Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Allmänna studier
- Ergoterapi 2015 - Allmänna studier
- Ergoterapi 2016 - Allmänna studier
- Ergoterapi 2017 - Allmänna studier
- Ergoterapi 2018 - Allmänna studier
- Fysioterapi 2014 - Allmänna studier
- Fysioterapi 2015 - Allmänna studier
- Fysioterapi 2016 - Allmänna studier
- Fysioterapi 2017 - Allmänna studier
- Fysioterapi 2018 - Allmänna studier
- Det sociala området 2014 - Allmänna studier
- Det sociala området 2015 - Allmänna studier
- Det sociala området 2016 - Allmänna studier
- Det sociala området 2017 - Allmänna studier
- Det sociala området 2018 - Allmänna studier
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Allmänna studier
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Allmänna studier
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Allmänna studier
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Allmänna studier
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Allmänna studier
- Förstavårdare 2014 - Allmänna studier
- Förstavårdare 2015 - Allmänna studier
- Förstavårdare 2016 - Allmänna studier
- Förstavårdare 2017 - Allmänna studier
- Förstavårdare 2018 - Allmänna studier
- Sjukskötare 2014 - Allmänna studier
- Sjukskötare 2015 - Allmänna studier
- Sjukskötare 2016 - Allmänna studier
- Sjukskötare 2017 - Allmänna studier
- Sjukskötare 2018 - Allmänna studier
- Hälsovårdare 2014 - Allmänna studier
- Hälsovårdare 2015 - Allmänna studier
- Hälsovårdare 2016 - Allmänna studier
- Hälsovårdare 2017 - Allmänna studier
- Hälsovårdare 2018 - Allmänna studier
- Barnmorska 2014 - Allmänna studier
- Barnmorska 2015 - Allmänna studier
- Barnmorska 2016 - Allmänna studier
- Barnmorska 2017 - Allmänna studier
- Barnmorska 2018 - Allmänna studier
Kursens undervisningsperiod
1 (2018-08-01 till 2018-10-21)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att:
Studenten kan proaktivt och multiprofessionellt
arbete för att bidra till smart
tjänsteutveckling som placerar
kunden/brukaren/patienten i centrum och som
fullt ut
använder sig av digitala lösningar. (Färdighet
och förmåga)
Studenten har kunskap om och förstår principerna
för en användarorienterad
tjänsteutveckling samt har beredskap att leda
team arbete. (Kunskap och förståelse)
Studenten kan verka för öppenhet, välbefinnande
och etisk hållbarhet på
arbetsplatser. (Värderingsförmåga och
förhållningssätt)
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:
- Identifiera, beskriver och agera på olika
framtida trender för välfärdsarbetet, med
betoning på
digitala tjänster inom hälsa och välfärd (e-
Hälsa)
- Redogöra för olika teorier kring
förändringsarbete samt kan identifiera sina egna
påverkningsmöjligheter för att bidra till
välbefinnande på arbetsplatser.
- Planera och genomföra tjänsteutveckling i
vilken slutanvändarens delaktighet ständigt
möjliggörs och
beaktas
- Arbeta multiprofessionellt och målmedvetet med
utveckling av serviceformer som är etiskt
hållbara.
- Kan planera och utvärdera mindre projekt i
vilka team arbete är centralt.
Innehåll
I kursen behandlas följande områden:
Tjänsteutveckling
e-Hälsa
Multiproffessionellt arbete
Förändringsledarskap
Etik på arbetsplatser
Mer information
Observera att kursen är designad enligt flipped
classroom filosofi, vilket betyder att flera
viktiga moment är studentstyrda och lärandet
möjliggörs genom flexibla lösningar.
Grupparbetet är centralt och en regelbunden
närvaro krävs för att sessionerna vid Arcada
skall bli lyckade.
Litteratur
Stickdorn, M (2011) This is Service Design
Thinking: Basics – Tools – Cases.
