Kursens undervisningsperiod

1 (2023-08-01 till 2023-10-22)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Professionsspecifika kompetenser:
Kompetens i klientarbete
Etisk kompetens inom det sociala området
Allmänna kompetenser:
Kommunikativ och social kompetens
Teknologisk kompetens

Läranderesultat

Efter avlagd studieenhet:
Kunskap:
Du kan förklara generell och individuell elevhälsa
som ett sätt att
främja den ungas och skolsamfundets välbefinnande.
Du kan förklara betydelsen av den ungas sociala
nätverk
inklusive familjen för den ungas livssfär.
Du kan beskriva dialogiska och systemiska
arbetssätt på olika nivåer i skolmiljö och
interprofessionellt
nätverksarbete.
Färdighet:
Du kan tillämpa resursförstärkande arbetssätt och
metoder, som
grundar sig på en dialogisk och systemisk
teorigrund.
Förhållningssätt:
Du värnar om betydelsen av dialogen vid skapandet
av en gemensam verksamhetskultur och främjar
arbetssätt
baserade på delaktighet.

Innehåll

Barn och ungas välmående och skolan som
utvecklingsmiljö
Skolans verksamhetskultur och dess betydelse för
välmående
Generell och individuell elevhälsa (arbetsmodeller
och -metoder)
Dialogiskt och systemiskt arbete i skolan
Öppna dialoger och relationsskapande
Interprofessionellt arbete i skolmiljö
Lagstiftning och styrdokument som främjar och styr
det mångprofessionella samarbetet

Kursen ersätter följande kurser

Barn och unga i pedagogiska miljöer
SO‑2‑060(0)

Litteratur

Frisén, Ann & Hwang, Philip (2020). Ungdomar och
identitet.
Studentlitteratur.

Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina;
Autio, Eva;
Palmqvist,
Riia (2018). Välbefinnande genom generellt
inriktat
arbete-
elevhälsogruppen inom den grundläggande
utbildningen.
THL.https://www.julkari.fi/handle/10024/137137 Extern länk

Hietanen-Peltola, Rautava, Laitinen, Autio (toim.)
(2019).
Kohtaaminen
keskiössä-Lapsi- ja nuorilähtöisyys
opiskeluhuollon
palveluissa.
THL.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/1379 Extern länk
83/URN_I
SBN_978-952-
343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Isaksson, Blom, Nygren, Al-Baldawi, Baldawi, D-
Wester,
Ekman,
Hellstadius, Hjelte,
Johansson, Larsson, Lundborg, Onsjö, Randell,
Svensson,
Szöny. (2020).
Socialt arbete i
skolan - Villkor, innehåll och utmaningar.
Studentlitteratur.

Kurki Leena, Nivala Elina, Sipilä-Lähdekorpi
Pirkko. (2006).
Sosiaalipedagoginen
sosiaalityö koulussa. Finn Lectura

Madsen William C. and Gillespie Kevin.(2014).
Collaborative
Helping: A
Strengths
Framework for Home-Based Services. Finns
tillgänglig som
e-bok på
Ebook Central.

Petrelius, P., Yliruka, L., Miettinen, N.
(2021).Systeemisiä
kokeiluja- kohti jatkuvaa yhteistä oppimista. THL
Työpaperi
7/2021.

Nivala, E.& Ryynänen, S. (2019).
Sosiaalipedagogiikka:
Kohti
inhimillisempää
yhteiskuntaa.

Senge, P. The Dawn of System Leadership
https://solonline.org/wp Extern länk-
content/uploads/2016/12/The_Dawn_of_System_Leaders
hip-
copy.pdf

Wallin, Aila. (2011). Sosiaalityö koulussa avaimia
hyvinvointiin.
Tietosanoma. Helsinki.

Lagstiftning:
Lag om elev- och studerandevård 30.12.2013/1287,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2013/201312 Extern länk
87
Lag om grundläggande utbildning 21.8.1998/628,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1998/199806 Extern länk
28
Barnskyddslag 13.4.2007/417,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/200704 Extern länk
17

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 10 timmar
  • Självstudier - 95 timmar
  • Nätbaserade - 0 timmar
  • Självstyrda grupparbeten inför: gruppövningar med första årets socionomstudenter, seminarium gällande arbetsmetoder inom elevhälsa Obs. gällande självstudier: basgruppsarbetet omfattar sammanlagt 50 timmars arbete (förberedelse och basgruppsarbete) - 10 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:

Examination 1: Seminarium (Godkänd prestation)

Examination 2: Skriftlig examination (Vitsord 1-5,
100% av kursvitsord)

Examination 3: Godkänt basgruppsarbete för
kunskap, färdighet och förhållningssätt samt
godkända
individuella basgruppsunderlag IBU (Godkänd
prestation)

Validering av kunskap, färdighet och
förhållningssätt

Lärare

  • Rosenqvist-Berg Ann-Marie
  • Söderström Eivor
  • Forsberg Stina

Examinator

Söderström Eivor

Antal kursplatser

Ingen begränsning (37 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

Studieenheten går under P1.

