Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studeranden känner till olika typer av kriser och kan bilda sig en helhetsuppfattning om krisens betydelse i människan totala livssammanhang. Syftet är även att studeranden får kunskap om olika krisstjänster och service.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att kunna
* identifiera olika kriser och krisförlopp
* bilda sig en helhetsuppfattning om krisers betydelse i människans totala livssammanhang
* veta hur man kan bemöta människor i olika åldrar som befinner sig i kris
* redogöra för olika typer av kristjänster och krisservice
Innehåll
Olika typer av kriser
Krisförloppet
Situationsbundna livskriser
Kris i samband med flyktinskap
Traumatiska kriser och krisarbete, bemötande av krisdrabbade personer (emotionell första hjälp)
Barn i kris
Krisservice
Förkunskaper
Grundkurser inom eget ämnesområde
Kursen ersätter följande kurser
inga
Mer information
För att kursen ska kunna godkännas krävs minst 50 % närvaro vid föreläsningar.
Studeranden gör ett grupparbete inom ramen för kursen. Syftet med arbetet är att fördjupa kunskap om antingen en situationbunden livskris eller en traumatisk kris. Syftet är också att bilda sig en helhetsuppfattning om krisens betydelse i människans totala livsssammanhange. Därtill skall studeranden skaffa kunskap om olika kristjänster som kan komma i fråga i detta sammanhang, t.ex kommunal service och/eller frivilliga organisationernas tjänster och deras beredskap och möjligheter att hjälpa människor i olika krissituationer.
Grupparbete samt presentation av detta arbete är obligatoriskt.
Grupparbete görs i grupper med 5-8 studeranden, ämesvalet kan gruppen göra själv. Uppgiften bedöms med vitsord 1-5.
Litteratur
Dyregrov, A.2002. Katastrofpsykologi. Lund.Studentlitteratur.
Saari, S. 2000. Kuin salam kirkkaalta taivaalta - Kriisit ja niistä selviytyminen, Helsinki.Otava.
Dyregrov. A.1990. Barnet i sorg. Lund.Studentlitteratur.
Dyregrov, A. 1997. Barn och trauma. Lund. Studentlitteratur.
Cleve, E. En stor och en liten är borta:kristerapi med en tvåårig pojke.Stockholm. W&W.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 25 timmar
- Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 8 timmar
- Projekt- och produktionsarbete - 12 timmar
- Självstudier - 88 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 100 timmar
- Varav schemalagda studier: 33 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och presentationer
- Rapporter och produktioner
Lärare
- Cederberg Arla
- Kiukas Carina
Examinator
Cederberg Arla
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Kursens slutdatum
Slutdatum meddelas senare
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
3.2 Inledning till kursen
3.2 kl 15-17 Förel: Olika typer av kriser (AC)
5.2 kl 12.30-14.00 Förel: Sitationsbundna livskriser (CK)
5.2 kl 14.15-15.45 Förel: Flyktingskap/Invandring (CK)
10.2 kl 10.00-16.00 Förel: Traumatiska kriser och krisarbete (AC)
12.2 kl 12.30-15.00 Förel: Barn i kris (CK)
17.2 kl 9-16.00 Grupparbete
19.2 kl 12.30-16.00 Grupparbete
24.2 kl 9.00-16.00 Presentation av grupparbeten
Examinationsformer
- 2009-02-24 - Demonstrationer och presentationer
- 2009-02-24 - Rapporter och produktioner