Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Vård 2005 (hälsovårdare) - Familjeinriktad hälsovård
- Vård 2006 (hälsovårdare) - Familjeinriktad hälsovård
- Vård 2008 (hälsovårdare) - Familjeinriktad hälsovård
- Vård 2009 (hälsovårdare) - Familjeinriktad hälsovård
- Vård 2010 (hälsovårdare) - Familjeinriktad hälsovård
- Vård 2011 (hälsovårdare) - Familjeinriktad hälsovård
- Vård 2012 (hälsovårdare) - Familjeinriktad hälsovård
- Vård 2013 (hälsovårdare) - Familjeinriktad hälsovård
- Hälsovårdare 2014 - Hälsofrämjande familjeinriktad hälsovård
- Hälsovårdare 2015 - Hälsofrämjande familjeinriktad hälsovård
- Hälsovårdare 2016 - Hälsofrämjande familjeinriktad hälsovård
- Hälsovårdare 2017 - Hälsofrämjande familjeinriktad hälsovård
- Hälsovårdare 2018 - Hälsofrämjande familjeinriktad hälsovård
- Hälsovårdare 2019 - Hälsofrämjande familjeinriktad hälsovård
- Hälsovårdare 2020 - Hälsofrämjande familjeinriktad hälsovård
- Hälsovårdare 2021 - Familjecentrerat digitalt hälsovårdararbete - avancerade studier
- Hälsovårdare 2022 - Familjecentrerat digitalt hälsovårdararbete - avancerade studier
- Hälsovårdare 2023 - Familjecentrerat digitalt hälsovårdararbete - avancerade studier
Kursens undervisningsperiod
- 1 (2022-08-01 till 2022-10-23)
- 2 (2022-10-24 till 2022-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att stud.
1) är insatt i hälsogranskningarnas innehåll
för barn 0-7 år och kan genomföra dem
2) känner till familjers vanligaste
hälsofrågor, barnets utveckling och
vardagshantering och kan med hjälp av det stöda
familjer
3) är insatt i barnets utveckling, de vanligaste
avvikande fynden samt näringsfrågor och
kan med hjälp av desssa identifiera och
handleda patienter och klienter.(bakgrunds-,
frisk- och
riskfaktorer, bedömning av servicebehov,
vårdformer)
4) behärskar det nationella
vaccinationsprogrammet och kan handleda
familjer om dess innehåll samt handleda om
andra frågor gällande vaccinationer.
Globala mål i fokus:
Mål 3: God hälsa och välbefinnande
Mål 5: Jämställdhet
Mål 10: Minskad ojämlikhet
På alla punkter leder Kunskap och förståelse
(40%) till färdighet och förmåga (40%) samt
värderingsförmåga och förhållningssätt (20%)
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att
- utföra mätningar och observationer för att
kartlägga barnets hälsa och utveckling (fysisk,
psykisk, psykosocial, motorisk, neurologisk)
- vara bekant med metoder och nätverk för
föräldrastöd
- kunna anpassa handledning för familjen
utgående från rekommendationer om barnets kost,
sömn, lek, munhälsa
- implementera sitt kunnande i vanligaste
sjukdomar för barn inom öppenvården
- klara av en bedömning av vård- och stödbehov
-kunna ge vårdhandledning till familjen
- kunna integrera handledning och verkställandet
av finska vaccinationsprogrammet för barn 0-7 år i
rådgivningsarbetet
Innehåll
Barnhälsovård och barnrådgivningsverksamhet
- uppföljning av barnets tillväxt,
utveckling,syn och hörsel
- stöd av föräldrar till barn 0-7 år
- näringssrekommendationer och barn från 0 till
7 år
-Introduktion av mentaliseringsbaserat
föräldrastöd.
Förkunskaper
Avklarade kliniska kurser samt praktik från
studieår 1-3.
Kursen ersätter följande kurser
Familjeinriktad hälsovård, del 2 för hälsovårdare
Mer information
se examinationskraven
Litteratur
Barnhälsovård:
1. Social- och hälsovårdsministeriet 2005.
Barnrådgivningen som stöd för barnfamiljer.
Handbok för personalen. Handböcker 2005:12.
