp, tema 4 | Söderström Eivor |
2019-12-13 | 16:45 - 18:15 | D4104 | FLEX: Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 7: Kommunikationsövning, tema fyra. Med handledare. | Söderström Eivor |
2019-12-13 | 16:45 - 18:15 | E380 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | FLEX Basgrupp 6: Litteraturgrupp, tema 4 | Söderström Eivor |
2019-12-13 | 18:15 - 19:45 | D4103 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | FLEX: Bas 8 Kommunikationsövning, tema 4. Med handledare | Söderström Eivor |
2019-12-13 | 18:15 - 19:45 | D4104 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 7: Litteraturgrupp, tema 4 | Söderström Eivor |
2019-12-14 | 11:00 - 15:30 | D4106 | FLEX: Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Rum bokat för flexstudenterna. | Söderström Eivor |
2019-12-14 | 12:15 - 13:30 | B516 | Kommunikation och lärande för delaktighet och aktivitet | Bas 6. Övning: Intervju och observation | Peri Heidi |