Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2020 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området (flerformsstudier) 2020 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
Kursens undervisningsperiod
1 (2020-08-01 till 2020-10-25)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Kursen stödjer kompetensutveckling i
klientarbetet och medarbetaskap, ledarskap och
företagsamhet.
Målsättningen med kursen är att
ge kompetens för behörighet för lärare och
socionom inom
småbarnspedagogik i arbete med barn under 5 år.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:
- visa på förståelse för barndomen ur ett
historiskt och samtida perspektiv och
reflektera
över vad ett barnperspektiv betyder i relation
till detta.
- visa förmåga att diskutera och motivera
småbarnspedagogisk verksamhet och tillämpa
metoder för att uppnå
uppställda mål.
- visa på fördjupad kunskap om hur man
identifierar barns socialpedagogiska behov och
hur man tillsammans med andra kan stöda barns
utveckling och lärande genom lek.
- reflektera över hur ett
förhållningssätt där mångfald och genus
förankras i en barnpedagogisk verksamhet då ett
jämlikhets och jämställdhetsperspektiv beaktas.
- planera, förverkliga, utvärdera och
utveckla
småbarnspedagogisk verksamhet.
- förstår betydelsen av ett fungerande
samarbete med vårdnadshavarna, känner igen
situationer då familjen kan vara belastad och
kan på ett professionellt sätt ta till
diskussion och hänvisa vidare till behövliga
stödtjänster.
- visar förmåga att diskutera alternativa
barnpedagogiska inriktningar
- kunna förklara socionomens och lärarens
roller inom
småbarnspedagogik och ansvar i arbetsgruppen
Förkunskaper
Kursen är i första hand avsedd för socionomer
som eftersträvar behörighet som socionom och
lärare inom småbarnspedagogik i arbete med barn
under 5
år.
Studenterna bör ha avlagt minst 100 sp/ 2 års
studier inom det sociala utbildningsprogrammet
för att kunna delta.
Litteratur
Allmän litteratur som studerande förväntas
använda under kursen:
Grunderna för planen för småbarnspedagogik
https://www.oph.fi/sv/statistik-och Extern länk-
publikationer/publikationer/grunderna-planen-
smabarnspedagogik-2018
Lag om småbarnspedagogik 2018/540.
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2018/201 Extern länk
8
0540
Pape, K. (2016). Lekfullt samspel i förskolan.
Stockholm: Lärarförlaget
Skolverket (2011): Möten för lärande.
Pedagogisk
verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
https://www.skolverket.se/publikationer?id=2694 Extern länk
Kanninen, K., Backman, A. & Sigfrids, A.
(2009). Med barnaögon: Egenvårdarmodellen - ett
verktyg
till en trygg och trivsam dagvård. Helsingfors:
Finlandssvenska kompetenscentret inom det
sociala området.
Pihlgren, A. S. (2017). Undervisning i förskolan: Att skapa lärande
undervisningsmiljöer. Stockholm: Natur & Kultur.
Varje tema har spesifika litteraturerbjudanden,
som finns på Itslearning.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Basgruppsarbete - 100 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 55 timmar
- Självstudier - 210 timmar
- Nätbaserade - 0 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 405 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 405 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd kurs krävs godkänd prestation i :
1) Basgruppsarbete (gk/underk), minimikrav 8
IBU:n + närvaro på 10 dagar
2) 2 slumpmässiga IBUn bedöms i skalan 0-5
3) Basgruppsvis presentation av pedagogisk
inriktning och
planering, genomförande och utvärdering av
undervisning i
ett givet tema (skala 0-5)
4) Individuell portfolie (skala 0-5)
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt:
33 % 2 slumpmässiga IBUn (skala 0-5)
33 % basgruppsvis planering, genomförande och
utvärdering av undervisning (skala 0-5)
33 % individuell portfolio (skala 0-5)
Lärare
- Blomqvist Boel
- Lohi Noora
Examinator
Lohi Noora
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (21 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2020-12-31
Kursens tidtabell
1.8.-25.10.2020
Kursanmälningstid
2020-05-18 till 2020-09-05
Examinationsformer
2020-10-25 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2020-09-01 | 09:00 - 13:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet, Introduktion | Introduktion, historia, samhällelig anknytning Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/8272211678 Meeting ID: 827 221 1678 | Lohi Noora | |
2020-09-04 | 09:00 - 15:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Pedagogiska grunder och teoretiker inom småbarnspedagogiken Noora Lohi is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/8272211678 Meeting ID: 827 221 1678 | Lohi Noora | |
2020-09-08 | 09:00 - 15:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lagen och grunderna, syn på lärande och barn, värdegrund Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/8272211678 Meeting ID: 827 221 1678 | Lohi Noora | |
2020-09-11 | 09:00 - 15:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Planera, genomföra och utvärdera verksamhet med lek i centrum Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/62915519376 Meeting ID: 629 1551 9376 | Lohi Noora | |
2020-09-15 | 09:00 - 13:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Barnets utveckling och behov, stödja barnets mångsidiga utveckling (språk, motorik?) Basgrupper träffas online 15.9. Noora Lohi is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/8272211678 Meeting ID: 827 221 1678 | Lohi Noora | |
2020-09-18 | 09:00 - 15:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Pedagogisk dokumentation, kvalitet och verksamhetsutveckling Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/64362275121 Meeting ID: 643 6227 5121 | Lohi Noora | |
2020-09-22 | 09:00 - 14:30 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Samarbetet med föräldrarna, dagisstart, barnets plan Noora Lohi is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/8272211678 Meeting ID: 827 221 1678 | Lohi Noora | |
2020-09-25 | 09:00 - 15:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Barn i behov av stöd och mångprofessionellt samarbete Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/63797799673 Meeting ID: 637 9779 9673 | Blomqvist Boel Lohi Noora |
|
2020-09-29 | 09:00 - 15:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Att stöda barnets sociala kompetens, skapa en bra grupp och motarbeta mobbning. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/67757762680 Meeting ID: 677 5776 2680 | Blomqvist Boel Lohi Noora |
|
2020-10-01 | 09:00 - 16:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Småbarnspedagogiskt seminarium tillsammans med Prakticum och Arcada | Lohi Noora | |
2020-10-06 | 09:00 - 15:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Verksamhetens innehåll BAS Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66272564960 Meeting ID: 662 7256 4960 | Lohi Noora | |
2020-10-13 | 09:00 - 15:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Lärmiljön i småbarnspedagogiken BAS Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/61054472948 Meeting ID: 610 5447 2948 | Lohi Noora | |
2020-10-14 | 09:00 - 15:00 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Jämlik och normmedveten småbarnspedagogik BAS Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/63443265941 Meeting ID: 634 4326 5941 | Lohi Noora |