Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2018 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2019 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2020 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2018 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2019 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2020 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2017 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2018 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2019 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2020 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området (flerformsstudier) 2020 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2019 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2020 - Examensarbete och metodik
- Förstavårdare 2017 - Examensarbete och metodik
- Förstavårdare 2018 - Examensarbete och metodik
- Förstavårdare 2019 - Examensarbete och metodik
- Förstavårdare 2020 - Examensarbete och metodik
- Sjukskötare 2017 - Examensarbete och metodik
- Sjukskötare 2018 - Examensarbete och metodik
- Sjukskötare 2019 - Examensarbete och metodik
- Sjukskötare 2020 - Examensarbete och metodik
- Hälsovårdare 2017 - Examensarbete och metodik
- Hälsovårdare 2018 - Examensarbete och metodik
- Hälsovårdare 2019 - Examensarbete och metodik
- Hälsovårdare 2020 - Examensarbete och metodik
- Barnmorska 2017 - Examensarbete och metodik
- Barnmorska 2018 - Examensarbete och metodik
- Barnmorska 2019 - Examensarbete och metodik
- Barnmorska 2020 - Examensarbete och metodik
Kursens undervisningsperiod
1 (2020-08-01 till 2020-10-25)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målet med kursen är att utveckla en grundläggande
forskningskompetens. Med denna kompetens som grund
kan studerande inleda skrivandet av sitt
examensarbete.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- kunna redogöra för forskningsprocessen.
- känna till hur kunskap formas, olika former
av
kunskap och olika traditioner för
kunskapsbildning samt kunna redogöra för
kunskapssyner i olika
vetenskaps-/tvärvetenskapliga områden.
- känna till och kunna diskutera olika typer av
examensarbete i förhållande till behov inom
arbetslivet samt ha förmåga att läsa, förstå
och
kritiskt granska vetenskaplig litteratur som
stöd
för examensarbetet.
- känna till och kunna diskutera de yrkes- och
forskningsetiska principerna som gäller för
examensarbetet.
- kunna identifiera behov för utveckling, kunna
avgränsa tema samt formulera ett syfte och
frågeställningar för sitt examensarbete vilket
bidrar till kunskapsutveckling inom
professionsområdet.
Innehåll
Forskningsprocessen
Design av kvantitativ och kvalitativ forskning
Vetenskapsteori
Forskningsetik
Olika vetenskapliga angreppssätt
Kursen ersätter följande kurser
2018-2019, Vetenskapsteori och metodik
Litteratur
Tentlitteratur:
Jakobsen, D.I. 2012. Förståelse, beskrivning
och
förklaring - Introduktion till
samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och
socialt arbete. Studentlitteratur, Lund.
Henricson, M. (red.) 2017. Vetenskaplig teori och
metod:
från idé till examination inom omvårdnad.
Studentlitteratur.
Forskningsetiska delegationen. (2012). God
vetenskaplig praxis och handläggning av
misstankar om avvikelser från den i Finland.
Forskningsetiska delegationens anvisningar 2012.
Hämtad från
https://tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012 Extern länk
.pdf
Övrig litteratur:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser.
Studentlitteratur, Lund.
Björklund, M. & Paulsson, U. 2014. Academic
papers and theses: - to write and present and
to
act as an opponent.
Jansson, R. 2013. English for scientific
research. A practical guide to good science
writing. Studentlitteratur, Lund.
Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology.
A Beginner's Guide to Doing a Research Project.
USA, SAGE Publications Ltd.
Paulsson, U. 2011. Uppsatser och rapporter: med
eller utan uppdragsgivare. Studentlitteratur,
Lund.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009.
Tutkimuksellinen
kehittämistoiminta. Tampere University,
Tampere.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Självstudier - 80 timmar
- Nätbaserade - 45 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
- 2 obligatoriska uppgifter godkända.
- idépresentationsdokument godkänd.
- tentamen bedöms 1-5.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Arola Annikki
- Forss Mia
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Kiukas Carina
- Sigfrids Ingmar
- Stenbäck Pernilla
- Piippo Jukka
- Rosengren Åsa
- Kielo Emilia
Examinator
Kiukas Carina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (188 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Omtentamensdatum
- 2020-11-20
- 2021-01-15
Kursanmälningstid
2020-08-10 till 2020-09-06
Examinationsformer
- 2020-10-14 - Tentamina
- 2020-10-23 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2020-09-01 | 10:15 - 12:00 | Metodikens grunder | isi@arcada.fi is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/65001923635 Meeting ID: 650 0192 3635 Join by SIP 65001923635@109.105.112.236 65001923635@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 650 0192 3635 Introduktion till kursen Metodikens grunder & Forskningsprocessen | Kiukas Carina Sigfrids Ingmar Stenbäck Pernilla |
|
2020-09-10 | 12:45 - 14:30 | Metodikens grunder | Länk till föreläsningen: Olika typer av examensarbeten med tonvikt på verksamhetsinriktade arbeten https://arcada.zoom.us/j/3451760243 | Arell-Sundberg Marina Arola Annikki |
|
2020-09-17 | 10:15 - 12:00 | Metodikens grunder. Kvantitativ och kvalitativ design | isi@arcada.fi is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/67707825679 Meeting ID: 677 0782 5679 Join by SIP 67707825679@109.105.112.236 67707825679@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 677 0782 5679 Kvantitativ och kvalitativ design | Rosengren Åsa Sigfrids Ingmar |
|
2020-09-23 | 10:15 - 12:00 | Metodikens grunder | Forskningsetik | Jeglinsky-Kankainen Ira Kettunen Jyrki |
|
2020-10-02 | 13:00 - 14:45 | Metodikens grunder, föreläsning om olika vetenskapliga angreppssätt | Carina Kiukas is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66191432998?pwd=VFZLamJoQU5XSis0T3NDOXlCZlhWZz09 Meeting ID: 661 9143 2998 Passcode: 927326 Join by SIP 66191432998@109.105.112.236 66191432998@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 661 9143 2998 Passcode: 927326 Olika vetenskapliga angreppssätt | Kiukas Carina | |
2020-10-14 | 09:00 - 11:30 | Metodikens grunder | Tentamen | Arell-Sundberg Marina Enoksson Maria Forss Mia Kiukas Carina Sigfrids Ingmar Stenbäck Pernilla Tana Jonas Åkermarck Erica |
|
2020-10-14 | 09:00 - 11:30 | Metodikens grunder | Tentamen Vi denna länk kan du ställa frågor på chatten under tentamen Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/69389156364 Meeting ID: 693 8915 6364 | Sigfrids Ingmar Stenbäck Pernilla |
|
2020-10-14 | 09:00 - 11:30 | Metodikens grunder | Tentamen Via denna länk kan du ställa frågor på chatten under tentamen Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/69389156364 Meeting ID: 693 8915 6364 | Sigfrids Ingmar Stenbäck Pernilla |