Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2015 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2016 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2017 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2018 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2019 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2020 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
Kursens undervisningsperiod
3 (2021-01-01 till 2021-03-21)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- ha en grundläggande förståelse för den process
som styr ergoterapeutens praktiska arbete
- ha en grundläggande förståelse för hur
aktiviteter kan anpassas, graderas eller
adapteras för att svara på individens rätt till
att vara aktiv
Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang
genom att:
- ha en grundläggande förståelse för
ergoterapeutens arbetsuppgifter i
ergoterapiprocessens olika delar
- få en förståelse för bedömningsprocessens
betydelse för den kommande ergoterapin
- kunna utnyttja professionellt resonemang i
samband med bedömningen för att identifiera
fysiska, sociala, attitydmässiga och kulturella
faktorer som kan inverka på klientens
aktivitetsutförande
Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- förstå betydelsen av och principerna för
klientcentrerat arbete
- bli medveten om principerna för det
klientcentrerade arbetet i bedömningsprocessen
- kan principerna för att ställa upp
personcentrerade mål
Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom
att:
- utveckla förståelse för de yrkesetiska
principer som styr ergoterapeutens arbete
Studerande utvecklar sin kommunikativa kompetens
genom att:
- intervjua, observera och redogöra skriftligt
för resultat av bedömning
Läranderesultat
- studerande kan redogöra för
ergoterapiprocessens (CPPF) olika delar
- studerande kan presentera det centrala
innehållet i praxismodellerna PEOP,
MoHO och CMOP-E och beskriva hur modeller
används
i ergoterapeutens professionella resonemang
- studerande kan redogöra för
bedömningsprocessen
i ergoterapi, definiera vad reliabilitet och
validitet är samt förstå vilken betydelse dessa
har i en bedömningssituation
- Studerande kan granska manualen för
bedömningsinstrument samt har en grundläggande
kunskap om intervju och observation
- Studerande kan redogöra för det centrala
innehållet i ett klient- och personcentrerat
arbetssätt och kan relatera till hur dessa
synsätt påverkar bemötande
- studerande kan ställa upp personcentrerade
mål med Goal Attainment Scaling GAS-metoden
- studerande kan analysera, gradera och
anpassa en aktivitet
- studerande kan tillämpa ergoterapiterminologin
i grundläggande ergoterapeutisk dokumentation
- studerande skriver ett blogginlägg för
inside.arcada för att förmedla sitt lärande
Innehåll
Ergoterapiprocessen, Person- och klientcentrerat
arbete, Bedömningsprocesssen, Målformulering,
Aktivitetsanalys, Rapportering, Etik inom
ergoterapin
Förkunskaper
Grundkurs i egoterapi
Mer information
Deltagande i International week (v.5),
obligatorisk.
Obligatorisk närvaro vid workshop.
Kursen ordnas i huvudsak online pga Covid-19 pandemin.
Litteratur
Examinationslitteratur:
CPPF:
Townsend,E. , Polatajko, H. 2007. Enabling
Occupation II: Advancing an Occupational
Therapy.
Vision for Health, Well-Being & Justice through
Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE.
Kap. 9 och 10
Praxismodeller:
- Turpin, M. & Iwama, M. K. 2011, Using
Occupational Therapy Models in Practice. A field
guide. Elsevier: Churchill Livingstone
kap 4 (del: PEOP), 5, 6
Aktivitetsanalys:
Creapeau, E. et al. 2003. Williard & Spackman´s
Occupational Therapy. 10 th ed. Lippincott
Williams & Wilkins. Kap 16
Intervju, Bedömning:
Hagedorn R. Tools for Practice in Occupational
Therapy. 2000. Churschill Livingstone.
- kap 14:Interviewing
- kap 18: Introduction to assessment
of individual potential, ability and needs
Person- och klientcentrerat arbete:
Ekman,I. (red.) 2014. Personcentrering inom
hälso-
och sjukvård. Från filosofi till praktik.
Liber.
- Kap 1,2
Sumsion, T. 2006. Client-centered practice in
Occupational Therapy. 2nd ed. Churchill
Livinstone, Elsevier.
- Kap 1
Personcentrerad måluppsättning:
Bovenderdt, T et al. 2009. Writing SMART
rehabilitation goals and achieving
goalattainment scaling: a practical guide.
Clinical
Rehabilitation 2009; 23: 352-361
Lindstedt, H., Ivarsson, A-B. Goal Attainment
Scaling, GAS, Måluppfyllelseskala, Manual.
Skriftserie i vårdvetenskap 3, 2008, Örebro
universitet 2008.
Dokumentation, att skriva utlåtande:
K. Sames. 2010. Documenting Occupational Therapy
Practice. 2ed. Pearson.
Kap. 1 Introduction
Ergoterapeutens yrkesetiska riktlinjer
Etisk kod för arbetsterapeuter.2012. Förbundet
Sveriges Arbetsterapeuter. (ItsLearning).
Referenslitteratur/övrig kurslitteratur:
- Christiansen,C; Baum,C.; Bass,J.2015.
