Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2013 - Funktionshinder
- Det sociala området 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Det sociala området 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Det sociala området 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Det sociala området 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Det sociala området 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studeranden:
- är förtrogen med och kan tillämpa
socialpedagogik inom klientarbetet
-kan på ett professionellt sätt bedöma
klienters behov för att stöda resurser och
handleda klienter i deras vardag
- känner till och kan redogöra för
servicesystemets juridiska föreskrifter och
informationssystem
- kompetensmål för läkemedelsbehandling syns i
kursen
Läkemedelsbehandling för socionomer, se Asta
SO-2-077 (1).
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande:
- förstå det socialpedagogiska omsorgsarbetets
betydelse för lärande, personlig utveckling och
bemästrandet av vardagslivet samt känna till
olika arbetssätt/metoder i klientarbete
- ha insikt i det goda åldrandet samt
hälsofrämjande, förebyggande och
rehabiliterande verksamhetsformer för äldre
- ha grundläggande kunskaper om
kognitiv funktionsnedsättning och särskilda
insikter i neuropsykiatriska diagnoser hos
barn, unga och vuxna
- ha insikter i vilka konsekvenser
funktionsnedsättningar har på personens
livssituation och förståelse för vad det
innebär att leva med dessa i vardagen
- identifiera och diskutera insatser med syfte
att stödja och underlätta bibehållandet av
klienters resurser och funktionsförmåga
- kunna med hjälp av servicehandledning delta i
planering av den service (tjänster och
stödåtgärder) som den enskilda klienten behöver
som stöd i olika livsskeden
- diskutera aktuella frågor inom politik
och aktuell lagstiftning som berör klienters
ställning i samhället
- Läranderesultat för läkemedelsbehandling syns
i
kursen
Läkemedelsbehandling för socionomer
Innehåll
Centrala begrepp och teorier:
Socialpedagogisk kompetens
Handikappolitik och rättigheter
Tillgänglighet/Universal Design
Den sociala modellen/den medicinska
modellen/ICF
Delaktighet och aktörskap
ADL-färdigheter, sociala och kognitiva
färdigheter
Livsvillkor/livskvalitet
Livsloppsperspektiv (barn, ungdom, vuxenålder,
äldre)
Habilitering/Rehablitering
Hälsofrämjande
Social gerontologi
Sociala aspekter på åldrandet
Ålderism/Ageism
Kursen ersätter följande kurser
- Funktionshinder i samhället 5sp
- Funktionshinder och socialpedagogiskt arbete
10 sp
- Gerontologi och klientarbete inom
äldreomsorgen.
- Sociala aspekter på åldrandet.
Mer information
Obligatoriska moment inom kursen:
- basgruppsarbete
- studiebesök
- seminarium (examination 1)
- bloggskrivning (examination 2)
- gästföreläsningar
- färdighetsträningar (förflyttning och
simuleringsövning)
- läkemedelsbehandling
Litteratur
Socialpedagogik:
Eriksson, L., Markström, A-M. 2000. Den
svårfångade socialpedagogiken (särskilt kapitel
6).Lund:Studentlitteratur
Madsen, B. 2001. Socialpedagogik. (Särskilt
kapitel 6-8). Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik. Integration
och inklusion i det moderna samhället
(Särskilt kapitel 8-9). Lund: Studentlitteratur
Äldre:
Andersson, Lars. 2013. Socialgerontologi. Lund:
Studentlitteratur.
Bravell, M. 2013. (red.) Äldre och åldrande -
grundbok i gerontologi 2:a upplagan.
Gleerups:Malmö.
Bromseth, J & Siverskog, A. 2013. LHBTQ-
personer och åldrande. Nordiska perspektiv.
Studentlitteratur: Lund
Ekwall, A (red) 2010. Äldres hälsa och ohälsa;
en introduktion till geriatrisk
omvårdnad. Lund:Studentlitteratur.
Kurki, L. 2007. Innostava vanhuus. Finn
Lectura.
Lill, L. 2010. Äldreomsorg - om makt, genus,
klass och känslor i ett yrke. Liber: Malmö
Norberg, A., Lundman, B. & Santamäki Fischer,
R.2012. Det goda åldrandet.
Studentlitteratur:Lund.
Funktionsvariation:
Brunt David och Hansson Lars (red.). 2014. Att
leva med psykisk
funktionsnedsättning;livssituation och
effektiva vård- och
stödinsatser. Lund: Studentlitteratur.
Coleman Mary, Gillberg Christopher, Coleman
Mary.2011. The Autisms. Oxford University
Press.
Gillberg, Christopher. 2011. Barn, ungdomar och
vuxna med Asperger syndrom: Normala.
geniala,nördar? Stockholm: Studentlitteratur.
Hallberg Ulrika&Hallberg Lillemor.2018.
Delaktighet för personer med
funktionsnedsättning. Lund: Studentlitteratur.
Handbok för handikappservice. 2016.
Helsingfors:THL.
Tillgänglig:https://www.thl.fi/sv/web/handbok Extern länk-
for-handikappservice/pa-svenska/startsidan
Ineland.J, Molin.M & Sauer.L. 2013.
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd.
Malmö:Gleerups.
Wing, L. 2012. Autismspektrum: handbok för
föräldrar och professionella. Stockholm: Cura
Lagstiftning:
Socialvårdslag 710/1982.
Lag om klientens ställning och rättigheter inom
socialvården 1301/2014.
Lag om service och stöd p.g.a. handikapp
380/1987.
F om service och stöd p.g.a. handikapp
759/1987.
Lag ang. specialomsorger om utvecklingsstörda
519/1977.
Lag om handikappförmåner 570/2007
Diskrimineringslagen 1325/2014
Lag om stödjande av den äldre befolkningens
funktionsförmåga och om social- och
hälsovårdstjänster för äldre 980/2012
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 32 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
- Praktiska övningar - 20 timmar
- Basgruppsarbete - 20 timmar
- Självstudier - 128 timmar
- Nätbaserade - 20 timmar
- Seminarier - 10 timmar
- läkemedelsbehandling - 30 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Gruppresentationer på seminarium
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande delmoment:
1. Basgruppsarbete. Vitsord: Godkänd prestation
2. Examination för tema funktionsvariation:
Seminarium.
Presentation i grupp, vitsord 1-5. (50%)
3. Examination för tema äldre: Individuell
uppgift: reflektivt bloggskrivande enligt givna
teman. Vitsord 1-5.(50%)
4. Gästföreläsningar.Närvaro. Godkänd
prestation
5. Studiebesök Närvaro Godkänd prestation
6. Färdighetsträningar: förflyttning och
simuleringsövning: godkänd prestation
6. Läkemedelsbehandling (Godkänd/Underkänd)
Läkemedelsbehandlingstentamen består av två
delar.
- Den första delen består av en teoretisk del.
- Den andra delen är läkemedelsräkning.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Arola Annikki
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Rosengren Åsa
- Sigfrids Ingmar
- Silfver Jessica
- Söderström Eivor
- Werner Tove
- von Hedenberg-Löfman Linnéa
Examinator
Söderström Eivor
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2019-12-31
Kursens tidtabell
28.8-25.10.2019
OBS! Läkemedelsbehandling för socionomer, 1 sp,
se Asta SO-2-077 (1) ingår som en fristående
del av
kursen! Anmäl dig också till den modulen!
Examinationsformer
- 2019-10-25 - Rapporter och produktioner
- 2018-10-04 - Övriga uppgifter