Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2013 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2014 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2015 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2016 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2017 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2018 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2019 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2020 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
Kursens undervisningsperiod
4 (2021-03-22 till 2021-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
- studenten utvecklar med grund i perspektivet
universal design en förståelse för det komplexa
förhållandet mellan person,
omgivning och aktivitet
- studenten utvecklar en förståelse för de
olika omgivningsfaktorerna i praxismodellerna
CMOP-E, MOHO samt PEOP
- studenten utvecklar förståelse för
omgivningsrelaterade åtgärder som kan
möjliggöra eller hindra livslångt boende,
delaktighet i
aktivitet och samhälle
Läranderesultat
- studenten kan redogöra för den sociala-,
fysiska- och kulturella omgivningens inverkan
på personers
vardagsaktivitet
- studenten kan beskriva sambandet mellan
omgivningsfaktorer och delaktighet
- studenten kan bedöma hur omgivningen inverkan
på en persons aktivitet och delaktighet och
redogöra för hur omgivningsfaktorerna i
praxismodellerna CMOP-E, MOHO samt PEOP kan
användas i detta sammanhang
- studenten bekantar sig med instrumentet
Housing Enabler för objektiv bedömning av
tillgänglighet i fysisk miljö
- studenten kan beskriva processen och
rekommendationerna för hjälpmedelsanskaffning
och bostadsanpassning samt planera för
delaktighetsfrämjande åtgärder i en definierad
omgivning
- studenten kan beskriva hur delaktighet och
tillgänglighet i samhället kan ökas genom att
produkter, service och tjänster utvecklas
enligt
principerna för universell design.
Innehåll
Begreppen delaktighet, rehabilitering,
Universal design och omgivning.
Introduktion i instrumentet Housing Enabler.
Bostadsanpassnings-, hjälpmedels- och
hembesöksprocessen.
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi
Ergoterapiprocessen
Kursen ersätter följande kurser
--
Mer information
Praktiska övningar, seminarium, workshops och
handledningar är obligatoriska och frånvaro
kompenseras.
Deltagande den internationella veckan är
obligatorisk och frånvaro kompenseras med
skriftlig rapport.
Litteratur
Litteratur för examination:
Autti-Rämö,I. Salminen, A-L. Rajavaara, M. Ylinen,
A.2016.Kuntoutuminen.Duodecim.ISBN 978-
951-656-464-0. Sidorna: 59-62; 206 -214; 247 -
274;347 - 363
Iwarsson, S & Slaug, B.(2000). Housing enabler:
ett instrument för bedömning och analys av
tillgänglighetsproblem i boendet. Lund : Veten &
Skapen HB & Slaug Data Management
Salminen A-L . (toim). 2003. Apuvälinekirja.
3.painos. Kehitysvammaliitto. Tammerpaino
2002.Sociaali- ja terveysalan tutkimus- ja
kehittämiskeskus
Valtioneuvosto .2020. Valtakunnalliset
lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden
luovutusperusteet 2020 : Opas apuvälinetyötä
tekeville ammattilaisille ja ohjeita
asiakkaille. Sosiaali- ja terveysministeriön
julkaisuja 2020:23
Tillgänglig:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5601-8 Extern länk
http://www.enabler.nu Extern länk
Referenslitteratur:
Baum, C. M, & Christiansen, C. H. (2005).
Person- environment-occupation-performance: An
occupation- based framework for practice. In C.
H. Christiansen, C. M. Baum, and J. Bass-Haugen
(Eds.), Occupational therapy: Performance,
participation, and
well-being (3rd ed.). Thorofare, NJ: SLACK
Incorporated. Kapitel 11.
Kielhofner, G. 2008. Model of Human
Occupation.Theory and Application. Baltimore:
Lippincott Williams &
Wilkins.
Kielhofner, G. 2007. A model of human
Occupation: Theory and Application. 4rd ed.
Baltimore: Lippincott, Williams
& Wilkins
Tauria,T. , Tero, S. & Tulasalo, A. 2015 Opas
vaikeavammaisille aikuisille soveltuvista
toimintavälineistä ?
oikealla välineellä osallistuminen onnistuu.
Tammerfors: Kehitysvammaisten tukiliitto
tillgänglig:
https://www.tukiliitto.fi/malike/materiaalit/to Extern länk
imintavalineoppaat/
Molin, Martin (2004) Att vara i särklass - om
delaktighet och utanförskap i gymnasieskolan.
Studies from The
Swedish Institute for Disability Research No.
11; Doktorsavhandling. Linköpings Univeristet,
Umeå univeristet.
Tillgänglig: http://www.diva Extern länk-
portal.org/smash/get/diva2:20962/FULLTEXT01.pdf
STAKES (2004)ICF, toimintakyvyn,
toimintarajoitteiden ja tervyden kansanvälinen
luokitus.
Gummerus. Jyväskylä.
