Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2006 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2007 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2019 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2020 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Kursens undervisningsperiod
4 (2021-03-22 till 2021-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
- förstå betydelsen av att ta ansvar i sitt
yrke
och vara förtrogen med värdegrunden i det egna
yrkesområdet
- reflektera över sin professionella
växelverkan
och dialog med barn och unga i olika
livssituationer
- känna till olika aktörer inom habilitering
inom olika samhällssektorer
- kritiskt söka och granska kunskap och evidens
för god praxis i sin yrkesutövning
- förstå betydelsen av ett
aktivitetsperspektiv för att
möjliggöra barns- och ungdomars aktivitet och
delaktighet i samhället
- förstå betydelsen av och principerna för
personcentrerat arbete och nätverksarbete med
barn och unga och deras familjer
Läranderesultat
- studerande kan i casearbete använda kunskap
om
den vanligaste neuropsykologiska problematiken
hos barn och unga samt förstår hur dessa
påverkar
det dagliga livet
- studerande kan redogöra för tillämpning av
yrkesetiska principerna i ergoterapiprocessen
- studerande kan argumentera för val av
teoretiskt förankringssätt inom ergoterapi för
barn och ungdomar
- studerande kan redogöra för innebörden i
begreppen co-occupation och occupational
potential och kan beskriva hur begreppen
konkret
kan användas i förhållande till specifika case
- studerande förstår och kan redogöra för
ergoterapeutiska metoder och principer på ett
etiskt hållbart sätt för att kartlägga, bedöma,
förhandla fram mål, utveckla behandlingsplan
tillsammans med klienten, genomföra
interventioner samt utvärdera processen
- studerande kan redogöra för leken som
meningsfull aktivitet och för modellen för
lekfullhet
- studerande kan redogöra för anpassning av
miljön för att möjliggöra aktivitet
- studerande förstår innebörden av
ändamålsenlig
dokumentation
- studerandes kan föra ett professionellt
resonemang i förhållande till casebeskrivning
- studerande kan i casebeskrivning tillämpa
principerna för familjecentrerat arbete,
mångprofessionellt arbete och nätverksarbete i
förhållande till barn och unga
- studerande kan visa på användning av ett
evidensbaserat arbetssätt i arbete med barn och
unga
Innehåll
teoretisk och praktisk kunskap för att bemästra
ergoterapiprocessen inom habilitering i syfte att
främja aktivitet och delaktighet hos barn och unga
Förkunskaper
Grundstudier och ämnesstudier från första
studieåret samt Aktivitet och delaktighet I från
år
2.
Mer information
Närvaro krävs vid övningar, gruppsarbete,
gästföreläsare och seminarier.
Kurslitteraturen innefattar även aktuella
vetenskapliga artiklar från ergoterapins område
med fokus på intervention.
Till obligatorisk kurslitteratur räknas även en
källa från neuropsykologins område.
Litteratur
Obligatorisk kurslitteratur
Case-Smith, J. 2010. Occupational Therapy for
Children. 6th ed. Mosby.
Eliasson, A-C. Lidström, H. Peny-Dahlstrand, M.
(red). 2016. Arbetsterapi för barn och ungdom.
Lund: Studentlitteratur.
Hautala, T., Hämäläinen,T., & Mäkelä, L. 2013.
Toiminnan Voimaa, Toimintaterapia käytännössä.
Edita
Kranowitz, C. 2015. Tahatonta tohellusta. PS-
Kustannus
Lagerkvist, B., & C. 2012. (red). Barn med
funktionsnedsättning. Lund: Studentlitteratur
Lautamo, T., Kottorp, A., & Salminen, A. Play
assessment for group settings: A pilot study
to construct an assessment tool. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy, 2005, Vol.12(3),
P.136-144, 12(3), 136-144.
Oksanen, J., & Sollasvaara, R (red). 2019.
Esteille Hyvästit. Opas autismikirjon sekä adhd-
ja Tourette-oireisten lasten kasvattajille.
Autismisäätiö.
Rodger, S. (ed.) 2010. Occupation-centred practice
with children. A practical guide for occupational
therapists. Wiley-Blackwell (e-bok)
Referenslitteratur:
Asaba, E. & Wicks, A. 2010. Occupational
Terminology, Journal of Occupational Science,
17:2, 120-124.
Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M.,
Ylinen, A. (ed.). 2016. Kuntoutuminen.
Helsinki:
Duodecim
Ayres, J.A. 2008. Aistimusten aallokossa.
Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-
kustannus.
Eliasson, A-C & Burtner, P.A.(ed).
2008.Improving
hand function in Children with Cerebral Palsy:
theory, evidence and intervention. London: Mac
Keith Press
Jeglinsky, I. 2012. Family-centredness in
services and rehabilitation planning for
children
and youth with cerebral palsy in Finland.
Thesis
for doctoral degree. Karolinska institutet.
Kielhofner, G. 2009. Conceptual Foundations of
Occupational Therapy. 4uppl., Philadelphia: F.
A.
Davis.
Koivikko, M & Sipari, S. 2006. Lapsen ja nuoren
hyvä kuntoutus. Helsinki: Vaajaliikkeisten
kunto
ry.
Kramer, P. & Hinojosa. 2010. Frames of
reference
for pediatric occupational therapy (3rd
ed.).USA:
Lippincott Williams & Wilkins
Kuhaneck, H et al. 2010. Activity analysis,
creativity and playfulness in paediatric
occupational therapy.
Launiainen, H. & Sipari, S. 2011. Lapsen hyvä
kuntoutus käytännössä. Projekti 2007-2011,
Vajaaliikkeisten kunto ry. ISBN: 978-952-99712-
1-
3
Law, M. Baum, C. Dunn, W. 2005. Measuring
occupational performance: supporting best
practice in occupational therapy. Thorofare:
Slack inc.
Parham, D. & Fazio, L. 2008. Play in
occupational
therapy for children. USA: Mosby
Pickens, N, Pizur-Barnekow, K. (2009) Co-
occupation: Extending the dialogue. Journal of
Occupational Science, 16:3, 151-156.
Pierce, D. 2009. Co-occupation: The challenges
of
defining concepts original to occupational
science, Journal of Occupational Science, 16:3,
203-207.
Rodger, S & Ziviani, J. 2008. Occupational
therapy with children. Understanding childrens
occupations and enabling participation.
Blackwell
Publishing.
Townsend, E. A. & Polatajko, H. J. 2007.
Enabling
Occupation II. Advancing an occupational
therapy
vision for health, well-being & justice through
occupation. Kap 9,10. CAOT
Turpin, M. ja Iwama, M.K. 2010. Using
Occupational Therapy Models in
Practice.Churchill
Livingstone. Elsevier.
Wicks, A. 2005. Understanding Occupational
Potential, Journal of Occupational Science,
12:3,
130-139.
Atchison, Ben & Dirette, Diane K.(red.)2012.
Conditions in occupational therapy: effect on
occupational performance. 4. ed. Philadelphia:
Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams &
Wilkins.
Attwood, Tony. 2011. Den kompletta guiden till
Aspergers syndrom. Lund: Studentlitteratur.
ISBN:
978-91-44-07555-6
Attwood, Tony. 2012. Aspergerin oireyhtymä
lapsuudesta aikuisuuteen. Oppimateriaalikeskus
Opike. ISBN 978-951-580-530-0.
Dufva, V & Koivunen, M (toim.) 2012. ADHD
Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. PS-kustannus.
ISBN 978-952-451-566-5.
Kerola, K & al. 2009. Autismin kirjo ja
kuntoutus. PS-kustannus
Sharma, A. & Sheridan, M. 2014. Mary Sheridan's
from birth to five years: Children's
developmental progress. 4th ed. London:
Routledge.
Stirling, J. 2002. Neuropsykologi - en
introduktion, kap. 6, 7, 9,10. Lund:
Studentlitteratur
Wing, L. 2012. Autismspektrum: handbok för
föräldrar och professionella. Stockholm: Cura
Annat lästips: Rotkirch, A. 2014. Tillsammans -
om familjelivets härlighet och svårighet.
Borgå:
Schildts & Söderströms.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 32 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 4 timmar
- Basgruppsarbete - 15 timmar
- Självstudier - 70 timmar
- Nätbaserade - 10 timmar
- Seminarier - 4 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänd examinationsuppgift ger 50% av
kursvitsord (bedömningsskala 1 - 5)
Bedömningskriterier för examinationsuppgiften
finns på itslearning.
Godkänt deltagande i diksussionsforum ger 50%
av
kursvitsord
(bedömningsskala 1 - 5)
Diskussionerna bedöms utgående från metod,
innehållsmässig kvalitet.
Godkänt deltagande i övningar och seminarium
Lärare
- Arola Annikki
- Backman Henrika
Examinator
Arola Annikki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (22 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2019-08-31
Kursens tidtabell
Se rumsbokning i ARBS
Kursanmälningstid
2021-03-08 till 2021-04-04
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2021-03-25 | 08:30 - 11:45 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Introduktion och utdelning av uppgiftscase | Backman Henrika | |
2021-04-12 | 14:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Uppföljning av hur arbete med uppgiften kommit igång | Backman Henrika | |
2021-04-15 | 08:30 - 11:45 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Online föreläsning | Backman Henrika | |
2021-04-22 | 08:30 - 11:45 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Online föreläsning | Backman Henrika | |
2021-04-29 | 08:30 - 11:45 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Online föreläsning | Backman Henrika | |
2021-05-06 | 08:30 - 11:45 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Online föreläsning | Backman Henrika | |
2021-05-17 | 12:45 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Online föreläsning | Backman Henrika | |
2021-05-21 | 08:15 - 14:00 | Aktivitet och delaktighet för barn och unga | Seminarium. Sammanfattning av kursen | Backman Henrika |