Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2005 - Allmänna studier
- Akutvård 2006 - Allmänna studier
- Akutvård 2008 - Allmänna studier
- Akutvård 2007 - Allmänna studier
- Ergoterapi 2005 - Allmänna studier
- Ergoterapi 2006 - Allmänna studier
- Ergoterapi 2007 - Allmänna studier
- Ergoterapi 2008 - Allmänna studier
- Fysioterapi 2005 - Allmänna studier
- Fysioterapi 2006 - Allmänna studier
- Fysioterapi 2007 - Allmänna studier
- Fysioterapi 2008 - Allmänna studier
- Det sociala området 2005 - Allmänna studier
- Det sociala området 2006 - Allmänna studier
- Det sociala området 2007 - Allmänna studier
- Det sociala området 2008 - Allmänna studier
- Vård 2005 (sjukskötare) - Allmänna studier
- Vård 2005 (hälsovårdare) - Allmänna studier
- Vård 2006 (hälsovårdare) - Allmänna studier
- Vård 2006 (sjukskötare) - Allmänna studier
- Vård 2005 (barnmorskearbete) - Allmänna studier
- Vård 2006 (barnmorskearbete) - Allmänna studier
- Vård 2007 (sjukskötare) - Allmänna studier
- Vård 2007 (barnmorskearbete) - Allmänna studier
- Vård 2007 (hälsovårdare) - Allmänna studier
- Vård 2008 (barnmorskearbete) - Allmänna studier
- Vård 2008 (sjukskötare) - Allmänna studier
- Vård 2008 (hälsovårdare) - Allmänna studier
- Idrott och hälsopromotion 2008 (idrott) - Almänna studier
- Idrott och hälsopromotion 2008 (hälsopromotion) - Almänna studier
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att introducera kunskapsteori för att studerande skall kunna förstå och värdera olika slags kunskap och kunskapsbildande traditioner och därmed kunna läsa och förstå forskningar inom det egna kompetensområdet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att;
- förstå innebörden i begreppen kunskap och vetenskaplig kunskap och olika former av kunskap
- förstå olika kunskapsbildningstraditioner
- kunna förhålla sig kritiskt i läsning och värdering av forskningsartiklar inom sitt eget kompetensområde
- förstå teoribegreppet inom NV och HV tradition
- förstå grundläggande vetenskapliga begrepp så som sanning, intersubjektivitet, generaliserbarhet, validitet och reliabilitet
Innehåll
Vad är kunskapsteori? Ontologi och epistemologi. Kunskap, tro och sanning. Kunskapsformer. Att förstå och förklara. Kritiskt förhållningssätt och rationalitet. Vetenskaplig kunskap och vetensaplighet. Kunskapsbildningsstrategier. Den vetenskapliga arbetsprocessen och vetenskapliga grundbegrepp. Vikten av en god teori.
Förkunskaper
Inga
Kursen ersätter följande kurser
Mer information
I samband med varje lektion ges material för bredvidläsning (se tidtabellen)och en uppgift utdelas som görs i grupp inom det egna utbildningsprogrammet.
Uppgifterna utmynnar i en uppsats som inlämas till examinator 28.11.08
Litteratur
Bjereld, U. & Demker, M & Hinnfors, J. 2000. Varför vetenskap ? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Lund, Studentlitteratur.
Litteraturhänvisning i samband med varje lektion
ELLER; Lindholm, S. 2005. Vägen till vetenskapsfilosofin.Lund ; Grahn´s tryckeri AB
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Övningsbaserad undervisning - 20 timmar
- Självstudier - 90 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 130 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 90 timmar
- Varav schemalagda studier: 40 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina
- Rapporter och produktioner
Lärare
- Haldin Denice
- Kukkonen Göta
- Lejonqvist Gun-Britt
- Roberts Christel
- Rosenqvist Anita
- Savolainen Jari
- Sigfrids Ingmar
Examinator
Lejonqvist Gun-Britt
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Kursens slutdatum
Slutdatum meddelas senare
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
02.09.2008 13:15 - 15:00 Vad är kunskapsteori. Ontologi och epistemologi (Allwood, C.M. & Erikson, M.G. 1999. Vetenskapsteori för psykologi och andra samhälsvetenskaper. Lund, Studentlitteratur. Kap. 1)
09.09.2008 13:15 - 15:00 Kunskap, tro och sanning (Sohlberg, P & B-M. 2006. Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod. Malmö. Liber Oy. Del II)
16.09.2008 13:15 - 15:00 Kunskapsformer (Lindholm, S. 1985. KUNSKAP Från fragment till helhetsyn. Stockholm, Liber förlag. Kap. 6)
30.09.2008 13:15 - 15:00 Att förstå och förklara (Bjereld et.al 1999 Kap. 2 och Lindholm, S. 2005. Vägen till vetenskapsfilosofin. Lund. Grahns Tryckeri Ab, Kap. 4 &5)
07.10.2008 13:15 - 15:00 Kritiskt förhållningssätt och rationalitet(Stenbock-Hult, B. 2004. Kritiskt förhållningssätt. Lund, Studetlitteratur, Ka.2
10.10.2008 09:15 - 10:00 Vetenskaplig kunskap och vetenskaplighet Bjereld et.al. 1999 Kap. 1)
14.10.2008 13:15 - 15:00 Kunskapsbildnings- strategier (Bjereld et.al. 1999 Kap. 1 & Sohlberg, P & B-M. 2006. Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod. Malmö. Liber Oy. Ur del II Empirism, rationalism och kunskapens möjligheter
21.10.08 13.15-15.00Den vetenskapliga arbetsprocessen och vetenskapliga grundbegrepp (Bjereld et.al. 1999, Kap 4)
24.10.08 9.15-11.00 Vikten av en god teori Bjereld et.al. 1999, Kap.3 )
28.10.08 13.15-15.00 Kunskapsteori - en syntes
Examinationsformer
- 2008-11-28 - Tentamina
- 2008-11-30 - Rapporter och produktioner