Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Idrott och hälsopromotion 2007 - Coaching
- Idrott och hälsopromotion 2008 - Coaching
- Idrott och hälsopromotion 2009 - Coaching
- Idrott och hälsopromotion 2010 - Coaching
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Coaching
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Coaching
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Coaching
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Träning och hälsa
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Träning och hälsa
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande:
-Kan lära sig tillsammans med andra och kan dela med sig av kunskapen inom sin arbetsgemenskap
-Klarar av förändringar och förmår se och utnyttja olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter
-Kan lyssna till andra och kan presentera budskap skriftligt, muntligt och visuellt genom att utnyttja olika kommunikationsstilar
-Kan utnyttja informations- och kommunikationsteknik i sitt eget arbete
-Kan söka och hantera information inom den egna branschen samt har förmåga att kritiskt bedöma information och gestalta helhet
-Kan innovativt lösa problemet och utveckla branschen
-Förstår och kan definiera begrepp inom hälsa och välbefinnande samt tillämpa teorier och metoder för hälsopromotion och idrott på individnivå.
-Förstår de mekanismer som påverkar människans beteende och beteendeförändringsprocesser i förhållande till främjande av goda levnadsvanor och coaching inom idrott.
-Kan formulera mål och bygga upp strategier för att nå dem samt lösa problem på olika nivåer och områden
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande:
-ha kunskap om de centrala begreppen inom hälso- idrottspsykologi
-kan använda teorier inom coachning i syfte att främja goda prestationer
-förstår de psykologiska mekanismerna i förändringsprocesser gällande hälsobeteende
-ha kunskap och förståelse för hälsobeteenden i olika målgrupper (på individ-/ gruppnivå)
-kunnande att tillämpa teorier för att stöda en beteendeförändring och att främja goda prestationer inom idrotten
-förstår den fysiska aktivitetens betydelse och möjligheter för psykisk hälsa och välmående i livet
Innehåll
Teoretisk grund - tent
Experter från fält
CASE STUDY
Kursinfo finns på Itslearning.
Mer information
Se kursinfo på Itslearning.
Litteratur
Tentlitteratur
Hassmen, Kenttä & Gustafsson 2009. Praktisk idrottspsykologi. Sisu Idrottsböcker.
Kangasniemi & Kauhavaara 2016. Kohti muutosta – Arvo ja hyväksymispohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveydenedistämiseen.
Referenslitteratur
Matikka ja Roos-Salmi (toim). (2012). Urheilupsykologian perusteet. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 169. Helsinki.
Ogden J. (2007) Health Psychology: A textbook. MC Graw Hill Education: Berkshire UK . Kapitel 1 sid 1-11,kapitel 2 13-45 Övriga kapitel utgående från ert Hälsobeteende
Ojanen Markku. (2007) Positiivinen psykologia. Edita 2007.
Snyder C.R. & Lopez S.J Red. (2002) Handbook of Positive Psychology. Oxford University Press :Cary, NC,USA (kapitel 5 sid 63-72, kapitel 10 sid 135-147, kapitel 11 sid 148-156, kapitel 22 sid 299-311, kapitel 44 sid 608-616 är intressanta)
Plate & Plate 2005: 103 mentala metoder. Sisu Idrottsböcker.
Weinberg, R. S. & Gould, D. (2007) Foundations of sport and exercise psychology. Champaign, IL: Human Kinetics
Hassmén, P., Hassmén, N. & Plate, N. (2003). Idrottspsykologi. Natur och kultur. Stockholm.
Rovio, E., Lintunen, T., & Salmi, O. (2009). Ryhmäilmiöt liikunnassa. Print Oy. Tampere.
Heini, S., (2000). Valmentautumisen psykologia. Iloisemmin, rohkeammin, keskittyneemmin. Gummerus kirjapaino oy, Jyväskylä.
Biddle, S. J. H. & Mutrie, N. (2001). Psychology of Physical Activity: Determinants, Well-Being and Interventions. Routledge,
Scriven A. 2013. Ewles & Simnet Hälsoarbete. Studentlitteratur. (eller den äldre versionen; Ewles Linda, Simnett Ina. (2009) Hälsoarbete. Studentlitteratur)
Winroth Jan, Rydqvist Lars-Göran (2008). Hälsa och hälsopromotion. Sisu Idrottsböcker.
Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteet ja selitykset. Terveyden edistämis keskus ry. Ladda ner: http://www.tekry.fi/index.php Extern länk? page=jul_julkaisu&i=100311
Hardy, L., Jones, G. & Gould, D. (1996). Understanding Psycho-logical Preparation for Sport. Theory and Practice of Elite Performers. Chichester: John Wiley: Chichester
Horn, T. (2002). Advances in Sport Psychology. 2nd Edition
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 35 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 9 timmar
- Praktiska övningar - 3 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 39 timmar
- Självstudier - 49 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Lärare
- Ekström Mia
- Vaappo Marko
- Vienola Riitta
- Törnblom Cia
Examinator
Vienola Riitta
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner