Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2019 - Examensarbete och metodik
Kursens undervisningsperiod
3 (2020-01-01 till 2020-03-22)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Del 1: Målet med denna del är att bekanta sig med
olika sjukdomar och hurudan roll motion spelar
speciellt i sjukdomspreventionen. Målet är också att lära sig att utnyttja relevanta databaser och sökord för att hitta relevanta vetenskapliga artiklar inom temat (också i allmänhet) samt att kunna analysera dessa artiklar och jämföra dem.
Del 2: Målet med kursen är att studeranden fördjupar sitt kunnande i projektmetodik.
Läranderesultat
Del 1: Efter en avklarad del förväntas den
studerande kunna 1) förstå vad det är frågan om i
olika sjukdomar (fysiologiskt) och vad motionens
roll är speciellt i det förebyggande arbetet 2)
söka, läsa och analysera vetenskapliga artiklar och använda relevanta databaser.
Del 2: Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att:
- Att planera, genomföra, leda och utvärdera projekt/evenemang
- Redovisa process och resultat av projektet
Innehåll
Del 1:
Sjukdomar och motion samt artikelanalys
Del 2:
- Olika projekt/evenemang (t.ex. Idrottskarusell, School action day, Stafettkarneval)
- Tentamen/skriftlig uppgift
Mer information
Del 1: Sjukdomar och motion samt
artikelanalys
Litteratur
Del 1: Materialet på Itslearning
Del 2:
* Häyrinen E., Vallo H., Tapahtuma on tilaisuus, s. 102 - 249
* Fridh T., Jansson M., Melander A., Att tända en supernova - så skapas framgångsrika evenemang, s. 71 - 89
* Jönsson S., Ledarskapsboken, kapitel 6, 8, 11
* Adcock D., Halborg A., Ross C., Marketing principles and practice, kapitel 8, 12, 15, 18, 21
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 2 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Praktiska övningar - 2 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 22 timmar
- Självstudier - 40 timmar
- Nätbaserade - 27 timmar
- Seminarier - 4 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 107 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 107 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Del 1: För att få godkänd förutsätts ett godkänt
kunskapstest, att uppgiften lämnas in i tid och
är gjord enligt anvisningarna och att studeranden
deltar i ett informationssökningstillfälle och
gör dess uppgifter.
Del 2:
- Aktivt deltagande och godkända genomfört projekten
- Redovisning av process och resultat i projektet
- Godkänd tentamen/skriftlig uppgift
Lärare
- Hagström Sarah
- Ruutu Katri
- Taskinen Topi
Examinator
Taskinen Topi
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (17 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2019-09-02 till 2019-12-01
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-09-03 | 12:15 - 13:00 | B327 | Kunskapsutveckling inom idrott och hälsopromotion | Kursinfo, närvaro obligatoriskt! | Ruutu Katri Taskinen Topi |
2019-09-09 | 10:00 - 12:00 | E385 | Kunskapsutveckling inom idrott och hälsopromotion | Workshop i informationssökning 17ii | Hagström Sarah |