Kursanmälningstid

2023-08-10 till 2023-09-06

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2023-08-31 09:00 - 10:00 A409 Socionomen som aktör i skolmiljö Introduktion till tema och studieavsnitt Söderström Eivor
2023-08-31 10:15 - 12:00 A409 Socionomen som aktör i skolmiljö Ungdomstiden som utvecklingsskede + info till dagstudenter om uppgift med första årets studerande Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-08-31 14:00 - 16:00 B516 Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX FLEX 7-9. Basgruppsarbete med handledare: utgångspunkt och basgruppens arbete under kursen./ES Söderström Eivor
2023-09-01 10:15 - 11:15 B518 Studievägledarens årskursinfo Granholm Eva
2023-09-04 11:30 - 13:00 Socionomen som aktör i skolmiljö Tid bokad för bandad föreläsning och material i anslutning: Kännetecken för systemiskt och dialogiskt arbete Söderström Eivor
2023-09-05 17:15 - 18:30 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS7 Bas 7, basgruppsgång nr 2 med handledare Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/7636117417 Söderström Eivor
2023-09-05 18:45 - 20:00 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 8 BAs 8, basgruppsgång nr 2 med handledare, på zoom, länk: Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/7636117417 Söderström Eivor
2023-09-06 09:45 - 11:15 E380 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgrupp1, träff nr.1, utgångspunkt med handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-09-06 12:00 - 13:30 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgrupp 2, ny utgångspunkt med handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-09-06 12:30 - 14:00 B517 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 3 Bas 3, basgruppgång 1 utgångspunkt, med handledare SF. Forsberg Stina
2023-09-07 09:00 - 11:00 Z002 Socionomen som aktör i skolmiljö tid för bandade föreläsningar och material i anslutning - Generell elevhälsa
2023-09-07 12:00 - 15:00 A409 Gemensam träff för första och andra årets studeranden Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-09-07 18:00 - 19:15 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 9 Bas 9, basgruppsgång nr 2 med handledare Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/7636117417 Söderström Eivor
2023-09-11 13:45 - 15:15 E380 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgrupp 2, gång 2, utan handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-09-11 13:45 - 15:15 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgrupp 1, gång 2, utan handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-09-13 09:00 - 10:30 Socionomen som aktör i skolmiljö Tid för bandad föreläsning - Elevhälsans juridik
2023-09-14 09:15 - 16:00 Socionomen som aktör i skolmiljö Studiebesök till skolsocionom i Kyrkslätt/ förhandsanmälan Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-09-14 12:30 - 14:00 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 3 Bas 3, basgruppsgång nr 2, utan handledare. Forsberg Stina
2023-09-18 14:15 - 15:45 B325 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgrupp 1, träff nr. 3 med handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-09-18 18:00 - 19:15 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 7 Basgrupp nr 3 utan handledare Söderström Eivor
2023-09-19 09:15 - 10:45 E380 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgrupp 2, träff nr. 3 med handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-09-21 09:00 - 10:30 Z003 Socionomen som aktör i skolmiljö Tid för bandad föreläsning - Individuell elevhälsa och skolcoachens arbete Söderström Eivor
2023-09-21 12:00 - 13:00 B320 Socionomen som aktör i skolmiljö Check-up tillfälle för öppna frågor (Dag) Forsberg Stina
Söderström Eivor
2023-09-21 15:00 - 16:30 B517 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 3 Bas 3, basgruppsgång nr 3, med handledare SF. Forsberg Stina
2023-09-21 17:00 - 18:00 Socionomen som aktör i skolmiljö Check-up tillfälle för öppna frågor (Flex)   Eivor Söderström is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/7636117417 Forsberg Stina
Söderström Eivor
2023-09-21 18:15 - 19:30 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 8 Baagrupp nr 3, utan handledare Söderström Eivor
2023-09-21 18:15 - 19:30 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 9 Basgrupp nr 3, utan handledare Söderström Eivor
2023-09-25 13:00 - 14:30 E380 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgrupp 2, träff nr 4, utan handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-09-25 13:00 - 14:30 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgrupp 1, träff nr 4, utan handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-09-27 14:00 - 16:00 B518 Socionomen som aktör i skolmiljö Seminarium (dagstudenter) Forsberg Stina
Söderström Eivor
2023-09-28 10:15 - 11:45 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 3 Bas 3, basgruppsgång nr 4, utan handledare. Forsberg Stina
2023-09-28 10:15 - 11:30 B517 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 7 Basgrupp nr 4, utan handledare Söderström Eivor
2023-09-28 10:15 - 11:30 E254 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 8 Basgrupp nr 4, utan handledare Söderström Eivor
2023-09-28 10:15 - 11:30 E253 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 9 Basgrupp nr 4, utan handledare Söderström Eivor
2023-09-28 14:15 - 16:15 B320 Socionomen som aktör i skolmiljö Seminarium (Flex) Forsberg Stina
Söderström Eivor
2023-09-29 14:30 - 16:00 D4106 Socionomen som aktör i skolmiljö Gästföreläsning socionom Peggy Petrell: resursförstärkande arbetsätt i skolmiljö. Obligatorisk närvaro, Söderström Eivor
2023-10-02 10:00 - 12:00 B326 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgrupperna 1 och 2, gemensam tillämpning Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-10-02 10:00 - 12:00 B327 Socionomen som aktör i skolmiljö Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2023-10-02 13:00 - 14:45 B516 Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 3 Bas 3, basgruppsgång nr 5 tillämpning, gemensam delning med bas 4, med handledare. Forsberg Stina
2023-10-05 13:00 - 15:00 Z001 Socionomen som aktör i skolmiljö Tid för bandad föreläsning och material i anslutning - Ledarskap och implementering av nya arbetssätt
2023-10-05 17:00 - 19:00 Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX Flex 7-9, gemensam tillämpning med handledare, på zoom, länk: Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/7636117417 Söderström Eivor
2023-10-16 09:00 - 16:00 Socionomen som aktör i skolmiljö Tidsreservation för dagstudenternas skriftliga examination.

Kurs och studieplanssökning