Tillgänglig på adressen:
http://urn.fi/URN:ISBN:952-00-1714-3 Extern länk
, följande
kapitel: del I - kap 2, Del II - kap 7, 9, 10,
11 (tonvikt på kap 10)
2. Hälsoundersökningar vid barnrådgivningen och
inom skolhälsovården - Metodhandbok. THL, Opas
31, den del som gäller barnrådgivningen,
tillgänglig som nätversion:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-066-2 Extern länk 2018,
31, 2. förnyade upplagan.
3. Hakulinen-Viitanen T. 2012. Laaja
terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja
lastenneuvolatoimintaan sekä
kouluterveydenhuoltoon.THL Opas 22.
Tillgänglig på adressen:
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90 Extern länk
831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
4. Rådgivningsverksamhet, skol- och
studerandehälsovård samt förebyggande mun- och
tandvård. 2010. Motiveringar till och
tillämpningsanvisningar för förordningen
(380/2009). SHM Publikationer 2010:11.
Tillgänglig på adressen
: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3059-9 Extern länk
5. aktuell lagstiftning, bl.a Statsrådets
förordning om rådgivningsverksamhet, skol- och
studerandehälsovård samt förebyggande mun- och
tandvård för barn och unga. Tillgänglig på
adressen:
http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2011/2011033 Extern länk
6.Neuko tietokanta
https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko Extern länk
finns enbart på finska på Terveysportti. Obs!
Inloggning på Arcadakontot krävs.
7.Föreläsningsanteckningar och utdelat material
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 45 timmar
- Praktiska övningar - 25 timmar
- Självstudier - 55 timmar
- Nätbaserade - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkända tentamina och uppgifter
Obligatoriskt deltagande i simuleringar och
övningar + seminarier
Lärare
- Ekman Petra
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Nyberg Anu
- Tillman Ilse
Examinator
Ekman Petra
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (23 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
se rumsbokningarna i ARBS
Kursanmälningstid
2022-08-10 till 2022-09-06
Examinationsformer
- 2023-10-08 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2022-08-29 | 11:15 - 12:00 | Barnfamiljer och hälsa | Tutorträff inför läsåret på Zoom https://arcada.zoom.us/j/64490839123 Meeting ID: 644 9083 9123 | Ekman Petra Nyberg Anu |
|
2022-08-29 | 13:00 - 15:30 | Barnfamiljer och hälsa | Kursintro till Graviditet och hälsa, barnfamiljer och hälsa, Postpartum, Praktik, Barnsäng och Hälsa för barn och unga. På Zoom https://arcada.zoom.us/j/68769932338 | Ekman Petra Silfver Jessica |
|
2022-09-05 | 09:00 - 15:00 | E490 | Barnfamiljer och hälsa | Tillväxtuppföljning och barnets språkutveckling. | Ekman Petra Helsingius Theresa |
2022-09-06 | 09:00 - 12:00 | Barnfamiljer och hälsa | Zoom, länk på itslearning | Ekman Petra | |
2022-09-12 | 09:00 - 13:30 | B320 | Barnfamiljer och hälsa | LENE och Vanepsy | Ekman Petra |
2022-09-22 | 09:00 - 13:30 | D275 | Barnfamiljer och hälsa | Motorik. Vi bekantar oss med barnets motorik med att observera besökande barn. Studenterna online https://arcada.zoom.us/j/64490839123 Meeting ID: 644 9083 9123 | Ekman Petra Jeglinsky-Kankainen Ira |
2022-09-27 | 09:00 - 14:00 | D4110 | Barnfamiljer och hälsa | Hälsogranskning, ta till tals. | Ekman Petra Helsingius Theresa |
2022-09-28 | 12:30 - 16:00 | B320 | Barnfamiljer och hälsa | mentaliseringsbaserat föräldrastöd del 1 med Liisa Jungar från Folkhälsan | Ekman Petra |
2022-09-29 | 09:00 - 12:00 | B516 | Barnfamiljer och hälsa | Mentaliseringsbaserat föräldrastöd del 2 med Liisa Jungar från Folkhälsan. | Ekman Petra |
2022-10-03 | 08:00 - 16:00 | E487.2 | Barnfamiljer och hälsa | Simulering | Ekman Petra Helsingius Theresa |
2022-10-03 | 08:00 - 16:00 | E486 | Barnfamiljer och hälsa | Simulering | Ekman Petra Helsingius Theresa |
2022-10-03 | 08:00 - 16:00 | E492 | Barnfamiljer och hälsa | Simulering Obs, lektionen börjar kl. 9, utrymmet bokat från 8 för förberedelser. | Ekman Petra Helsingius Theresa |