Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ft 2001 - 2004 - Forskning, projekt- och utvecklingsarbete
- Et 2001 - 2004 - Forskning, projekt- och utvecklingsarbete
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
3 sp
Kompetensmål
studenten känner till och kan tillämpa grunder i forskningsmetodik i studierna
Läranderesultat
känna till och förstå grundbegrepp och -principer inom forskning i ergoterapi/fysioterapi med både kvantitativt och kvalitativt närmelsesätt
analysera vetenskapliga artiklar publicerade på svenska, finska och engelska och evaluera deras kliniska betydelse
utnyttja aktuella forskningsresultat i teoretiska studier, arbetspraktik och examensarbete
förstå de grundläggande forskningsetiska principerna
Innehåll
Forskningsprocessen. Grundbegrepp inom forskningen. Datainsamlings- och analysmetoder. Forskningsetik. Informationssökning och bearbetning. Evidensbaserad ergoterapi och fysioterapi.
Förkunskaper
Vetenskapsteori
Mer information
Skriftlig uppgift som inlämnas senast 31.5.2006 utgör ett alternativ till tentamen
Litteratur
Obligatorisk tentamenslitteratur (obligatory literature):
DePloy, E., Gitlin, L. 1999. Forskning - en introduktion. Studentlitteratur, Lund. ISBN 91-44-00170-3
Referenslitteratur (recommended):
Backman, J. 1998. Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Domholdt, E. 2000. Physdical Therapy Research. Second ed. Saunders.
Hammel, K (red). 2000. Using qualitative research: a practical introduction. Valda delar
Hicks, CM 1999. Research Methods for Clinical therapists. Applied project design and analysis.(Third edtion) Valda delar
Jenkins, S.1998 The researching therapist: a practical guide to planning, performing and communication research. New York, Edinburgh: Churchill Livinstone. Valda delar.
Intressant källa för systematiska litteraturgranskningar:
www.york.ac.uk Extern länk (sök på cred och publikationer)
Undertaking Systematic Reviews of Research on Effectiveness: CRD s Guidance for Carrying Out or Commissioning Reviews (2nd Edition 2001).
http://www1.york.ac.uk/inst/crd/report4.htm Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar
- Inlämningsuppgifter
- Övningar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Skriftlig tentamen
- Hem-/distanstentamen
Examinator
Kukkonen Göta
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Utgången av läsåret
Kursens tidtabell
Kvantitativ forskningsmetodik:(Göta Kukkonen)
12.1 kl. 8.30-10.00 Forskningsprocessen
19.1 kl. 13.15-16.30 Att avgränsa problemet, undersökningens syfte och frågeformulering
27.1 kl. 8.30-12.00 Designklassificering, Experimentella - icke experimentella designer
02.2 kl. 8.30-11.45 Datainsamling, mätproblematik
15.2 kl. 13.15-15.00 Analysmetoder vid kvantitativa undersökningar,övningsuppgift
Kvalitativ forskningsmetodik (Camilla Wikström-Grotell)
22.2 kl. 13.15-16.00 Kvalitativt forskningsangrepp och dess betydelse i ergoterapin / fysioterapin, den kvalitativa forskningsprocessen
1.3 13.15 - 16 Kvalitativa datainsamlings- och analysmetoder, artikelanalys / övning
8.3 13.15 - 16 Trovärdighet i kvalitativa studier.
15.3 13.15 - 16 Evidensbaserad ergoterapi/ fysioterapi. Litteraturstudier/-översikt som metod. Forskningsetik.
Tentamen 24.5.06 kl. 8.00-10.00 eller skriftlig uppgift som inlämnas senast 31.5.2006
Omtentamen I och II höstterminen 2006