Occupational Therapy: Performance, participation
and well-being. Fourth edition. SLACK
Incorporated
Persson,H-I;Jvainger,M;Ekman,I.
(red).Personcentrerad hälso- och sjukvård -
rapport från verklighetern:
- Kap 1: Den inhumana vården -en anhörig
berättar
- Kap 7: Mötet som ger möjligheter -
arbetsterapeutens erfarenheter
Ergoterapiterminologi:
- Ergoterapiterminologi 2003. Finlands
kommunförbund 2007.
- Savolainen; Aralinna. 2017.
Toimintaterapianimikkeistö, Nomenklatur för
ergoterapi.
Praxismodeller även:
- Christiansen, C & Baum, C. 1997. Occupational
Therapy: Enabling Function and Well-Being.
Second
edition. USA: Slack (PEOP)
Christiansen, Charles,; Baum, Carolyn Manville,
redaktör. ; Bass, Julie D. red. 2015.
Occupational therapy : performance,
participation, and well-being
- Kielhofner, G. 2008. A model of human
Occupation:
Theory and Application. 4rd ed. Baltimore:
Lippincott, Williams & Wilkins (MOHO)
- Townsend,E. , Polatajko, H. 2007. Enabling
Occupation II: Advancing an Occupational
Therapy.
Vision for Health, Well-Being & Justice through
Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE.
(CMOP-E)
- Hautala, T. & Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. &
Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan Voimaa.
Toimintaterapia käytännössä. Helsingfors: Edita.
Kapitel 3 i sin helhet (modeller)
Bedömning:
- Law, M. et al.2005. Measuring Occupational
Performance. Supporting best practice in
occupational therapy. 2 nd ed. Slack incorp.
Kap: 1, 2, 3
- http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/ Extern länk
-
http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/asse Extern länk
ts/files/2411/toi_arviointijulkaisu.pdf
TOI Ergoterapiförbundet (Finland)
-
http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/images/st Extern länk
ories/toikirjaamissuositus.pdf
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 25 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 30 timmar
- Självstudier - 50 timmar
- International week vecka 5: 1- 5.2.2021. Obligatorisk. - 20 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs:
- Tentamen (bedöms med vitsorden 1-5)
Smågruppsarbete/individuellt
(godkänd/underkänd):
- praxismodeller
- Genomförda deluppgifter i kursen
Omtentamenstillfällen: 23.4.2021, 7.6.2021
Lärare
- Arola Annikki
- Peri Heidi
- Werner Tove
Examinator
Werner Tove
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (22 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2021-07-30
Kursens tidtabell
Se Arbs/ItsLearning. Kursaktiviteter ordnas i huvudsak online.
Kursanmälningstid
2020-12-11 till 2021-01-15
Examinationsformer
2021-03-10 - Tentamina
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2021-01-11 | 13:15 - 15:00 | Ergoterapiprocessen | Kursintroduktion (online) (TW,HP) Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/63393719639?pwd=TnA4cStXSjdZdXppNFh0b1NLRDZKdz09&from=addon Meeting ID: 633 9371 9639 Passcode: 931397 | Peri Heidi Werner Tove |
|
2021-01-14 | 09:15 - 11:00 | Ergoterapiprocessen | Föreläsningserbjudande: Canadian Practice Process Framework (CPPF) (HP) | Peri Heidi | |
2021-01-19 | 09:15 - 11:00 | Ergoterapiprocessen | Föreläsningserbjudande: Modeller för ergoterapi praxis (TW) | Werner Tove | |
2021-01-21 | 14:15 - 16:00 | Ergoterapiprocessen | Föreläsningserbjudande: Bedömning inom ergoterapi (HP) | Peri Heidi | |
2021-01-27 | 13:15 - 16:00 | Ergoterapiprocessen | Obligatoriskt: Praktisk tillämpning av CPPF och presentation av smågruppsarbete om modeller för ergoterapi praxis (HP, TW) | Peri Heidi Werner Tove |
|
2021-02-09 | 11:00 - 12:00 | Ergoterapiprocessen | Föreläsningserbjudande: person- och klientcentrering inom ET (AA) | Arola Annikki | |
2021-02-10 | 10:15 - 11:45 | Ergoterapiprocessen | Föreläsningserbjudande: Etiska anvisningar inom ergoterapin (TW) | Werner Tove | |
2021-02-16 | 09:15 - 11:00 | Ergoterapiprocessen | Föreläsningserbjudande: Aktivitetsanalys (TW) | Peri Heidi | |
2021-02-18 | 09:15 - 11:45 | Ergoterapiprocessen | Workshop obligatorisk: Personcentrerad målformulering enligt GAS (HP) | Peri Heidi | |
2021-03-02 | 09:15 - 11:30 | Ergoterapiprocessen | Föreläsningserbjudande: Dokumentation och ergoterapiterminologi (TW) | Werner Tove | |
2021-03-03 | 13:15 - 15:00 | Ergoterapiprocessen | Handledning inför tentamen (HP,TW) | Peri Heidi Werner Tove |
|
2021-03-10 | 12:00 - 16:00 | Ergoterapiprocessen | TENTAMEN (ItsLearning) | Werner Tove |