Terveyden ja Hyvinvoinninlaitos (THL)/
terveysportt (2019) Toimia-tietokanta.
Tillgänglig:
https://www.terveysportti.fi/dtk/tmi/koti Extern länk
Terveyden ja Hyvinvoinninlaitos (THL) Handbok
om funktionshinderservice. Tillgänglig:
https://thl.fi/sv/web/handbok-om Extern länk-
funktionshinderservice
Molin, M. (red.) 2018,
https://www.researchgate.net/profile/Anette_Bolin Extern länk
/publication/327622963_ocialpedagogisk_handling_-
_i_teori_och_praktik/links/5b9a1b87299bf14ad4d6a6
0a/ocialpedagogisk-handling-i-teori-och-
praktik.pdf
sidorna 19-41
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 14 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 8 timmar
- Praktiska övningar - 14 timmar
- Självstudier - 54 timmar
- Nätbaserade - 25 timmar
- Internationell vecka - 20 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Studerande skriver parvis en uppsats i vilken
de presenterar en persons aktivitet i hens
omgivning utifrån en bedömning med Housing
Enabler. I uppsatsen redogör studerande också
för de omgivnings inriktade åtgärder som
blir aktuella i syfte att möjliggöra personens
aktivitet och delaktighet i hemmet samt dess
omgivning.
Bedöms 1-5 enligt kriterier presenterade på
Itslearning
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Werner Tove
Examinator
Arell-Sundberg Marina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (22 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-08-31
Kursens tidtabell
Vänligen se bokningarna i ARBS
Kursanmälningstid
2021-03-08 till 2021-04-04
Examinationsformer
2021-05-14 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2021-03-23 | 13:00 - 16:00 | Omgivning och delaktighet | 13.00 - 14.30 Kursintroduktion (M A-S och TW) 14.45 - 16.00 Föreläsning: Omgivning i praxismodellerna (TW) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-03-24 | 09:00 - 12:00 | Omgivning och delaktighet | Självstudier: Grupparbete kring omgivningskomponenterna | Arell-Sundberg Marina | |
2021-03-25 | 09:00 - 11:00 | Omgivning och delaktighet | Praxismodellernas omgivningskomponenter | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-03-26 | 10:00 - 11:00 | Omgivning och delaktighet | Online föreläsning:Omgivning,delaktighet, empowerment och brukarmedverkan (M A-S) | Arell-Sundberg Marina | |
2021-03-26 | 12:00 - 16:00 | Omgivning och delaktighet | UN Workshop (TW): 12.00 - 12.30 Vad är Universal Design 12.30 - 13.30 Grupparbete kring de olika principerna 13.45 - 14.30 Inför färdighetsträningen | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-03-31 | 10:15 - 16:00 | Omgivning och delaktighet | Färdighetsträning UD perspektiv: 10.00 - 10.30 Start (TW) 10.30 - 12.00 Färdighetsträning | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-04-01 | 10:00 - 11:30 | Omgivning och delaktighet | Handledning | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-04-06 | 15:15 - 16:00 | Omgivning och delaktighet | Tidsreservering för självstudier: Rehabilitering - bandade föreläsningar på Itslearning | Arell-Sundberg Marina | |
2021-04-08 | 09:00 - 12:00 | Omgivning och delaktighet | 09.00 - 10.00 Introduktion till Housing Enabler (obligatorisk närvaro) 10.00 - 10.15 Paus 10.15 - 11.00 Introduktion och genomgång av uppgiften 11.00 - 12.00 Eget arbete: Bedöming med HE | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-04-09 | 09:00 - 12:00 | Omgivning och delaktighet | 9.00 - 10.30 Dokumentering av HE-bedömningen : manuellt - Hur läser jag resultatet? (STRÖMMAD på Teams) Par-/ minigrupps arbete: 10.45 - 12.15 rapportering - skriva bedömningsutlåtande | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-04-14 | 08:30 - 12:00 | Omgivning och delaktighet | Tidsreservering för självstudier: Hembesök, hjälpmedel och bostadsanpassningar (ta del av inbandade föreläsningar) | Arell-Sundberg Marina | |
2021-04-15 | 10:30 - 12:00 | Omgivning och delaktighet | Handledning | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-04-16 | 13:30 - 16:00 | Omgivning och delaktighet | Självstudier: Bekanta er med materialet i Workshop-mappen | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-04-21 | 08:30 - 15:00 | Omgivning och delaktighet | Workshop online - Observation av en äldre persons aktivitet i hemmet | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-04-27 | 14:30 - 16:00 | Omgivning och delaktighet | Handledning kring examinations-uppgiften (valbar) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-04-29 | 08:15 - 11:30 | Omgivning och delaktighet | Eget arbete med examinationsuppgiften | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2021-04-30 | 08:15 - 14:00 | Omgivning och delaktighet | Eget arbete med examinationsuppgiften | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |