Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Ergoterapidisciplinen
- Ergoterapi 2006 - Ergoterapidisciplinen
- Ergoterapi 2007 - Ergoterapidisciplinen
- Ergoterapi 2008 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2009 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2010 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
- Ergoterapi 2011 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2012 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
- Ergoterapi 2013 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
- Ergoterapi 2014 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2015 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2016 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2017 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2018 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2019 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
Kursens undervisningsperiod
2 (2019-10-28 till 2019-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
- studerande utvecklar en insikt om hur hen kan
använda sin redan förvärvade kompetens i syfte att
främja socialt entreprenörskap i samhället
Läranderesultat
- studerande kan identifiera en samhällsgrupp som
ligger i riskzon för minskad möjlighet till ett
hållbart aktivitetsengagemang i vardagen
- studerande kan resonera kring socialt
entreprenörskap utgående från brukarmedverkan och
ett aktivitetsperspektiv
- studerande identifierar behov för deltagaraktiv
medverkan i olika verksamheter i syfte att skapa
social nytta
- studerande kan presentera en kreativ/innovativ
plan/ide som skapats i samråd med brukaren i
syfte att stödja hälsoresurser och ett hållbart
aktivitetsengagemang i vardagen
- studerande kan identifiera och diskutera etiska
frågeställningar relaterade till socialt
entreprenörskap
- studerande kan resonera kring hållbarhet och
socialt entreprenörskap utifrån samhälleliga och
politiska aspekter
Innehåll
Centrala begrepp: kreativitet, brukarmedverkan,
social innovation, socialt entreprenörskap-
Tillämpning av aktivitetsvetenskapligt perspektiv.
Förkunskaper
Ämnesstudiekurser från år 1 och 2
Kursen ersätter följande kurser
Aktivitetsvetenskap
Mer information
Obligatorisk närvaro vid gruppdiskussioner och
seminarier
Litteratur
AlHeresh, R., Bryant, W., & Holm, M. 2013.
Community-based rehabilitation in Jordan:
Challenges to achieving occupational justice.
Disability & Rehabilitation, 35(21), 1848-1852.
Arthanat, S., Simmons, C., & Favreau, M. 2012.
Exploring occupational justice in consumer
perspectives on assistive technology. Canadian
Journal of Occupational Therapy, 79(5), 309-319.
Hammell, K. 2008. Reflections on Well-Being and
Occupational Rights. Canadian Journal of
Occupational Therapy, 75(1), 61-64.
Hinojosa, J. 2007. Becoming innovators in an era
of hyperchange. American Journal of Occupational
Therapy, 61(6), 629-637.
Håkansson, C & Matuska, K M. 2010. How life
balance is perceived by Swedish women recovering
from a stress‐related disorder: A validation of
the life balance model. Journal of Occupational
Science, 17:2, 112-119.
Kronenberg,F.,Algado,S., Pollard, N.(ed.) 2005.
Occupational therapy without borders: learning
from the spirit of survivors. Edinburgh: Elsevier
Churchill Livingstone. kap 1, 6, 7.
Kronenberg, F. Pollard, N., & Sakellariou, D.
2011. Occupational therapies without borders.
Vol. 2, Towards an ecology of occupation-based
practices. Edinburgh: Elsevier Churchill
Livingstone.
Morville, A & Erlandsson, L. 2013. The experience
of occupational deprivation in an asylum centre:
The narratives of three men. Journal of
occupational science, 20(3) 212-223.
Sakellariou, D & Pollard, N. 2017. Occupational
Therapies Without Borders. Integrating justice
with practice. 2nd edition. Great
Britain:Elsevier.
Stickley, A J. & Hall, K J. 2017. Social
enterprise: a model of recovery and social
inclusion for occupational therapy practice in
the UK. VOL. 21 No. 2, 91-101.
Whiteford, G., Jones, K., Rahal,C. & Suleman, A.
(2018) The Participatory Occupational Justice
Framework as a tool for change: Three contrasting
case narratives, Journal of Occupational Science,
25:4, 497-508
Wilcock, A., & Hocking,C. 2015. An Occupational
Perspective on Health. Thorofare: Slack Inc
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 15 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 30 timmar
- Självstudier - 35 timmar
- Nätbaserade - 10 timmar
- Seminarier - 5 timmar
- International Week - 20 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Inledande essä
Examinationskrav
Godkänd skriftlig och muntlig gruppexamination
(se kriterier för examination på itslearning)
Lärare
- Haldin Denice
- Werner Tove
Examinator
Haldin Denice
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (9 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2019-03-17
Kursanmälningstid
2019-03-18 till 2020-07-31
Examinationsformer
- 2019-12-16 - Rapporter och produktioner
- 2019-11-01 - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-11-05 | 13:15 - 15:45 | B516 | Aktivitet och social innovation | Kursintroduktion Tema: brukarmedverkan och socialt entreprenörskap | Haldin Denice Werner Tove |
2019-11-06 | 09:15 - 11:45 | B326 | Aktivitet och social innovation | Grupparbete: identifiera målgrupp samt planera studiebesöket | Haldin Denice Werner Tove |
2019-11-13 | 10:15 - 11:45 | D4104 | Aktivitet och social innovation | Redovisning av grupparbetet | Haldin Denice Werner Tove |
2019-11-14 | 09:15 - 14:00 | Aktivitet och social innovation | Grupparbete: idéen | Haldin Denice Werner Tove |
|
2019-11-20 | 13:15 - 15:00 | B328 | Aktivitet och social innovation | Tema: social innovation | Arola Annikki |
2019-11-22 | 09:00 - 12:00 | Aktivitet och social innovation | Grupparbete: studentrespons inför pre-presentation | Haldin Denice Werner Tove |
|
2019-11-25 | 09:15 - 11:15 | B325 | Aktivitet och social innovation | Pre-presentation av kreativ/innovativ idé med studentrespons | Haldin Denice Werner Tove |
2019-12-10 | 11:00 - 12:30 | E377 | Aktivitet och social innovation | Handledning i grupp | Haldin Denice Werner Tove |
2019-12-16 | 13:15 - 16:00 | F367 | Aktivitet och social innovation | Debattseminarium | Haldin Denice Werner Tove |