Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2021 - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2021 (flerformsstudier) - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2022 - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2022 (flerformsstudier) - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2023 (flerformsstudier) - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2023 - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
Kursens undervisningsperiod
1 (2023-08-01 till 2023-10-22)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Professionsspecifika kompetenser:
Kompetens i klientarbete
Etisk kompetens inom det sociala området
Allmänna kompetenser:
Kommunikativ och social kompetens
Teknologisk kompetens
Läranderesultat
Efter avlagd studieenhet:
Kunskap:
Du kan förklara generell och individuell elevhälsa
som ett sätt att
främja den ungas och skolsamfundets välbefinnande.
Du kan förklara betydelsen av den ungas sociala
nätverk
inklusive familjen för den ungas livssfär.
Du kan beskriva dialogiska och systemiska
arbetssätt på olika nivåer i skolmiljö och
interprofessionellt
nätverksarbete.
Färdighet:
Du kan tillämpa resursförstärkande arbetssätt och
metoder, som
grundar sig på en dialogisk och systemisk
teorigrund.
Förhållningssätt:
Du värnar om betydelsen av dialogen vid skapandet
av en gemensam verksamhetskultur och främjar
arbetssätt
baserade på delaktighet.
Innehåll
Barn och ungas välmående och skolan som
utvecklingsmiljö
Skolans verksamhetskultur och dess betydelse för
välmående
Generell och individuell elevhälsa (arbetsmodeller
och -metoder)
Dialogiskt och systemiskt arbete i skolan
Öppna dialoger och relationsskapande
Interprofessionellt arbete i skolmiljö
Lagstiftning och styrdokument som främjar och styr
det mångprofessionella samarbetet
Kursen ersätter följande kurser
Barn och unga i pedagogiska miljöer
SO‑2‑060(0)
Litteratur
Frisén, Ann & Hwang, Philip (2020). Ungdomar och
identitet.
Studentlitteratur.
Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina;
Autio, Eva;
Palmqvist,
Riia (2018). Välbefinnande genom generellt
inriktat
arbete-
elevhälsogruppen inom den grundläggande
utbildningen.
THL.https://www.julkari.fi/handle/10024/137137 Extern länk
Hietanen-Peltola, Rautava, Laitinen, Autio (toim.)
(2019).
Kohtaaminen
keskiössä-Lapsi- ja nuorilähtöisyys
opiskeluhuollon
palveluissa.
THL.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/1379 Extern länk
83/URN_I
SBN_978-952-
343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Isaksson, Blom, Nygren, Al-Baldawi, Baldawi, D-
Wester,
Ekman,
Hellstadius, Hjelte,
Johansson, Larsson, Lundborg, Onsjö, Randell,
Svensson,
Szöny. (2020).
Socialt arbete i
skolan - Villkor, innehåll och utmaningar.
Studentlitteratur.
Kurki Leena, Nivala Elina, Sipilä-Lähdekorpi
Pirkko. (2006).
Sosiaalipedagoginen
sosiaalityö koulussa. Finn Lectura
Madsen William C. and Gillespie Kevin.(2014).
Collaborative
Helping: A
Strengths
Framework for Home-Based Services. Finns
tillgänglig som
e-bok på
Ebook Central.
Petrelius, P., Yliruka, L., Miettinen, N.
(2021).Systeemisiä
kokeiluja- kohti jatkuvaa yhteistä oppimista. THL
Työpaperi
7/2021.
Nivala, E.& Ryynänen, S. (2019).
Sosiaalipedagogiikka:
Kohti
inhimillisempää
yhteiskuntaa.
Senge, P. The Dawn of System Leadership
https://solonline.org/wp Extern länk-
content/uploads/2016/12/The_Dawn_of_System_Leaders
hip-
copy.pdf
Wallin, Aila. (2011). Sosiaalityö koulussa avaimia
hyvinvointiin.
Tietosanoma. Helsinki.
Lagstiftning:
Lag om elev- och studerandevård 30.12.2013/1287,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2013/201312 Extern länk
87
Lag om grundläggande utbildning 21.8.1998/628,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1998/199806 Extern länk
28
Barnskyddslag 13.4.2007/417,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/200704 Extern länk
17
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 10 timmar
- Självstudier - 95 timmar
- Nätbaserade - 0 timmar
- Självstyrda grupparbeten inför: gruppövningar med första årets socionomstudenter, seminarium gällande arbetsmetoder inom elevhälsa Obs. gällande självstudier: basgruppsarbetet omfattar sammanlagt 50 timmars arbete (förberedelse och basgruppsarbete) - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1: Seminarium (Godkänd prestation)
Examination 2: Skriftlig examination (Vitsord 1-5,
100% av kursvitsord)
Examination 3: Godkänt basgruppsarbete för
kunskap, färdighet och förhållningssätt samt
godkända
individuella basgruppsunderlag IBU (Godkänd
prestation)
Validering av kunskap, färdighet och
förhållningssätt
Lärare
- Rosenqvist-Berg Ann-Marie
- Söderström Eivor
- Forsberg Stina
Examinator
Söderström Eivor
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (37 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
Studieenheten går under P1.
Kursanmälningstid
2023-08-10 till 2023-09-06
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2023-08-31 | 09:00 - 10:00 | A409 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Introduktion till tema och studieavsnitt | Söderström Eivor |
2023-08-31 | 10:15 - 12:00 | A409 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Ungdomstiden som utvecklingsskede + info till dagstudenter om uppgift med första årets studerande | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2023-08-31 | 14:00 - 16:00 | B516 | Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX | FLEX 7-9. Basgruppsarbete med handledare: utgångspunkt och basgruppens arbete under kursen./ES | Söderström Eivor |
2023-09-01 | 10:15 - 11:15 | B518 | Studievägledarens årskursinfo | Granholm Eva | |
2023-09-04 | 11:30 - 13:00 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Tid bokad för bandad föreläsning och material i anslutning: Kännetecken för systemiskt och dialogiskt arbete | Söderström Eivor | |
2023-09-05 | 17:15 - 18:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS7 | Bas 7, basgruppsgång nr 2 med handledare Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/7636117417 | Söderström Eivor | |
2023-09-05 | 18:45 - 20:00 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 8 | BAs 8, basgruppsgång nr 2 med handledare, på zoom, länk: Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/7636117417 | Söderström Eivor | |
2023-09-06 | 09:45 - 11:15 | E380 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgrupp1, träff nr.1, utgångspunkt med handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2023-09-06 | 12:00 - 13:30 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgrupp 2, ny utgångspunkt med handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2023-09-06 | 12:30 - 14:00 | B517 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 3 | Bas 3, basgruppgång 1 utgångspunkt, med handledare SF. | Forsberg Stina |
2023-09-07 | 09:00 - 11:00 | Z002 | Socionomen som aktör i skolmiljö | tid för bandade föreläsningar och material i anslutning - Generell elevhälsa | |
2023-09-07 | 12:00 - 15:00 | A409 | Gemensam träff för första och andra årets studeranden | Rosenqvist-Berg Ann-Marie | |
2023-09-07 | 18:00 - 19:15 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 9 | Bas 9, basgruppsgång nr 2 med handledare Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/7636117417 | Söderström Eivor | |
2023-09-11 | 13:45 - 15:15 | E380 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgrupp 2, gång 2, utan handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2023-09-11 | 13:45 - 15:15 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgrupp 1, gång 2, utan handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2023-09-13 | 09:00 - 10:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Tid för bandad föreläsning - Elevhälsans juridik | ||
2023-09-14 | 09:15 - 16:00 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Studiebesök till skolsocionom i Kyrkslätt/ förhandsanmälan | Rosenqvist-Berg Ann-Marie | |
2023-09-14 | 12:30 - 14:00 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 3 | Bas 3, basgruppsgång nr 2, utan handledare. | Forsberg Stina |
2023-09-18 | 14:15 - 15:45 | B325 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgrupp 1, träff nr. 3 med handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2023-09-18 | 18:00 - 19:15 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 7 | Basgrupp nr 3 utan handledare | Söderström Eivor | |
2023-09-19 | 09:15 - 10:45 | E380 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgrupp 2, träff nr. 3 med handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2023-09-21 | 09:00 - 10:30 | Z003 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Tid för bandad föreläsning - Individuell elevhälsa och skolcoachens arbete | Söderström Eivor |
2023-09-21 | 12:00 - 13:00 | B320 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Check-up tillfälle för öppna frågor (Dag) | Forsberg Stina Söderström Eivor |
2023-09-21 | 15:00 - 16:30 | B517 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 3 | Bas 3, basgruppsgång nr 3, med handledare SF. | Forsberg Stina |
2023-09-21 | 17:00 - 18:00 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Check-up tillfälle för öppna frågor (Flex) Eivor Söderström is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/7636117417 | Forsberg Stina Söderström Eivor |
|
2023-09-21 | 18:15 - 19:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 8 | Baagrupp nr 3, utan handledare | Söderström Eivor | |
2023-09-21 | 18:15 - 19:30 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 9 | Basgrupp nr 3, utan handledare | Söderström Eivor | |
2023-09-25 | 13:00 - 14:30 | E380 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgrupp 2, träff nr 4, utan handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2023-09-25 | 13:00 - 14:30 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgrupp 1, träff nr 4, utan handledare | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2023-09-27 | 14:00 - 16:00 | B518 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Seminarium (dagstudenter) | Forsberg Stina Söderström Eivor |
2023-09-28 | 10:15 - 11:45 | E381 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 3 | Bas 3, basgruppsgång nr 4, utan handledare. | Forsberg Stina |
2023-09-28 | 10:15 - 11:30 | B517 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 7 | Basgrupp nr 4, utan handledare | Söderström Eivor |
2023-09-28 | 10:15 - 11:30 | E254 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 8 | Basgrupp nr 4, utan handledare | Söderström Eivor |
2023-09-28 | 10:15 - 11:30 | E253 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 9 | Basgrupp nr 4, utan handledare | Söderström Eivor |
2023-09-28 | 14:15 - 16:15 | B320 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Seminarium (Flex) | Forsberg Stina Söderström Eivor |
2023-09-29 | 14:30 - 16:00 | D4106 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Gästföreläsning socionom Peggy Petrell: resursförstärkande arbetsätt i skolmiljö. Obligatorisk närvaro, | Söderström Eivor |
2023-10-02 | 10:00 - 12:00 | B326 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Basgrupperna 1 och 2, gemensam tillämpning | Rosenqvist-Berg Ann-Marie |
2023-10-02 | 10:00 - 12:00 | B327 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Rosenqvist-Berg Ann-Marie | |
2023-10-02 | 13:00 - 14:45 | B516 | Socionomen som aktör i skolmiljö BAS 3 | Bas 3, basgruppsgång nr 5 tillämpning, gemensam delning med bas 4, med handledare. | Forsberg Stina |
2023-10-05 | 13:00 - 15:00 | Z001 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Tid för bandad föreläsning och material i anslutning - Ledarskap och implementering av nya arbetssätt | |
2023-10-05 | 17:00 - 19:00 | Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX | Flex 7-9, gemensam tillämpning med handledare, på zoom, länk: Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/7636117417 | Söderström Eivor | |
2023-10-16 | 09:00 - 16:00 | Socionomen som aktör i skolmiljö | Tidsreservation för dagstudenternas skriftliga examination. |