Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Idrott och hälsopromotion 2007 - Träning och hälsa
- Idrott och hälsopromotion 2006 - Träning och hälsa
- Idrott och hälsopromotion 2008 - Träning och hälsa
- Idrott och hälsopromotion 2009 - Träning och hälsa
- Idrott och hälsopromotion 2010 - Träning och hälsa
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Träning och hälsa
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Träning och hälsa
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Träning och hälsa
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Träning och hälsa
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande känner till hur fysisk belastning påverkar olika fysiologiska funktioner i människokroppen samt förstår anpassningsprocesserna i kroppen efter fysisk träning. Studeranden lär sig att planera träningen och hantera helheter ändamålsenligt för att befrämja hälsa, välbefinnande och fysisk aktvitet för olika målgrupper samt för att nå uppsatta mål i en utvald idrottsgren eller aktivitet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- Känna till allmänna grundprinciper och den fysiologiska bakgrunden (t.ex. träningens verkningsmekanismer i kroppen) i träningslära.
- Känna till träning av olika fysiska egenskaper.
- Kunna tillämpa allmän träningslära inom olika idrottsgrenar eller aktiviteter.
- Kunna planera träningen ändamålsenligt och systematiskt på kortare och längre sikt.
- Förstå begreppen hälsomotion och nyttomotion samt fysiska aktivitetens betydelse för det holistiska välbefinnandet i välfärdssamhället.
- Känna till sambandet mellan motion och hälsa samt motionens betydelse vid sjukdomsprevention.
Innehåll
Innehåll
- Allmänna träningsprinciper och begrepp
- Träningsplanering
- Träning av olika fysiska egenskaper
- Träningsfysiologi
- Hälsomotion
- Träningseffekt ur hälsans och välbefinnandets synvinkel
- Fysisk aktivitet och vanligaste sjukdomar
Förkunskaper
Anatomi och fysiologi, belastings- och idrottsfysiologi
Mer information
Obligatorisk närvaro vid infotillfället, seminarierna, träningsplanering-föreläsningen och praktiska övningarna
Litteratur
Kurslitteratur:
- Hallén, J. & Ronglan, L.T. 2011. Träningslära för idrotterna. Sisu idrottsböcker. (valda delar)
- Michalsik, L. & Bangsbo, J. 2004. Aerob och anaerob träning. Sisu idrottsböcker. (valda delar)
- FYSS. Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling. Statens Folkhälsoinstitut, Rapport nr 2003:44 eller 2008:4. (valda delar)
Referenslitteratur:
- Mero, Nummela, Keskinen & Häkkinen (red). 2004. Urheiluvalmennus. VK Kustannus Oy.
- Fogelholm, M., Vuori, I. & Vasankari, T. (red) 2011. Terveysliikunta. Kustannus Oy Duodecim.
- Henriksson (red.). 2004. FYSS för alla. En bok om att röra på sig för att må bättre samt att förebygga och behandla sjukdomar. Edita, Västerås.
- Vuori, I. & Taimela, S. 1999. Liikuntalääketiede. Duodecim.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 8 timmar
- Praktiska övningar - 8 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 30 timmar
- Självstudier - 43 timmar
- Seminarier - 16 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Vitsordet för hela kursen består av examinationen (50 %) och träningsprogram-kursarbetet (50 %). Dessutom krävs deltagande i kursens obligatoriska delar och att uppgifterna lämnas in i tid och är godkända.
Lärare
Ruutu Katri
Examinator
Ruutu Katri
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- 2014-10-20 - Tentamina
- 2014-10-12 - Rapporter och produktioner