Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2021 - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2021 (flerformsstudier) - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2022 - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2022 (flerformsstudier) - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2023 (flerformsstudier) - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
- Det sociala området 2023 - Dialogisk handledning i klientarbete - avancerade studier
Kursens undervisningsperiod
- 3 (2024-01-01 till 2024-03-17)
- 4 (2024-03-18 till 2024-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Kompetens
I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:
Kompetens i klientarbetet
Etisk kompetens inom det sociala området
Allmänna kompetenser
Teknologisk kompetens
Kommunikativ och social kompetens.
Hållbarhetsmål
Mål 3 God hälsa och välbefinnande
Mål 5 Jämställdhet
Mål16 Fredliga och inkluderande samhällen
Läranderesultat
Efter avlagd studieenhet kan du:
Kunskap
Du kan redogöra för klientarbetets teoretiska
grunder, dialogiskt förhållningssätt
och handledning.
Du kan redogöra för aktuell lagstiftning, social-
och hälsovårdssektorns värderingar och etiska
riktlinjer för att främja klientens sociala
rättigheter.
Du har kunskap om social handledning och dialogisk
handledning i olika verksamhetsmiljöer inklusive
digital miljö.
Färdighet
Du har färdigheter i god interaktion,
kommunikation och dialog och förstår dess
betydelse i klientarbetet och handledning.
Du kan handleda klienten utgående från hens behov,
resurser och perspektiv och planera en servicestig
inom ramen för servicesystemet.
Förhållningssätt
Du har ett etiskt samt respektfullt
förhållningssätt, vilket genomsyrar dina
handlingar med beaktade av klienten och samhället.
Innehåll
Teoretiska utgångspunkter för och arbetssätt i
klientarbete i olika verksamhetskontext.
Klientcentrerat och resursförstärkande
klientarbete => Klientprocess (bedömning av
klientens servicebehov, klientplan, dokumentering
och utvärdering)
Dialogisk handledning och interaktion i
klientarbete
Etiska aspekter i klientarbete
Central lagstiftning i klientarbete
Olika arbetssätt inom social - och dialogisk
handledning (delaktighetsfrämjande dokumentering,
digitala verktyg, mångprofessionellt klientarbete)
Mer information
Obligatorisk närvaro vid basgruppsträffar,
seminarium, workshoppar och
färdighetsövningar.
Litteratur
Helminen, J (red.) (2016). Sosiaaliohjaus -
lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita. Helsinki
Hiilamo, H & al. 2021. Sosiaali-ja
terveydenhuollon järjestelmä.(kap 4) Sanoma
Pro.Helsinki.
Laanterä, S & Saunders, H. 2020. Sosiaali- ja
terveysalan ammattilaisten geneerinen osaaminen.
Kirjallisuuskatsaus. XAMK kehittää 114. Kaakkois-
suomen ammattikorkeakoulu. Mikkeli. Tillgänglig:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/3432 Extern länk
83/URNISBN9789523442535.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Nivala & Ryynänen. 2019. Sosiaalipedagogiikka.
Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus.
Näkki, P. & Sayed, T. (red.)2015 Asiakastyön
menetelmiä sosiaalialalla. Edita Helsinki.
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä:
asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Gaudeamus. Helsinki.
Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T., Vepsä,
P. & Hyvärinen, H. (2019). Ammattina sosionomi (3.
uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Stasrådet. (2017)
Tillämpningsguide för
socialvården.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/h Extern länk
andle/10024/80392
Talentia.(2018) Vardagen, värderingarna och
etiken. Etiska riktlinjer för yrkespersonen
inom det sociala området. http://talentia.e Extern länk-
julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=1
Zehner, M (2019) Näkökulmia palvelutarpeen
arviointiin. Seamk. https://urn.fi/URN:NBN:fi Extern länk-
fe2019061320426
Etik och kommunikation:
Blennberger E. (2013) Bemötandets etik. Lund.
Studentlitteratur.
Eide,T.& Eide,H. (2012). Kommunikation i
praktiken- relationer, samspel och etik inom
socialt arbete, vård och omsorg.Malmö.Liber.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 0 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 0 timmar
- Praktiska övningar - 0 timmar
- Basgruppsarbete - 0 timmar
- Självstudier - 0 timmar
- Nätbaserade - 0 timmar
- Seminarier - 0 timmar
- Basgruppsarbete omfattar 100 timmar självstyrda studier( 10 basgruppsträffar samt minimi förberedelsetid 4 timmar/träff) Färdighetsträning i kommunikation - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 8 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 8 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Basgruppsarbete för kunskap, färdighet och
förhållningssätt och individuella
basgruppsunderlag (IBU) (godk./underk.)
Skriftliga examinationer (vitsord 0-5)
Seminarium (30%)
(vitsord 0-5 )
Kommunikationsövningar för kunskap, färdighet och
förhållningssätt (godk./underk.)
Validering av kunskap, färdighet och
förhållningssätt
Deltagande i workshoppar och obligatoriska
föreläsningar
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: Vitsord för individuell skriftlig
examination väger 70 % och vitsord för seminarium
30 % i slutvitsordet för enheten.
Lärare
- Cederberg Arla
- Edgren Eva
- Rosenqvist-Berg Ann-Marie
Examinator
Cederberg Arla
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2023-07-31
Kursens tidtabell
27.2.2023 - 5.5.2023
Kursanmälningstid
2023-11-24 till 2023-12-22
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner