Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2021 - Innovation och utveckling i ett dynamiskt arbetsliv - avancerade studier
- Det sociala området 2021 (flerformsstudier) - Innovation och utveckling i ett dynamiskt arbetsliv - avancerade studier
- Det sociala området 2022 - Innovation och utveckling i ett dynamiskt arbetsliv - avancerade studier
- Det sociala området 2022 (flerformsstudier) - Innovation och utveckling i ett dynamiskt arbetsliv - avancerade studier
- Det sociala området 2023 (flerformsstudier) - Innovation och utveckling i ett dynamiskt arbetsliv - avancerade studier
- Det sociala området 2023 - Innovation och utveckling i ett dynamiskt arbetsliv - avancerade studier
Kursens undervisningsperiod
4 (2024-03-18 till 2024-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:
- Kompetens i kunskapsbaserad utvecklings-
och innovationsverksamhet
Allmän kompetens
- Innovations- och utvecklingskompetens
- Teknologisk kompetens.
Läranderesultat
Kunskap
Du förstår och kan förklara utgångspunkterna för
socialpedagogisk verksamhet och sociokulturell
inspiration.
Du kan diskutera kring olika verksamhetsmodeller
för utvecklingsarbeten inom socionomens
verksamhetsfält.
Färdighet
Du kan reflektera över din egen professionella
kompetens och använda din kreativitet och
innovation i problemlösning.
Du kan planera, genomföra och utvärdera ett
småskaligt utvecklingsprojekt inom socionomens
verksamhetsfält.
Du kan använda sociokulturell inspiration inom
utvecklingsverksamhet.
Förhållningssätt
Du har förmåga att inspirera och motivera dig
själv och andra till samarbete.
Innehåll
Socialpedagogikens grundprinciper
Kreativa arbetsmetoder
Socialpedagogisk handlingskompetens
Projektarbete
Planera, genomföra, dokumentetera och utvärdera
småskaligt projekt med valfri målgrupp
Fördighetsträning med valfri målgrupp, de som
planerar ta småbarnspedagogisk behörighet gör sin
färdighetsträning inom småbarnspedagogik.
Litteratur
Cederlund, Christer, Berglund, Stig-Arne. 2014.
Socialpedagogik - pedagogiskt socialt arbete.
Liber.
Grunderna för planen för småbarnspedagogik. 2018.
Utbildningsstyrelsen. Anvisningar och föreskrifter
2018:3b. Tillgänglig:
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/g Extern länk
runderna-for-planen-for-smabarnspedagogik-
2018_0.pdf
Eklund, Sven. 2009. Arbeta i projekt -
individen,
gruppen, ledaren. Lund: Studentlitteratur.
Kurki, L., 2000, Sosiokultuurinen innostaminen.
Vastapaino, Tampere.
Nivala, E. & Ryynänen S., 2019,
Sosiaalipedagogiikka:
Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus,
Helsinki.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 24 timmar
- Praktiska övningar - 8 timmar
- Basgruppsarbete - 8 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 40 timmar
- Självstudier - 55 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1 Projektplan och presentation grupp,
1-5 (30%)
Examination 2 Individuell projektrapport, 1-5
(70%)
(examinationer = tentamina, demonstrationer och
presentationer, rapporter och produktioner,
uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)
Lärare
- Edgren Eva
- Rosenqvist-Berg Ann-Marie
Examinator
Rosenqvist-Berg Ann-Marie
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2024-11-22
Kursens tidtabell
period 4
Kursanmälningstid
2023-11-24 till 2023-12-22
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner