Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2013 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2014 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2015 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2016 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2018 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2013 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2014 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2015 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2016 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2017 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2018 - Examensarbete och metodik
Kursens undervisningsperiod
4 (2019-03-18 till 2019-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande
efter genomgången kurs kan värdera, kritiskt granska och utnyttja olika former av kunskap i syfte att hitta bästa praxisen för sitt arbete med
klienter och brukare inom eget professionsområde.
Efter avklarad kurs kan studerande:
- befästa ett kritiskt förhållningssätt genom
att aktivt identifiera, förklara och motivera olika problemställningar i sin egen profession
- prova på olika angreppssätt för att närma sig
en frågeställning
- självständigt insamla och kritiskt granska
vetenskaplig kunskap för att använda och tillämpa
i egen kunskapsutveckling
- bekanta sig med alternativa former för examensarbete
- sammanväga professionellas erfarenheter och
personens erfarenheter och förutsättningar som
en grund för tillämpning av integrerade lösningar
på komplexa problem
Läranderesultat
Studerande kan:
- välja, diskutera och avgränsa ett
problemområde inom den egna professionen och reflektera över till vilken grad individen själv fått komma till uttryck
- utnyttja relevanta databaser och sökord för
att hitta vetenskaplig kunskap inom eget
professionsområde
- sammanställa, utvärdera och kombinera
vetenskapliga arbeten i en avgränsad kunskapsöversikt
- uppfatta skillnaden mellan begrepp som
reflektion och deskription, analys och syntes
och kan omsätta det i praktiken
- diskutera till vilken grad individen/klienten/personen/brukaren själv har möjlighet att bidra till best practice
Innehåll
Meddelas senare
Förkunskaper
40 sp inom eget utbildningsprogram
Kursen ersätter följande kurser
För ergotearpeuter: 2013-2014: Evidensbaserad
ergoterapi
Mer information
Obligatorisk närvaro
- Workshop kring opponentskap (block 2)
- Deltagande i smågruppsarbete + Seminarium (block
3)
Litteratur
Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser.
Lund: Studentlitteratur.
Bury, T., Mead, J. (2000). Evidence-based
healthcare. A practical guide for therapists.
Holm, M. (2000). Our mandate for new millennium:
Evidence-based practice. AJOT, 54; 575-84.
Hydén, M. (2008). Evidence-based social work på
svenska – att sammanställa systematiska kunskapsöversikter. Socialvetenskaplig tidskrift
(1), 3-18
Kassirer, Jerome P, Kopelman, Richard I. & Wong,
John B. (2009). Learning clinical reasoning.
Lippincott Williams & Wilkins. ISBN10:078179515X.
Patel,R & Davidsson,B. (2011). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund:
Stundentlitteratur.
Taylor M. Clare (2007) Evidence-Based Practice
for Occupational Therapists. Whiley: Blackwell
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Praktiska övningar - 5 timmar
- Basgruppsarbete - 45 timmar
- Självstudier - 65 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Block 1: 25.4.2019 Block 2: 7.5.2019 Block 3: muntligt 24.5.2019 + skriftlig uppg. 29.5.2019
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination Block 1: Individuell granskning av
vetenskapliga artiklar. 60% av kursvitsordet.
Examination Block 2: Grupp opponentskap. G/U
Examination 3: Redovisning av grupparbete kring
material som sammanställts och granskats på ett
avgränsat kunskapsområde. 40% av kursvitsordet.
Lärare
- Forss Mia
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Kiukas Carina
- Rosengren Åsa
- Tana Jonas
- Werner Tove
Examinator
Kiukas Carina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (67 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2019-07-31
Kursens tidtabell
Kursen pågår 25.3. - 29.5. 2019. Delprestationer
/kompletteringar (jmf omtent) kan lämnas in 21.6
och 31.7
Kursanmälningstid
2018-04-15 till 2019-07-31
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-03-25 | 12:30 - 14:00 | B518 | Kunskapsbaserad verksamhet och kritisk reflektion | Kursintroduktion Introduktion Block 1 | Kiukas Carina Werner Tove |
2019-03-27 | 14:00 - 16:00 | E383 | Kunskapsbaserad verksamhet och kritisk reflektion | Artikelsökning, datasal | Kiukas Carina Werner Tove |
2019-04-15 | 10:15 - 12:00 | B518 | Kunskapsbaserad verksamhet och kritisk reflektion | Block 2 introduktion Möjlighet till handledning artikelanalys | Kiukas Carina Werner Tove |
2019-04-25 | 09:15 - 14:00 | Kunskapsbaserad verksamhet och kritisk reflektion | Block 2, smågruppsarbete opponentskap | Kiukas Carina Werner Tove |
|
2019-05-07 | 13:15 - 16:00 | B518 | Kunskapsbaserad verksamhet och kritisk reflektion | Block 2, Workshop: opponentskap | Kiukas Carina Werner Tove |
2019-05-10 | 09:15 - 15:00 | Kunskapsbaserad verksamhet och kritisk reflektion | Block 3, arbete i smågrupper | Kiukas Carina Werner Tove |
|
2019-05-24 | 09:15 - 16:00 | B518 | Kunskapsbaserad verksamhet och kritisk reflektion | Block 3, seminarium: kl. 9.15-12: halva gruppen kl. 13.15-16: halva gruppen | Kiukas Carina Werner Tove |