O'Riordan, A. & Elton, J. (2016) Healthcare
Disrupted - Next Generation Business Models
and Strategies. John Wiley & Sons, Incorporated
Övriga och aktuella artiklar tillkommer
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 5 timmar
- Praktiska övningar - 15 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 30 timmar
- Självstudier - 40 timmar
- Nätbaserade - 20 timmar
- Seminarier - 5 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
1. Obligatoriskt att delta i föreläsningen
positiv psykologi i arbetslivet och sammanfatta
det egna lärandet i kort text (10 poäng)
2. Individuellt gör alla studenter 3 olika
quizzar som kan ge 10 poäng / quizz (totalt 30
poäng)
3. Teamet skriver en sammanfattande essä text om
ledarskapets likheter och olikheter. I denna
text ingår det en artikel från varje student som
knyter an till studentens eget
utbildningsområde. (max 30 poäng)
4. Teamet presenterar sin utvecklade digitala
tjänstedesignande tjänst/service. Och
sammanfattar detta i en kort rapport. (30poäng)
Lärare
- Forss Mia
- Hernberg Mervi
- Taskinen Topi
- Kielo Emilia
Examinator
Forss Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (194 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2018-08-13 till 2018-09-09
Examinationsformer
- 2018-10-18 - Demonstrationer och presentationer
- 2018-10-15 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-08-28 | 10:15 - 11:45 | F143 | Ledarskap och tjänstedesign | Introduktion till kursen | Forss Mia |
2018-08-31 | 09:00 - 11:00 | Ledarskap och tjänstedesign | Tid för grupparbete OBS!! Ingen föreläsning | ||
2018-09-04 | 10:15 - 11:45 | F143 | Ledarskap och tjänstedesign | Ledarskap; kommunikation och teamarbete (M.F) | Forss Mia |
2018-09-11 | 10:15 - 11:45 | F143 | Ledarskap och tjänstedesign | Tjänsteutveckling (M.F) | Forss Mia |
2018-09-13 | 09:00 - 11:00 | Ledarskap och tjänstedesign | Gemensam arbetstid för grupperna | ||
2018-09-17 | 08:30 - 10:30 | Ledarskap och tjänstedesign | Gemensam arbetstid för grupperna | ||
2018-09-17 | 10:45 - 12:15 | F143 | Ledarskap och tjänstedesign | Change Leadersip (T.T) | Taskinen Topi |
2018-09-20 | 15:00 - 17:00 | C350 | Ledarskap och tjänstedesign | Gruppcoaching med Mervi - alla grupper ska träffa Mervi en gång under kursen, boka en tid för din grupp i Itslearning till någon av de angivna dagarna: 20.9, 25.9, 26.9, 4.10, 11.10 eller 12.10. Vi går under en coaching session igenom 4 gruppers idéer och grupperna hjälper varandra att utveckla idéerna vidare. | Hernberg Mervi |
2018-09-25 | 10:15 - 11:45 | F143 | Ledarskap och tjänstedesign | Välbefinnande i arbete, Åse Fagerlund | Forss Mia |
2018-09-25 | 15:00 - 17:00 | C350 | Ledarskap och tjänstedesign | Gruppcoaching med Mervi - alla grupper ska träffa Mervi en gång under kursen, boka en tid för din grupp i Itslearning till någon av de angivna dagarna: 20.9, 25.9, 26.9, 4.10, 11.10 eller 12.10. Vi går under en coaching session igenom 4 gruppers idéer och grupperna hjälper varandra att utveckla idéerna vidare. | Hernberg Mervi |
2018-09-26 | 15:30 - 17:30 | C350 | Ledarskap och tjänstedesign | Gruppcoaching med Mervi - alla grupper ska träffa Mervi en gång under kursen, boka en tid för din grupp i Itslearning till någon av de angivna dagarna: 20.9, 25.9, 26.9, 4.10, 11.10 eller 12.10. Vi går under en coaching session igenom 4 gruppers idéer och grupperna hjälper varandra att utveckla idéerna vidare. | Hernberg Mervi |
2018-10-02 | 10:15 - 11:45 | F143 | Ledarskap och tjänstedesign | Multiprofessionellt arbete (M.F) | Forss Mia |
2018-10-04 | 14:30 - 16:30 | C350 | Ledarskap och tjänstedesign | Gruppcoaching med Mervi - alla grupper ska träffa Mervi en gång under kursen, boka en tid för din grupp i Itslearning till någon av de angivna dagarna: 20.9, 25.9, 26.9, 4.10, 11.10 eller 12.10. Vi går under en coaching session igenom 4 gruppers idéer och grupperna hjälper varandra att utveckla idéerna vidare. | Hernberg Mervi |
2018-10-08 | 10:15 - 11:45 | F143 | Ledarskap och tjänstedesign | eHälsa och digitalt förändringsarbete | Forss Mia Hellsten Thomas Tana Jonas |
2018-10-11 | 14:30 - 16:30 | C350 | Ledarskap och tjänstedesign | Gruppcoaching med Mervi - alla grupper ska träffa Mervi en gång under kursen, boka en tid för din grupp i Itslearning till någon av de angivna dagarna: 20.9, 25.9, 26.9, 4.10, 11.10 eller 12.10. Vi går under en coaching session igenom 4 gruppers idéer och grupperna hjälper varandra att utveckla idéerna vidare. | Hernberg Mervi |
2018-10-12 | 10:00 - 12:00 | C350 | Ledarskap och tjänstedesign | Coaching med MerviGruppcoaching med Mervi - alla grupper ska träffa Mervi en gång under kursen, boka en tid för din grupp i Itslearning till någon av de angivna dagarna: 20.9, 25.9, 26.9, 4.10, 11.10 eller 12.10. Vi går under en coaching session igenom 4 gruppers idéer och grupperna hjälper varandra att utveckla idéerna vidare. | Hernberg Mervi |
2018-10-12 | 12:30 - 14:30 | C350 | Ledarskap och tjänstedesign | Gruppcoaching med Mervi - alla grupper ska träffa Mervi en gång under kursen, boka en tid för din grupp i Itslearning till någon av de angivna dagarna: 20.9, 25.9, 26.9, 4.10, 11.10 eller 12.10. Vi går under en coaching session igenom 4 gruppers idéer och grupperna hjälper varandra att utveckla idéerna vidare. | Hernberg Mervi |
2018-10-18 | 08:30 - 10:30 | D4107-08 | Ledarskap och tjänstedesign | Hernberg Mervi | |
2018-10-18 | 08:30 - 10:30 | F249 | Ledarskap och tjänstedesign | Forss Mia | |
2018-10-18 | 08:30 - 10:30 | F143 | Ledarskap och tjänstedesign | Forss Mia |